Var på jakt efter en bra gasolgrill under en tid och till slut fann jag den. En Grandhall 325 på K-rauta. Förhoppningsvis ska den ge glädje åt många grillkvällar istället för den gamla klotgrillen som fungerat mycket bra, men krävt åtskilliga kilo kol. Och det är just det jag fått nog av. Att starta grillen 1 timme innan vi ska grilla och tajma allt annat runt detta är ibland omöjligt.
Vad har ni andra för synpunkter, ska det vara kol eller gasol.
 
De ska va kol!! Har haft gasolgrill innan o aldrig mer!! Men de är ju min högst personliga åsikt.. ;-)
 
Jag tycker också att det ska vara kol, tycker att det blir godare smak på det grillade då (av röken).
Men min bror är helsåld på sin gasolgrill. Var och en blir salig på sin fason :)
 
Modig skrev:
Jag tycker också att det ska vara kol, tycker att det blir godare smak på det grillade då (av röken).
Men min bror är helsåld på sin gasolgrill. Var och en blir salig på sin fason  :)
Precis!! Svärmor o hennes gubbe har gasol o de smakar inte alls lika bra när de grillar som när vi grillar med kolgrillen..

 
wiknil skrev:
Var på jakt efter en bra gasolgrill under en tid och till slut fann jag den. En Grandhall 325 på K-rauta. Förhoppningsvis ska den ge glädje åt många grillkvällar istället för den gamla klotgrillen som fungerat mycket bra, men krävt åtskilliga kilo kol. Och det är just det jag fått nog av. Att starta grillen 1 timme innan vi ska grilla och tajma allt annat runt detta är ibland omöjligt.
Vad har ni andra för synpunkter, ska det vara kol eller gasol.
1 timme ? Vad kör du med för bränsle ? Färsk ek eller ? Briketter och en Weber skorstenständare tar 5 minuter till perfekt vit glöd, bara att hälla ut och grilla.

Mvh
/Angelven
 
Har en Weber Genesis Silver C (gasol) och är supernöjd.  Kostar visserligen runt 10000:- men det finns även enklare modeller för runt 5000:-.

Har aldrig upplevt att det smakat/luktat gasol om maten.
 
  • 6731004_md.jpg
JLT skrev:
Har en Weber Genesis Silver C (gasol) och är supernöjd.  Kostar visserligen runt 10000:- men det finns även enklare modeller för runt 5000:-.

Har aldrig upplevt att det smakat/luktat gasol om maten.
Njae, problemet är väll inte att det tar smak av gasolen utan avsaknaden av smak från röken av kolet/briketterna.

Blir mera grillsmak med kol.

Jag kör kol hemma. Kol till korta grillningar och briketter om det är större grejer eller så varvar jag eller lägger i zoner beroende på vad jag skall grilla.

Korv tex. behöver ju inte en glöd som håller i sig i mer än typ 5min och det tar ungefär lika länga att få till en sådan.

Gasol använder vi på jobbet när vi är ute på demo eller event ( vi har ett charkuteri ) och gasolen är oslagbar då om det inte är större grejer för då kör vi med halvfatsgrillar med briketter. Gasolen går ju styra mycket med än kolen och man kan ju ha olika värme i olika zoner på ett enklare sätt. Vidare så finns ju gasolgrillarna med kokplattor och stekbord så det går ju variera käket i all oändlighet på ett lättare sätt.

Kör på känsla men jag skulle köpa ett stort klot och känna mig för med det först.
 
Beppo skrev:
Njae, problemet är väll inte att det tar smak av gasolen utan avsaknaden av smak från röken av kolet/briketterna.

Blir mera grillsmak med kol.
Har du provar en Weber med s k "flavorizer-stänger"? Citat från Webers hemsida:

"Den patenterade design förångar vätskor och fett, som skapar en rök som medverkar till en delikat grillsmak."
 
Själv har jag en Landman klotgrill inköpt på Bauhaus för 199:-. Den fungerar hur bra som helst, värmen reglerar man med locket. Blir det mycket att grilla har jag den gamla (likadan) i reserv. Visst kvaliten är väl inte den bästa, men om du missköter den totalt så håller den ändå i 2-3 säsonger. Jämfört med Weber gasolen för 10000:- (!) så får man ca 50 stycken Landman klotgrillar och det lär man väl inte förbruka under det här livet.

Klart gasolgrillsköparna säger att de är nöjda - hade jag lagt mellan 5000 och 10000 på en grill så hade jag aldrig erkänt något annat...

/Landman forever  :cool:
 
Webers klotgrillar är det som gäller när det är BBQ på gång :)

Har själv en One Touhch Silver som vart med i snart 15 år och den är nästintill lika fin som när den köptes.
Bort med locket och upp med bottenspjället så får du en väldig fräs, och på med locket för lite mildare grilling. Kan grilla hela kycklingar m.m.

Dessutom ärju klotgrillen underbar då du kan kväva briketterna när du har grillat klart och spara till nästa gång!

/cheff elof
 
En kompis till mig säljer denna electroluxgrill i sin butik. Vi provade ett demo ex. en kväll...det är ett monster, jag lovar.


/Janne
 
  • EGL3000X.jpg
wiknil skrev:
Att starta grillen 1 timme innan vi ska grilla och tajma allt annat runt detta är ibland omöjligt.
Har en "Weber One Touch Gold" Kol + tändvätska och full gas på bottenspjället ger fin glöd på ca 10 minuter... Har testat många varianter, men Weber ligger mig varmt om hjärtat. Silvan bygg säljer "One Touch Gold" för 1700:- nu tror jag. Det är väl ganska anständigt för en vräkig grill! Kostade 2200:- förra året...
 
Hej!

Jag måste slå ett slag för gasolgrillen.
Fördelar:
+Snabb start.
(Jag använder den flera ggr i veckan till saker som jag inte skulle
grilla på kolgrillen för att det är för mycket jobb, t ex elda isterband,
rulla in ett par sparris i bacon eller göra hamburgare från köttfärs)
+ Röksmak från vad som droppar ner biten som grillas eller så lägger man
ett foliepaket med rökspån på gallret.

(Nu skriker min dotter måste återgå)

Lycka till med köpet

/Magnus
 
Har haft både och, och gillar båda på sitt sätt. Bättre grillsmak med kol, men fippel med smutsigt kol/aska, snabbare och mindre kladd med gasol. Sommarens projekt är att mura en utegrill och funderingarna går åt att ena delen av grillen skall vara kol, andra gasol. då kan vi välja beroende på smak och tid. Sitter och funderar på ritningen...

/ama
 
Har också provat båda varianterna och måste för egen del konstatera, att Webers Genesis-grillar (gasol) med de s.k. Flavorizer-stängerna är otroligt bra! Alla våra gäster - och vi själva givetvis - har utan undantag sagt, att maten smakar som om den vore grillad på kol. Dessutom tar det bara 5-10 minuter innan grillan är "glödhet" och redo för grillning.

Rätt underhållen/rengjord är Weber-grillen något av det bästa i grillväg jag vet (och jag är kräsen ;)

Kan dock inte uttala mig om andra gasolgrillar . . .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.