Hej! Vi har för första gången efter flera år med pool drabbats av grönt vatten som inte gett med sig efter två omgångar chock-klor. Klorhalten var fortsatt hög och efter att ha gjort en vattenanalys hos poolbutiken har vi också jobbat med att sänka PH, flocka, och dammsuga i veckor men vattnet är fortsatt grönt om än ganska klart och inget "slajm" på linern. Värdena har sett bra ut på sticka med pH i låga spannet och kloret högt så som man förväntar sig efter en chockklorering.

Kloret har stannat rejält högt länge efter sista omgången chock men idag hade det plötsligt droppat från typ 7 ppm till runt 1 på en natt. Poolen fortfarande grönaktig.

Ska jag chocka igen eller bara lägga i en klorpuck? Vill ju inte klora sönder poolen men förstår inte varför det gröna inte försvinner. Det var inte där medan vi fyllde poolen så det måste vara nån sorts algtillväxt.
 
  • Gilla
sejonas
  • Laddar…
Hur mycket fritt klor har du?
Hur mycket bundet klor har du?
Varifrån kom vattnet du fyllde poolen med och hur mycket fyllde du på?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hur mycket fritt klor har du?
Hur mycket bundet klor har du?
Varifrån kom vattnet du fyllde poolen med och hur mycket fyllde du på?
MathiasS MathiasS skrev:
Hur mycket fritt klor har du?
Hur mycket bundet klor har du?
Varifrån kom vattnet du fyllde poolen med och hur mycket fyllde du på?
Det bundna kloret mättes inte i analysen men cyanursyra var OK och fritt klor högt (drygt 7 ppm). Det har sett bra ut när vi mätt med sticka också så det har alltid funnits rejält med fritt klor.

Poolen är på 25 kubik och vi fyller upp kanske 2/3 varje år då den mängden ligger över marknivå. Vatten kommer från egen brunn med bra värden, dock har de precis grävt för fiber här precis intill vilket gör mig lite orolig att det skulle ha påverkat vattnet.

Jag är dock tämligen säker på att det var klart medan det fylldes och att det gröna kom efter någon dag.
 
T
Kör ni filtret dygnet runt?
Järnutfällning från vattnet kanske eller för högt PH?

Är ni säkra på vad ni har i PH?
Hur ser vattnet ut om ni spolar upp i en hink från kranen med lite klor i och låter den stå en dag eller två.
 
  • Gilla
Beccaborjesson
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Kör ni filtret dygnet runt?
Järnutfällning från vattnet kanske eller för högt PH?

Är ni säkra på vad ni har i PH?
Hur ser vattnet ut om ni spolar upp i en hink från kranen med lite klor i och låter den stå en dag eller två.
Filtration har varit på oavbrutet sedan vattnet nådde bräddavloppet. pH var lite för högt vid vattenanalysen för två veckor sedan (7,8) men vi har sedan dess sänkt det och enligt stickorna är det nu åt det låga hållet. Ska testa med vatten i hink, tack för tips! Det är dock så pass "lindrigt" att det känns som om det behövs större volymer för att det ska synas.
Nåt som vi inte hunnit korrigera är dock att vattnet var lite för mjukt (fattar inte hur, här kalkar allt normalt igen på nolltid...). Men det borde väl inte påverka färgen på vattnet...?
 
  • Simbassäng med grönt vatten omgiven av trädäck, reflektion av solstrålar syns på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Föreslår att du skaffar dig en fotometrisk mätare typ Scuba II. Du måste kunna mäta fritt och bundet klor vid varje tillfälle. Att klornivån håller sig på 7 länge och sedan plötsligt dyker till 1 låter mer som mätfel än något annat (om inte solen spelar dig ett spratt förstås, men det låter lite mycket). Tycker det blir för många variabler när man inte vet exakt läget på kemin.

Grönt är typiskt alger så klorering måste fortfarande vara huvudspåret.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Föreslår att du skaffar dig en fotometrisk mätare typ Scuba II. Du måste kunna mäta fritt och bundet klor vid varje tillfälle. Att klornivån håller sig på 7 länge och sedan plötsligt dyker till 1 låter mer som mätfel än något annat (om inte solen spelar dig ett spratt förstås, men det låter lite mycket). Tycker det blir för många variabler när man inte vet exakt läget på kemin.

Grönt är typiskt alger så klorering måste fortfarande vara huvudspåret.
Delvis KL.

Tack för svar. Jag pratade med Folkpool som såklart rekommenderar ny vattenanalys. En egen mätare känns snart som en rimlig investering.

Det blev till sist vanlig klorpuck för jag ville inte utsätta linern för ytterligare chock innan jag vet. Stickan visar enligt bild (fritt klor, pH och alkalinitet). Vi har stickor som tar bundet klor, vattenhårdhet, cyanursyra men de har passerat bäst före så jag vågar inte använda dem.

Värdena ser (väl?) bra ut men poolen är lika grön som innan. Återkommer med vad analysen visar.
 
  • Hand håller en poolteststicka som visar mätvärden för klor, pH och alkalinitet mot en färgskala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dum fråga men är du säkert på att centralventilen på filtret står på "filter" och fungerar som det ska? Ni har ett vanligt sandfilter?

Jag har haft turen att slippa vattenproblem under 8 år med pool så jag är lite halvdålig på mer avancerade alternativ....kanske är det intressant att se vad som händer om man häller lite askorbinsyra i en hink med poolvatten...

Ett tips kan vara att checka in på poolforum.se. Där finns fler som är duktiga på vattenkemi.
 
  • Gilla
Sam Levin och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Dum fråga men är du säkert på att centralventilen på filtret står på "filter" och fungerar som det ska? Ni har ett vanligt sandfilter?

Jag har haft turen att slippa vattenproblem under 8 år med pool så jag är lite halvdålig på mer avancerade alternativ....kanske är det intressant att se vad som händer om man häller lite askorbinsyra i en hink med poolvatten...

Ett tips kan vara att checka in på poolforum.se. Där finns fler som är duktiga på vattenkemi.
Gick ut direkt och kollade. Det här är ju pinsamt men den har stått på cirkulation och inte filtration vilket jag antar innebär att det inte passerar filtret och att alla döda alger inte filtreras ut. Dessa veckor av huvudbry ....

Återkommer igen.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
enricorigo och 4 till
  • Laddar…
Nu jobbar jag bara med inomhusbassänger, men vattnet ser precis ut som färskt vatten gör tycker jag. Dvs som när det är nytt och ofiltrerat. Börja med som redan föreslaget att kolla i vilket läge filtret står i så det inte står i by pas. Kanske också dax att byta sand, bildas tunnlar efter ett tag som till viss del kan avhjälpas av att du rör runt sanden i filtret.
Vidare angående mätning av höga halter klor så måste man kalibrera mätinstrument om det ens går, för det. Annars kan man inte lita på så höga värden alls. Normala instrument kalibreras till ungefär 0,1-1,5.
Chokklorerar du så går pH naturligt upp och sedan ner igen när du ev använder antiklor.
 
Elin_b Elin_b skrev:
Gick ut direkt och kollade. Det här är ju pinsamt men den har stått på cirkulation och inte filtration vilket jag antar innebär att det inte passerar filtret och att alla döda alger inte filtreras ut. Dessa veckor av huvudbry ....

Återkommer igen.
Aha! Jag tror du har hittat lösningen på problemet....:)
 
J Joelbit skrev:
Nu jobbar jag bara med inomhusbassänger, men vattnet ser precis ut som färskt vatten gör tycker jag. Dvs som när det är nytt och ofiltrerat..
Japp...det gick så långt att jag ringde Stockholm Vatten för att förstå varför nytappat vatten hade ett grönskimmer. Jag fick då lära mig att det dels berodde på var vattnet kom ifrån, dels på innehållet. Bergtäkter för kommunalt vatten hade typiskt ett klart vatten från början, men här i södra stockholm så kommer vattnet från Mälaren och då har vattnet ett svagt grönskimmer när det tappas upp, som beror på låga halter av humus i vattnet. Helt ofarligt att dricka förstås, och det försvinner direkt vid en chockklorering.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Japp...det gick så långt att jag ringde Stockholm Vatten för att förstå varför nytappat vatten hade ett grönskimmer. Jag fick då lära mig att det dels berodde på var vattnet kom ifrån, dels på innehållet. Bergtäkter för kommunalt vatten hade typiskt ett klart vatten från början, men här i södra stockholm så kommer vattnet från Mälaren och då har vattnet ett svagt grönskimmer när det tappas upp, som beror på låga halter av humus i vattnet. Helt ofarligt att dricka förstås, och det försvinner direkt vid en chockklorering.
Du behöver inte cockklorera färskt vatten, mycket mindre skit i det än vad de badande tar med sig. När allt vatten gått igenom filterna två gånger och man bara satt till lite lite klor så är det borta. Sen kan man backspola filterna efter det så är det ute ur systemet.
 
De gånger jag tappat nytt vatten i poolen, förvisso inte så många gånger, har det inte räckt med filtrering för att bli av med det gröna skimret, med lite chock så försvinner det på några timmar.
 
J Joelbit skrev:
Du behöver inte cockklorera färskt vatten, mycket mindre skit i det än vad de badande tar med sig. När allt vatten gått igenom filterna två gånger och man bara satt till lite lite klor så är det borta. Sen kan man backspola filterna efter det så är det ute ur systemet.
Allt vatten är inte nytt, kanske en åttondel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.