Förmodligen retar sig din granne på flera saker. Jag skulle inte ta initiativet att lukta inne hos grannen. Då bekräftar du ju "problemet", (om det nu är ett problem). Jag tror att grannen är avundsjuk och stör sig på det mesta hos sina grannar. Eftersom du eldar på rätt vis så är det väl inte så mycket mer du kan göra än nonchalera grannen.
 
T
D Daniel112209 skrev:
grannen påstod att hon kände lukten redan första dagen vi installerade den men uppger att hon vill avvakta fyra veckor. Jag eldar torr vedbjörk. Deras ftx är ju minst 10 meter bort och ligger ca 4 meter under vår skorsten så att säga. Jag eldar på varje dag ca 2-3 gånger, dock inte mycket utan lite mysfaktor så att säga och gött med varm morgonstart.
Har dock inte varit inne hos hennes hus eller liknande för lukta, numera känner jag att jag knappt vill hälsa på denna kärring:):)

Hur hade du agerat?
Knepigt då eldning i modern kamin enbart ska lukta precis vid vedinlägg väldigt kort, är hon en gnällkärring tro....
Försök att förhindra grannen att anmäla dig till lokala miljökontoret genom att elda så optimalt du kan och knacka på hos grannen och meddela att du har rådfrågat proffs och justerat förbränningen för en så luktfri förbränning som möjligt och förklara hur miljökorrekt din nya fina installation faktiskt är, ingen gammal junk i gjutjärn utan keramik i eldstaden. (förutsätter att du inte monterat någon uråldrig teknik) Informera även att om hon fortfarande inte anser det acceptabelt så är det nog tyvärr så att hon måste kontakta en ventilationsfirma och höra om de kan hjälpa henne justera något. Va supertrevlig i detta läge. Se till att elda perfekt; riktigt torr ved, mata in rejäl dos klena tändträ och mycket tändmaterial för att snabbt få upp tempen och håll den hög. Om effekten behöver regleras, gör det då främst med rökgasspjäll och undvik i det längsta att strypa lufttillförsel. Såå tråkigt med osämja så agera direkt före det blir ett stort problem. Hon upplever ett problem och då är det så, försök vända henne med lite lirkande alltså. Luktar din eldning inte men hon fortsätter att gnälla så får du börja bli ohövlig istället.
Pyreldar du med strypt lufttillförsel är så klart grannens kritik däremot fullt befogad och du lär få bekymmer med att få fortsätta elda så:p (tyvärr väldigt vanligt med den typen av oekonomisk och hänsynslös eldning)
Jag eldar 2-6tim varje kväll i villaområde men svär på att ingen märker det alls. Luktar i kanske 5min vid tändning, sen bara värmedarr ur skorsten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.