Jag misstänker att du vill putsa lecan plus kanske sätta klinkers mot putsen på insidan så jag vidmakthåller 45X145 jag :) Kan bli lite klen luftspalt annars
 
Mikael_L
mats_o skrev:
Jag misstänker att du vill putsa lecan plus kanske sätta klinkers mot putsen på insidan så jag vidmakthåller 45X145 jag :) Kan bli lite klen luftspalt annars
Det finns andra mått på LECA än 19 cm ... ;)

Jag tänkte köra med 15 cm, för att bättre harmonisera med 120x45 + korslagt 45x45 ...
 
Då får jag väl ta till byggnormen som jag har för mig säger 200 isolering då ;)
Tanken var bara att det är enklare att ha gott om plats för siolering från början än att lägga till mer senare och med tanke på hur energipriset har rört sig de senaste åren så
 
Om man kör med 45x145 med 45x45 innanför kan man sätta plasten mellan dessa och få plasten helt tät då man kan dra all el i den innersta 45 isoleringen och slipper perforera den överallt.
Har du inte råd med all isolering på en gång så tryck in 45mm isoleringen längst ut innanför vindpappen och ta ut den när du ska göra klart.
 
Råspont till mitt garage (uträknat av en kompis som är snickare)... 860 lpm a´ 6.05 = 5180 kr (Beijer)
Jag köpte råspontsluckor istället 24 stycken a´ 150 = 3600 (Derome)

Nu är mitt garage lite mindre än ditt... 6.5 * 7.2. Dock hade jag samma lutning 27 grader. Överhäng vid gavlar cirka 60 cm och på sidorna cirka 55 cm.
 
Berka81 skrev:
Kolla din fina bilderserie på garagebygget Kiwi, måste säga att man blir ju både inspirerad och imponerad! Snyggt!
Tackar.

Berka81 skrev:
Dock har jag en liten fråga gällande syllen......

vad jag kan se på den här bilden, så har du lagt en syll i tryckt virke mot lecan. Sedan spikar du stommen med ytterligare en syll? spikar du fast stommens syll i den tryckta syllen mot leckan sen då? Det borde egentligen innebära att du har två syllar?

[länk]
Ja, Japp och "Ja, det blev så".

Jag tänkte inte riktigt klart dagen vi skulle stomresa, vilket innebar att vi spikade ihop alla väggar liggande på plattan först, och reste dem efterhand vi blev klara. Det innebar att jag fick "dubbel syll", och dubbla reglar på ett par ställen, samt 45 mm extra till taket. Det gjorde dock ingenting alls. Vi har frikostig detaljplan i området och jag hade inte beställt skivorna till innerväggarna ännu. :)
 
Blir så glad varje gång jag ser att ni fyller på med bra svar.... Tackar

Följande är i dagsläget bestämt stommen kommer utgöras av 120*45..... vad ni än tycker ;) 45*45 kommer läggas horisontellt utvändigt! vad ni än tycker ;)

Mikael L..... vad det gäller bredden på lecan så förstår jag inte riktigt resonemanget? varför inte köra på 19cm? I mitt fall ser väggen ut enligt följande....

Vad det gäller tjockleken på väggen då............... inninfrån blir det ju enligt följande.. Gips 13mm> Osb 11mm> Regel 45*120mm> Regel 45*45mm> spikläkt 22mm

Sammantaget skulle det innebära 13mm+11mm+120mm+45mm+22mm= 211mm Lecan är 190mm vilket innebär att panelen eller bottenbrädan hamnar drygt 2 cm utanför kanten på grunden/lecan.... så varför använda 15cm leca menar du????
 
Mikael_L
I mitt garage hade jag tänkt låta innerväggsskivorna gå ner lite utanpå LECAn. Så att det inte kan stänka vatten på väggarna som sen rinner ner och lägger sig ovanpå leca-varvet och därmed fuktar upp syllen.

Men det ska ju räcka att gipsen går ner lite nedanför, och sätter man dessutom 25mm spikläkt så blir det fortfarande en hygglig luftöppning på dryga cm i underkant bakom ytterpanelen...

Hmmm... Jag ska fundera lite mer på det själv. Har inte beställt LECA än ... :)
 
jag påpekar igen då puts plus ev klinker eller hur man nu gör. Lecastenen är 19 men när den är en del av en vägg så har den blivit lite tjockare
 
mats_o skrev:
jag påpekar igen då puts plus ev klinker eller hur man nu gör. Lecastenen är 19 men när den är en del av en vägg så har den blivit lite tjockare
Jag har tänkt på det oxå... tänkt att sätta syllens innerkant så att jag spar knappt 2cm på lecan, sen kommer osb 11mm och gips 13mm vilket gör att jag bör hamna en dryg halvcentimeter utanför lecan, detta gör att jag sedan kan få en hyffsad jämn kant när jag sätter klinkers emot den sen. Däremot kommer jag bara komma ca 12-15mm utanför lecan på utsidan, spelar detta någon roll? Finns det någon norm för hur stort mellanrum det skall vara mellan panelen och grunden?
 
Jag har inte sett någon så det får jag lämna till kunnigare. jag har mer men det var för att det kändes bra så och inte någon vetenskaplig grund
 
Jättefint garage KIWI har byggt. Synd bara att han glömde o putsa leca stenen utvändigt.
Detta är mycket viktigt då lecan annars drar åt sig fukt likt en tvättsvamp. Ett tips bara.

På mitt egna garage putsade jag lecan INNAN jag började med stomresning, blir så mkt enklare då.

Invändigt gjorde jag så att jag satt gipset ca 1 cm utanför lecan. Sen putsades lecan till samma nivå som gipset
och sen målades både gips och puts med samma färg och då syns ej lecan längst ner på väggen..
Smart va?
 
Numera är det både putsat och målat med putsfärg. Allting tar tid här i världen.
 
  • putsat.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, det var skönt o se... Blev nästan lite orolig för din skull när du har lagt ner ett stort och nogrannt arbete på ditt
garage. Var det inte svårt att komma åt när ytterpanelen satt på plats?
 
imported_mr skrev:
Var det inte svårt att komma åt när ytterpanelen satt på plats?
Jo. Men dels hade jag inte fyllt upp med massor, så jag hade 15 cm "extra" under att ligga och krypa på, och dels var jag inte extremt nogrann "uppåt" in under panelen.

Så här i efterhand borde jag nog putsat innan panelen kom på, som du rekommenderade. Men jag fokuserade mer på form & design än funktionaliteten hos putsen.

Dock: Det är lite lustigt för hela vårt hus, med sitt rätt stora marknadsvärde, vilar på en oputsad grund av lecablock, och har så gjort i fyra år nu. Hustillverkaren har inte lämnat några som helst rekommendationer utan tycker det är fullkomligt adekvat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.