Bakom planket finns ett litet skjul och sedan är det taket på deras hus som skymtar. Grannen var här i fredags eftersom kommunen meddelat honom att de håller på att utreda ärendet. Han påstår att de har haft 4 inbrott på kort tid och därför har han fått taggtråd och strålkastare uppsatta på deras lilla atriumgård. Rena fotbollsstadion, när det är tänt.
Eftersom det endast går att ta sig till deras tomt genom deras hus eller över planket mot vår tomt var de "tvugna" att sätta upp taggtråden. Han tänker inte plocka ner den, över hans döda kropp.
Vi har inte sett några tecken på att någon tagit sig över planket på vår sida så har de gått in i huset genom trädgården har de nog gått över grannarnas tak. Skulle tro att det även utan taggtråd hade varit den lättaste vägen.
 
Utan att veta vart ni bor så kan man nog misstänka att det inte står helt rätt till hos din granne.
Det ni kan hoppas på är att man från kommunens sida (det är väl rad/kedjehus det gäller?) anser att den förändring man gjort med stolpar och taggtråd gör att huset avviker så pass mycket från de övriga husen att det kan anses som för stora avvikelser mot ursprungsarkitekturen för området och kräver ett bygglov.
 
Har ni rådjur i området? Jag har sett den där konstruktionen (fast med vanlig stakettråd i stället för taggtråd) användas för att hålla rådjur borta. Det kan krävas en höjd på långt över 2 meter för att dom rackarna inte ska hoppa över staketet.
 
Min granne har antagligen insett att han förr eller senare skulle bli tvingad att plocka ner sitt taggtrådsstängsel. Igår kom två stora, starka karlar och plockade bort större delen av stängslet och kortade resten så mycket att det döljs av murgröna.
Nu kan jag åter se fram mot en härlig sommar.
Tack för alla för fina tips och glada tillrop.
 
Det verkar som att taket är i dålig kondition. Det står även en stege där mot väggen, så kanske finner ägaren risk med att någon klättrar upp på det dåliga taket, som då går sönder, och delar kanske faller ned på en bil eller annat därinne. Bygglovspliktigt! nä kappast ;D
 
Vad jag förstår ska taggtråd numera vara helt förbjudet och det lär finnas påbud på att ta bort det om det finns (hörsägen). Jag lyckades inte hitta det nånstans alls i sthlm, letade ett bra tag. Har problem med rådjur här + folk som genat över tomten och ibland tagit med sig saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.