De kanske de inte gör, vet faktiskt inte. Vill bara följa reglerna. Betalar visserligen inte kommunalskatt i aktuell kommun men tror det skulle bli kaos om det inte var någon form av kontroll.
 
B
Nu kan jag inte tala för alla kommuner men vad jag hört från en bekant som jobbar på en kommun i landet så görs det kontroller löpande. Man känner till en hel del byggnationer som inte är by the book. Det är dock inte förrän någon avundsjuk granne klagar som man gör något, förutsatt att det inte är ett betydande avsteg givetvis.

Vet inte hur andra kommuner jobbar med tillsyn. Vore intressant att veta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hade, på förekommen anledning, en diskussion med Stadsbyggnadskontoret i Stockholm om detta för nåt år sedan. På grannfastigheten hade man nämligen byggt ett par trädäck bara någon meter från vår tomtgräns. Man förklarade då att i Stockholm har man valt att tolka Boverkets regler så att så länge altanen är <120cm hög så kan man göra så. På en rak fråga om man kan täcka hela tomten med ett 120cm högt trädäck utan bygglov så var svaret ”ja”.
Jag frågade då hur smal en altan kan vara. Tror inte de förstod vad jag menade så jag fick förtydliga; kan jag bygga en ”altan” i tomtgränsen som är 120cm hög men bara 10cm djup? Ett staket kräver ju bygglov (om det inte består av 50% luft) när det är över 80cm högt.
Fick inget bra svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.