J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lägre pH på vattnet så att det surare vattnet löser ut kopparjonerna?
Hur kan man lösa det om det är fallet?
 
Detta låter ju som något som plötsligt uppstår. Då kan det inte vara rören eller något i huset.

Rören ändrar sig inte och ph ändrar sig inte i vattnet heller.

Jag skulle spola ut vatten så nära vattenmätaren som möjligt för att se hur det ser ut.
 
  • Gilla
Josef9191
  • Laddar…
Har du fjärrvärme? I så fall är din värmeväxlare trasig.
 
J
C cotillion skrev:
Har du fjärrvärme? I så fall är din värmeväxlare trasig.
Nej jag har luft vatten pump
 
J Josef9191 skrev:
Nej jag har luft vatten pump
Läste visst tråden för dåligt.

Om du spolar för fullt ett tag och det fortfarande är grönt efter det så får du felanmäla till vattenbolaget för felsökning. Vattnet ska inte kunna bli grönt av dina ledningar om du spolar för fullt först i någon minut.
 
  • Gilla
Josef9191
  • Laddar…
Innan jag ev drog på mig kostnader kopplade till vattenbolaget, skulle jag vilja ta ut vatten FÖRE varmvattenberedaren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Förstår det. Finns fjärrvärme i området?

En teori skulle kunna vara att en granne med en trasig fjärrvärmeväxlare med trasig backventil trycker ut pyranin-färgat vatten i kallvattnet. Jag vet inte om det är möjligt dock.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J
C cotillion skrev:
Förstår det. Finns fjärrvärme i området?

En teori skulle kunna vara att en granne med en trasig fjärrvärmeväxlare med trasig backventil trycker ut pyranin-färgat vatten i kallvattnet. Jag vet inte om det är möjligt dock.
Nej ingen fjärrvärme och grannar har vanlig vatten
 
Claes Sörmland
Kolla med kommunen om något har hänt med pH i vattnet. Normalt levereras det neutralt till svagt basiskt. Det garanteras genom att kommunen pumpar natriumhydroxid i vattnet. Har du möjligen ett mindre vattenverk där man har haft problem med pH-kontrollen så att vattnet är surt?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Innan jag ev drog på mig kostnader kopplade till vattenbolaget, skulle jag vilja ta ut vatten FÖRE varmvattenberedaren.
Förhoppningsvis är allt kallvatten hos TS före varmvattenberedaren.
 
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kolla med kommunen om något har hänt med pH i vattnet. Normalt levereras det neutralt till svagt basiskt. Det garanteras genom att kommunen pumpar natriumhydroxid i vattnet. Har du möjligen ett mindre vattenverk där man har haft problem med pH-kontrollen så att vattnet är surt?
Ingen aning om det jag har nu skrivit till vasyd
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Förhoppningsvis är allt kallvatten hos TS före varmvattenberedaren.
Ja men vv kanske läcker tillbaka
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja men vv kanske läcker tillbaka
Tja, om det läcker tillbaka så mycket att det inte spelar någon roll att man spolar ur ledningarna så är det väl tveksamt att det räcker att välja en kran innan vv-beredaren. Då har man något annat problem.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja men vv kanske läcker tillbaka
Hur många deciliter varmvatten kan det tryckas ut ur VVBn via kallvattenanslutningen på en 300 liters VVB?
Hur länge trycks det ut varmvatten i kallvattnet när man tappar kallvatten?


Enligt TS så är det bara kallvattnet som är grönt å inte varmvatten. Hur kan då det gröna komma från VVBn?


Läckande backventil hade jag i bakhuvudet från början, därav frågan om fjärrvärme.



När trycket i VVBn är samma som kallvattentrycket så kommer det typ inte att vandra något vatten i kallvattenanslutningen till VVBn.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J
Demmpa Demmpa skrev:
Hur många deciliter varmvatten kan det tryckas ut ur VVBn via kallvattenanslutningen på en 300 liters VVB?
Hur länge trycks det ut varmvatten i kallvattnet när man tappar kallvatten?


Enligt TS så är det bara kallvattnet som är grönt å inte varmvatten. Hur kan då det gröna komma från VVBn?


Läckande backventil hade jag i bakhuvudet från början, därav frågan om fjärrvärme.



När trycket i VVBn är samma som kallvattentrycket så kommer det typ inte att vandra något vatten i kallvattenanslutningen till VVBn.
Det är bara kallt vatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.