Det är svårt att råda när man bara får en sida av "konflikten". Det ser verkligen ut som normalt underhåll på den enda bilden och vägen är fortfarande tydligt breddad där. På markägarens egendom, utan servitut.

Din tomt är säkert jämn och fin, perfekt virkesupplag. Du kanske kan upplåta gräsmattan när skogen ska ut mot att få anlägga hur stor vändplan du vill?

Hålen du berättar om hade varit mycket intressant att se bild på, jag tänker direkt att det är större stenar uppskjutna av tjälen som markägaren avlägsnat.

Att ta upp att markägaren inte är intresserad av att bidra till snöröjning som något negativt köper jag inte, maskiner för skogsskötsel tar sig fram ändå och det är extremt sällan de ska in jämfört med boendes dagliga turer.
 
  • Gilla
Cala och 5 till
  • Laddar…
F faf skrev:
Det är svårt att råda när man bara får en sida av "konflikten". Det ser verkligen ut som normalt underhåll på den enda bilden och vägen är fortfarande tydligt breddad där. På markägarens egendom, utan servitut.

Din tomt är säkert jämn och fin, perfekt virkesupplag. Du kanske kan upplåta gräsmattan när skogen ska ut mot att få anlägga hur stor vändplan du vill?

Hålen du berättar om hade varit mycket intressant att se bild på, jag tänker direkt att det är större stenar uppskjutna av tjälen som markägaren avlägsnat.

Att ta upp att markägaren inte är intresserad av att bidra till snöröjning som något negativt köper jag inte, maskiner för skogsskötsel tar sig fram ändå och det är extremt sällan de ska in jämfört med boendes dagliga turer.
Ja det förstår jag absolut - men kan bara tala för vår sida då jag själv inte lyckats få hans version ännu. Har inte bilder på övriga hål, men kan lösa i dagsljus.

Du missförstod nog delen med vägskötseln, vi har inte krävt det på något sätt utan löser det själva - men har frågat om han kunnat köra ut snö etc. med sin lite större maskin vid snörika vintrar då grannens traktör löser det mesta men inte allt. Men då har det inte varit intressant, och varför skulle man då utan anledning "dika"/gräva bort så stor del av vägen nu.
Som jag skrev inledande så drabbar det inte mig direkt då jag parkerar på min egen tomt och får plats att köra ut och in på vägen utan problem, och jag är egentligen främst less på beteendet att vilja sabba (i det här fallet bara estetiskt för oss två som bor här eftersom det bara är vi som ser det) då det är samma visa varje gång vi gjort något som "bättrar" vårt boende som tex. renovera gräsmattan, anlägga robotgräsklippare, sätta bastu med utsikt över sjön, plattsätta för soptunnorna eller sån liten grej som att ha gäster över dagen som parkerar på den f.d p-fickan, alla dessa saker innebär nattliga besök i några dagar efteråt där saker kan vara flyttade, man har kört upp på gräsmattan eller andra saker som tydligt indikerar "det här tycker jag inte om", dock var detta med vägen ett stort kliv från att smyga runt nattetid och jag undrar egentligen om det finns något att sätta emot eller man bara ska låta personen i fråga hålla på tills något rent olagligt inträffar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
E ELNORD skrev:
man har kört upp på gräsmattan
På er tomtmark?
 
Yes, har vid flera tillfällen haft hjulspår på gräsmattan efter nattliga besök.
Samt var uppe och vände med hjullastaren som gjorde spår både i gräsmatta och på vägen nu när han gick loss på vägkanten.
 
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Då har det redan passerat det lagligas gräns.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 11 till
  • Laddar…
Karlia
Vid sådana här situationer önskar jag alltid att båda sidorna ska sätta sig ner och prata med varandra. Är det frågan om missförstånd eller är det verkligen någon som vill jävlas.

Kan ni bjuda markägaren på middag och fråga hen om allt det här? Vad gäller angående vägbredd, parkeringsficka, snöröjning etc. Kan ni inte komma överens kanske det är läge att rådfråga jurist.

Jag kan förstå viljan att jävlas tillbaka (får man gräva i strandområde) men kommer det verkligen lösa situationen? Fokusera på det som är viktigt!
 
  • Gilla
Cala och 1 till
  • Laddar…
Enklaste måste ju ändå vara att ringa och fråga vad och varför han gjort som han gjort med vägen?
 
  • Gilla
Erik JL och 7 till
  • Laddar…
Säger som ovan, att eskalera situationen ytterligare genom att jävlas tillbaka kommer inte gagna någon, allra minst dig.
Innan du gör något annat bör du prata med grannen och höra efter varför han gjort som han gjort.

Om du och grannen är överens om att det markägaren gör är så störande gör ni kanske bäst i att göra gemensam sak. Bjud över på grillmiddag, sätt er tillsammans och prata om vad ni (samtliga parter) har för planer i stort, hur ni ser på vägen (inklusive den nu bortgrävda vändplanen) mm.
Utan att veta vad markägaren har för planer för sin del av området är det ju svårt att få förståelse för vad han gör, han kanske har en väldigt vettig anledning till varför han behöver ett dike just där.
 
  • Gilla
Cala och 5 till
  • Laddar…
tommib
H håbbe1961 skrev:
Kolla med lantmätaren om ni två boende är delägare i en samfällighet isåfall har ni exklusiv rätt till vägen o dess underhåll och markägaren har noll inflytande till dess samfälligheten upplöses och är också ek ansvarig för dess skador som gjorts. Även om denne är ansluten till samfälligheten så skall alla förändringar vara enhälligt, dvs alla delägare övrens
Nej, detta är helt fel. Servitutet gäller rätt att utnyttja väg. Det gör inte att rätten är exklusiv (dvs ingen annan har rätt att nyttja vägen)

Hur samfälligheten sköts regleras av stadgarna. Om delägarförvaltning gäller så ska alla vara överens. Är det en samfällighetsförening är det inte så. I detta fall vet vi inte ens om det finns en GA.

Jag tycker mig se ganska ofta att du kommer med tvärsäkra påståenden som inte stämmer. Det vore lämpligt att använda ett mindre säkert språkbruk, speciellt som du inte alltid verkar ha koll.
 
  • Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
SarB
Jag tolkar det som att ni har servitut på en samfälld väg, vilket alltså torde röra sig om ett andelsservitut. I sådana fall är ni inte delägare, utan ni hr servitut i stamfastighetens andel i samfälligheten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ang samfälld väg så ska det vara inskrivet på fastigheten för att vara gällande.
Det kan man enkelt kolla på lantmäterietshemsida genom att logga in på 'Min fastighet'.
Är själv med i en och är ordf i den. Bra info får man den vägen.

Sen ska man vara extremt välinformerad om att var och en sköter sin mark som de vill. Genom att veta var vägmark börjar osh slutar och tomtmark likaså får man en god inblick i om någon gör övertramp och man kan begära återställande.
En vägövergång in till skogsmark äger markägaren. Den kan han/hon göra precis vad som helst med. Sen kanske den används av andra, men det är inte rätt.
 
SarB
J Jan_G skrev:
Ang samfälld väg så ska det vara inskrivet på fastigheten för att vara gällande.
Det kan man enkelt kolla på lantmäterietshemsida genom att logga in på 'Min fastighet'.
Är själv med i en och är ordf i den. Bra info får man den vägen.

Sen ska man vara extremt välinformerad om att var och en sköter sin mark som de vill. Genom att veta var vägmark börjar osh slutar och tomtmark likaså får man en god inblick i om någon gör övertramp och man kan begära återställande.
En vägövergång in till skogsmark äger markägaren. Den kan han/hon göra precis vad som helst med. Sen kanske den används av andra, men det är inte rätt.
Nja, det kan vara gällande även om det inte är inskrivet på fastigheten. Det finns mycket som inte redovisas i registret men alltjämt är gällande.
 
Är du säker på att det bara är er som markägaren störsig på. Du skriver att den breddade delen av vägen användes av friluftsmänniskor i allmänhet - markägaren kanske är allmänt less på folk som ränner i hans marker (även om de så klart har rätt att göra så och utnyttja allemansrätten). Dvs hans beteende kanske inte bara är riktat mot er? Sen ursäktar det ju inte hans beteende.
Jag tror också på att försöka få till en dialog med honom, fråga honom vad hans planer är för vägen och marken närmast er. Försök lista ut vad ni kan göra som han skulle uppskatta. Prata även ihop er med den andra grannen.
 
  • Gilla
Cala och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Är du säker på att det bara är er som markägaren störsig på. Du skriver att den breddade delen av vägen användes av friluftsmänniskor i allmänhet - markägaren kanske är allmänt less på folk som ränner i hans marker (även om de så klart har rätt att göra så och utnyttja allemansrätten). Dvs hans beteende kanske inte bara är riktat mot er? Sen ursäktar det ju inte hans beteende.
Jag tror också på att försöka få till en dialog med honom, fråga honom vad hans planer är för vägen och marken närmast er. Försök lista ut vad ni kan göra som han skulle uppskatta. Prata även ihop er med den andra grannen.
Nejdå, vi är inte enda måltavlan utan det är allmänt känt i området att han gärna krånglar om han kan.
Är fler som försökt samtala med honom tidigare och allt kan låta jättebra och vara frid och fröjd under en period - men sen kan det vara någon skitgrej som triggar igång cirkusen igen.
 
S
E ELNORD skrev:
Hjälp! Vad kan vi göra för att få vår granne att sluta terrorisera oss?


Backstory:

Vi bor i en villa på en avstyckad tomt som ligger bokstavligt talat mitt ute i skogen, med endast ett äldre par på en motsvarande tomt som enda "fysiska" granne, och i övrigt gränsar vår tomt till dels en större väg på ena hållet, och till en tredje skogsägares mark (som ej bor på tomten), varpå även en mindre grusväg ligger som också fungerar som infart till våra båda fastigheter (där servitut finns att vi får nyttja den), och denna väg har även en mindre "p-ficka" som fungerat som allt från parkering till vändplats för besökande till oss, våra grannar, felkörningar eller bara friluftmänniskor som vill ta en promenad i skogen.
Denna markdel är ca. 20m bred inkl vägen, och sedan ligger en mindre sjö. Och utöver grusvägen består denna lilla del mark främst av våtmark och några träd, och några meter längre bort på vägen även en liten badplats med bord och brygga.

Denna markägare (dvs. EJ grannen som bor här) är det som verkar ha som livsuppgift att göra livet surt för oss, och har sedan vår inflytt för ca. 10 år sen haft det ena konstiga upptåget efter det andra (ofta med nattliga besök) vilket skulle kunna bli en hel bok i sig.
Men det som hänt nu senast är att vi precis ska igång med utbyggnad av vårt hus, och med oroväckande bra timing kom han häromdagen med hjullastare och körde skopan i backen och gjorde vad som verkar vara slumpmässiga hål, körde omkull träd och framförallt grävde av kanten på vägen så den smalnade ordentligt och även hela p-fickan rök. Dessutom ligger vår inkommande el precis i backen där, som han hade tur (eller otur?) att missa.
Inget föregående samtal, inget knacka på dörren utan bara kom och körde sönder och sen åkte igen och lämnade det som en krigsplats. Fine, det är inte på vår tomt utan på hans mark - men det blev ändå för j*la fult och det är bara vi som bor här som ser deTroligtvis handlar det om ren och skär avundsjuka att vi får titta ut över en vacker sjö, och dessutom nu bygga ut så vi ser ännu mer av den.. Och då gör vad man kan för att sabba den utsikten och samtidigt se till att p-fickan absolut inte ska kunna nyttjas av snickare, leveranser etc (vilket vi givetvis inte tänkt) - men eftersom vi inte får kontakt med personen lär vi inte få veta.

Men mina frågor rent konkret är nu:
- Får man gräva hur som helst inom 20m från vatten?
- Får man "förstöra" sin mark hur som helst även om det som i det här fallet påverkar oss som bor här?
- Men framförallt, får smala av en väg som finns servitut på?

Hur fasen kan man bemöta/angripa en sån här herre som gett sig fasen på att jävlas?
Det enda du kan/bör göra är att ta reda på hur servitutet gäller och vilka rättigheter/skyldigheter du har genom det. När du vet det låter du hammaren falla. Dialog hit och dit verkar ju inte göra någon nytta här. När du har fakta på bordet så sätter du ner foten och kräver att den retarderade följer bestämmelserna. Om servitutet innebär att du är torsk får du väl överväga obskyra metoder typ "Midvinterduell" av Lars Molin.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.