F
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ska du värma soppa?
Tänkte linda bacon på den.
 
  • Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Brandskyddsföreningen uppmanar de som avser att utföra tillfälliga brandfarliga heta arbeten att iaktta största försiktighet. Det gäller främst Heta Arbeten® utomhus där någon form av gasolbrännare ska användas”

Tack, jag hade inga andra avsikter än att iaktta största försiktighet och följa regelboken. Fan, jag skulle tom kunna tänka mig att vara nykter även om det är HELT emot mina principer vid grillning.... heta arbeten menar jag.
Har du även läst Säkerhetsreglerna 0-2 för heta arbeten?
https://www.hetaarbeten.se/sv/om-heta-arbeten/sakerhetsregler/ :cool:
 
Om kycklingen flyger iväg från grillen är den väll lite väl färsk...:rofl:
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Namnet.
Skrattade gott ... :rofl:

Ja sån är min humor ..:oops:
 
F
U Uffe A skrev:
Har du även läst Säkerhetsreglerna 0-2 för heta arbeten?
[länk] :cool:
Ja naturligtvis, vart vill du komma med den kommentaren? Jag vet väl vilka regler som gäller eller?
 
Det blir svårt att grilla med Heta Arbeten som ursäkt. Du kan inte utfärda intyg till dej själv.
Har för mej att du kan vara brandvakt,kanske. Men som privat fastighetsägare behöver du inte Heta Arbeten. Så det bästa kanske är att bara grilla med förstånd o följa rekomendationerna från Heta Arbeten.
 
Men en kock måste väl kunna åberopa Heta Arbeten och grilla utomhus. Så om din fru betalar dig för att grilla blir det väl ok?
 
Hemmakatten
Har en granne som har sommarcafe/restaurang med grillbuffe 2-3 ggr per vecka. Nu har de en sommarbuffe istället. Var ingen minskning av antalet gäster i helgen, gästerna hade stor förståelse för grillförbudet.
 
Med en fru som är kock, en kompis som har heta arbeten behörighet, och så grabben som är väktare med diverse kurser släckning, heta arbeten, så kan han få vara brandvakt, ansvaret delegerar jag som husägare till min kompis.:p

Men jag får väl ändå inte arbeta med grillningen själv enl reglerna :thinking:

Om jag låter frun grilla åt mig så räknas väl fruns jobb i hemmet inte som arbete, och så faller hela resonemanget... :oops:

(lite långsökt och ironisk)
 
Mikael_L
Får man RUT-bidrag tro, om det räknas som jobb ...?
 
F fsn skrev:
Men då är du kanske kass på att grilla? ...
Man får helt enkelt förbjuda kassa grillare. Grillkörkort, grillexamen eller grillcertifikat, innan man får befatta sig med grillhårdvaran.

Skämt åsido så gör man gärna lite oväntade rörelser när locket öppnas, maten skall vändas och poff! oljan antänds med halvmeterhög låga. Inte ofta det händer, men det kan ju hända.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Kan du snabbt redogöra för den faktiska skillnaden, den som gör den ena mer eller mindre brandfarlig?
"Byråkrati" kallas det.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Man får helt enkelt förbjuda kassa grillare. Grillkörkort, grillexamen eller grillcertifikat, innan man får befatta sig med grillhårdvaran.
Glöm inte grillmyndigheten och grillinspektionen.
 
@Johan Gunverth du är inte helt fel ute, man kan bli certifierad för grillning,
Certifikat för genomförd grillkurs hos Weber med texten "Introduktion till Webers sätt att grilla".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En kollega har gått grillkurs.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Man får helt enkelt förbjuda kassa grillare. Grillkörkort, grillexamen eller grillcertifikat, innan man får befatta sig med grillhårdvaran.

Skämt åsido så gör man gärna lite oväntade rörelser när locket öppnas, maten skall vändas och poff! oljan antänds med halvmeterhög låga. Inte ofta det händer, men det kan ju hända.
Jag antar att man inte ska behöva en egen grillexamen och registrerad behörighet, utan det bör väl räcka med att man, utan krav på utbildning, är anställd hos en firma där det finns en behörig grillare, för att få grilla.

Det väsentliga är alltså inte att det blir rätt grillat, utan att man jobbar på en firma där det finns en behörig grillare.
 
  • Gilla
sunqan och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.