Hej
Huset är tänkt att renoveras med mycket hjälp av vänner etc. med kunskap så det kommer sannolikt vara värt minst lika mycket som renoveringen. Men huset ligger där vi vill och utbudet är i övrigt skralt. Dessutom kan vi få planlösning, material etc. precis så som vi vill, det är svårt att värdera om man bara tittar rent ekonomiskt på husvärdet.

Vilka eventuella lånealtenativ skulle kunna finnas mer än huslån och byggkredit?

Upplägget med 500 000 är någon slags skenaffär ja, men jag har nog tänkt fel där.
Om jag putsar in 250 000 själv i renoveringen före bankkontakt, kan det då tänkas bli enklare att få huslån eller byggkredit eller snarare tvärtom?
 
Det kan bli huslån eller byggkredit beroende på banken. Ta fram ritningar och beskrivning på hur slutresultatet ska bli och försök få en förhandsvärdering av godkänd mäklare eller värderingsman som banken rekommenderar.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Prata med banken direkt och hör hur dom ser på situationen.

Fiffel med 500.000:- skenaffär etc. Är bäst att skippa, öppna kort håller det hela på en enklare nivå utan tjafs i efterhand.
 
  • Gilla
peran119 och 1 till
  • Laddar…
Det låter som om det kan bli ett ganska komplicerat skatteärende pga av både värden samt styckningen. Det kan även irritera inom släkten och skapa missämja, även om den dyker upp långt senare, tex när du säljer med vinst om 15 år. Låt därför göra marknadsvärderingar efter styckningen och håll dig inom 15% av dessa intyg. Använd helst 2 av varandra oberoende värderingar. Eller gör en egen trovärdig uträkning av värdet samt en mäklarvärdering. En försäljning under marknadspris kan bedömas som en gåva eller förmån av både anhöriga och skatteverk. 0 kr är inte ett marknadspris för mark med byggrätt. Inte ens i glesbygd. Vid ett köp blir det lite reavinstskatt för säljaren, men du dödar också alla ifrågasättanden från Skatteverk & släktingar. Det tror jag det är värt. Om du som alternativ hyr marken utan ersättning kan avtalet sägas upp, utan tidsfrist. Det ska du också akta dig för.
 
harry73
Jag ser fortfarande problemet. Om ts låter släktingen utforma avstyckningen så att anskaffningsvärdet ligger så mycket som möjligt på skogen, ser jag inte hur det kan ställa till med problem i framtiden.
Ni gör skattefrågan för komplicerade
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Det är någonting här som jag inte förstår.......
Även om du får huset gratis så har det förmodligen ett marknadsvärde. Åtminstone kommer det att få ett marknadsvärde efter slutförd renovering.
Om ni har gåvoskatt i Sverige blir du ju tvungen att ta en värdering och betala gåvoskatt därefter men i övrigt ser jag inga problem.
Om banken är seriös skall det gå att få renoveringslån under de förutsättningarna. Om banken inte är seriös byter man till en seriös bank.
Svårare än så får det inte vara.

Då behöver man inte hålla på och ställa till en massa skenaffärer och dumheter. Sånt där brukar bli en rävsax som man aldrig kommer ur och förr eller senare blir det bråk om det och så hamnar man i domstol och får betala sig fattig åt någon advokat.


Om man har en bra grund och hyfsad stomme att börja från och är beredd att satsa mycket eget arbete kan man som slutresultat få ett mycket bra hus mycket billigt. Med andra ord behöver inte lånet vara så stort och därför har det inte så stor betydelse vad värderingarna visar såvida huset har ett värde.
Det innebär i sin tur att man har goda möjligheter att amortera sig skuldfri på 15-20 år.
Det innebär att man helt kan strunta i vad huset har för försäljningsvärde såvida det fyller sin uppgift att bo i.
Den här vägen gick mina föräldrar då jag var tonåring och den vägen har många släktingar och vänner gått.
 
@heimlaga vi har inte gåvoskatt (för info bara!).

Hur som helst så förstår jag inte hur man kan klassa något med bra tak och fasad (och stomme antar jag) som ett ruckel.Låter som ett hus som går få bekvämt beboeligt med rätt billiga medel. In med en duschkabin och vettig uppvärmning så är det viktigaste på plats :)

Vart ligger huset? Mest det som avgör värdet och därmed hur mycket bolån du kan få.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Ruckel klassar jag det som då det är otäta/trasiga fönster/dörrar, ingen uppvärmningsmöjlighet, ej bebott på 30(?) år, nästan helt oinredd övervåning. Allting som syns inifrån måste bytas.

"Renoveringsprojekt" är helt enkelt ett för lätt vägande ord :)


Jag är mycket tacksam för alla svar, jag får läsa igenom mer noggrant ikväll, jag har säkert missat många kommentarer. Men fortsätt gärna hålla diskussionen igång.
 
  • Gilla
undine och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera att du får det som en gåva, ta hjälp av en jurist att skriva papprena så att allt blir rätt och riktigt. Kostar ett par tusenlappar men är värt för att veta att det inte blir nåt bök med det sen.

Sen skulle jag ta dit en mäklare och förhandsvärdera, den förhandsvärderingen kan du använda gentemot banken för att ta upp lån. Så gjorde jag och min sambo när vi tog över ett hus för 1½ år sen, i lite bättre skick än ditt men med ungefär samma förutsättningar i övrigt.

Lycka till!
 
P peran119 skrev:
Ruckel klassar jag det som då det är otäta/trasiga fönster/dörrar, ingen uppvärmningsmöjlighet, ej bebott på 30(?) år, nästan helt oinredd övervåning. Allting som syns inifrån måste bytas.

"Renoveringsprojekt" är helt enkelt ett för lätt vägande ord :)


Jag är mycket tacksam för alla svar, jag får läsa igenom mer noggrant ikväll, jag har säkert missat många kommentarer. Men fortsätt gärna hålla diskussionen igång.
Säker på att fasad och stomme är OK? Om det varit i princip uteluft inne?
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Gåvobrev är ingen bra ide eftersom det inte definierar värdet.
Ett köpebrev på 1kr är bättre då du får ett eget ingångsvärde på fastigheten. Skattemässigt blir det en gåva i alla fall.

Skattemoralisk ser jag heller inget problem. Om säljaren säljer till underpris så får ju köparen betala bådas skatt vid en framtida försäljning om det blir någon vinst efter renoveringen. (En slags skatteskuld är det dock).
 
Frågan om ev framtida reavinstskatt. Allt du investerar i fastigheten får du ju jämka mot försäljningspriset. Dvs om du köper för 0 kr och renoverar för 1 miljon och säljer för 1 miljon så blir det ingen skatt. Kort sagt beräkningsgrunden för skatten kommer aldrig vara 0 kr.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
P peran119 skrev:
Ruckel klassar jag det som då det är otäta/trasiga fönster/dörrar, ingen uppvärmningsmöjlighet, ej bebott på 30(?) år, nästan helt oinredd övervåning. Allting som syns inifrån måste bytas.

"Renoveringsprojekt" är helt enkelt ett för lätt vägande ord :)


Jag är mycket tacksam för alla svar, jag får läsa igenom mer noggrant ikväll, jag har säkert missat många kommentarer. Men fortsätt gärna hålla diskussionen igång.
Låter som ett jättespännande projekt! Skapa en projekttråd när det juridiska är avklarat, och du drar igång!
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Lån är väl inga problem att få idag, har du inte egna värden du kan pantsätta så brukar det gå bra bara du har borgenärer.
 
H hempularen skrev:
Det kan bli en komplikation skattemässigt att en del skog styckas av innan du får fastigheten.

Vid gåva utgår ingen reavinstskatt, utan du får räkna föregående ägares inköp som din anskaffningskostnad, den dag du vill sälja. Men eftersom skogen nu skiftas ut, så bör man göra en värdering av hur stor del av fastighetens inköpspris som låg på det som nu skiftas ut. Om ex. hela inköpsvärdet används för att minska skatten vid försäljningen av skogen nu, då har du noll i ingångsvärde på den del du får, och får en dag skatta för hela försäljningssumman med avdrag för en del av de förbättringskostnader som du får nu.
Tack för många kloka svar. Hur går man tillväga för att göra en sådan värdering, är det skatteverket man kontaktar för en nytaxering eller en värderingsman/mäklare eller på något annat sätt?


Att värdet på skogen eventuellt skulle kunna så att säga "minska inköpspriset" på hus/tomt till 0 förstår jag inte riktigt? Ett hus med tomt har ju något värde oavsett övriga omständigheter kan jag tycka?
Utveckla gärna :)


Edit: efter att ha läst några fler svar så antar jag att vid en gåva så använder jag/släktingen en värderingsman för jag ska kunna avgöra hans inköpspris för hus&tomt (utan skog) och sedan är dessa papper underlag mot Skatteverket vid en eventuell senare försäljning om 10år?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.