Har varit i kontakt med fönsterföretag som erbjuder gratis montering med ROT-avdrag. Upplägget är att man får rot-avdrag för halva arbetskostnaden och de bjuder på den andra halvan.

Kan detta verkligen vara tillåtet!?

I princip skulle en hantverkare ju då bara ta dubbelt så mycket betalt (dubbelt så mycket som ha vill ha för jobbet) för något, få hälften genom ROT och bjuda på andra halvan = beställaren betalar bara genom rot hela kostnaden...

Känns fel...
 
Presis som du säger, är det gratis montering, så finns det inget rotavdrag att utnyttja.
Hantverkaren kan bara skicka in uppgifter med den faktiska kostnaden på arbetet.
Dock så fuskas det ganska friskt med detta.
 
Känns jättefel.
 
Nu kanske jag tänker fel här.... eller inte....

Förutom de rent moraliska och juridiska aspekterna med upplägget så funderar jag så här:
Om nu fönsternissarna skriver på kvittot att arbetskostnaden uppgår till 10.000 när det egentligen bara kostar 5.000kr så innebär ju det att du så att säga har förverkat mer av ditt för året tillgängliga ROT-avdrag.
Med andra ord; istället för att betala 2.500kr och "belasta" ditt ROT-konto med 2.500kr så belastar du det med 5.000kr, fast betalar å andra sidan ingenting. För dig personligen går det nog på ett ut.... om jag nu inte tänker fel....

Å andra sidan; hur ska firman kunna få in det där i papprena? De kan ju inte gärna mörka att de ger dig rabatt, för då saknas det ju 5.000 i deras kassa, pengar som du egentligen borde ha betalat in. Om de är helt öppna med det så borde det ju som Letni är inne på antingen vara så att gratis = ingen ROT eller om de bjuder på halva kostnaden så får du lik förbannat ändå bara ROT på 5.000....? ROT kan väl knappast räknas på pengar som de bjuder på....?


Tror din initiala känsla är rätt här....
 
MediaMarkt hade en reklam i tidningen d'r de erbjöd montering av värmepump för 1kr*

* = Förutsätter att hushållet har rotavdrag som går att nyttja!

Alltså borde man ha 2 kr rotavdrag då eller? ! ;) För inte kan de väl fuska, hehe
 
Låter som Mockfjärdsfönster......
 
Är det inte så att man får en rabatt på fönstren som motsvarar det man skulle betala för monteringen efter ROT-avdrag? Dvs man betalar för monteringen, men betalar mindre för materialet istället?
 
perkaby skrev:
Är det inte så att man får en rabatt på fönstren som motsvarar det man skulle betala för monteringen efter ROT-avdrag? Dvs man betalar för monteringen, men betalar mindre för materialet istället?
Det är nog rätt uppfattat.

Jag har stött på att hantverkaren säljer produkten till "inköpspris" och ökar på arbetskostnaden i stället.
Allt för att totalpriset för kunden skall bli så lågt som möjligt.
Att gå under inköpspris på materialet går nog ej, för då blir skattefusket alltför uppenbart vid en skatterevision.

Men det är intressant att hantverkare i VVS-branschen, som ju gjort sig känd för sina höga materialpåslag, plötsligt säljer till inköpspris :)
 
Men OM rabatten på material är hårt kopplad till att man även köper arbetet av firman, då är det riskabelt. Det kommer antagligen inte att hålla om skatteverket bestämmer sig för att göra en skatterevision. Och i så fall blir det inte firman som åker dit på det utan kunderna, det är kunden som får skatteavdraget.

Hantverkarföretaget kan göra väldigt "kreativa" skatteupplägg helt riskfritt, vid en revision blir det kunden som får återbetalningskrav från skatteverket.

Risken att åka dit är troligen rätt låg, men om man känner att upplägget mest är fördelaktigt för firman så finns det ju absolut ingen anledning att ta risken som privatperson.
 
Börja i andra ändan ta in fler offerter på samma fönster från annan firma så ser du upplägget svart på vitt. Det har funnits denna typ av "rot" tidigare och då var stående frågan hur vill du betala, låga mtrl. kost och mycket tim. kost. Hantverkaren förlorar inget på det men kunden har valet.

PS givetvis förlorar alla skattebetalare på sådana affärer men det är väl inte där tankarna ligger som kund.
 
I praktiken blir det väl så att de räknar ut vad din ROT är. Så får du motsvarande rabatt i material. Helt ok tror jag. Det är bara marknadsföringsknep att säga att de installerar gratis.
 
Säkert samma upplägg som när företag "bjuder" på momsen. Inte går det att sälja en vara utan moms, men genom att ge motsvarande rabatt på varan så blir priset som om momsen var avdragen.
 
miksil skrev:
Puusteli har kört samma kampanj tidigare, och då har kunder känt sig lurade.
[länk]
Jag förstår uppriktigt sagt inte vad de bråkar om.
De fick sitt kök för det överenskomna priset 96 papp.
Resten är byråkratiska finter. Vad är det egentligen som de är missnöjda med?
(Fast OK, 96 tusen för några köksskåp är ju egentligen rena rånet)

Att sedan folk faller för budskap som "monteringen bjuder vi på" och liknande
säger väl lika mycket om kundens nivå på tankeverksamhet som om
annonsbyråns kreativitet.
 
Norluxfönster kontaktade Marlene här på BH och ville att hon skulle ta bort inlägg jag hade gjort som beskrev just detta fenomen. Att ta lite betalt för varan och mycket i arbetskostnad för att maximera rot-avdraget. Jag kallade det rot-fusk men det är faktiskt fullt lagligt då det inte finns någon lag som säger hur mycket man får ta betalt för en tjänst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.