H Huzzbutt skrev:
Vill du komma vidare i livet är det bara att gilla läget.
Det var att ge upp snabbt. Man kan väl prata om saken med övriga inblandade.
 
M MartinP666 skrev:
Skulle det vara aktuellt för TS att dela enligt den "gnidna" släktingen förslag, men att TS och släktingen byter del med varandra? Och i så fall, vad säger släktingen om det förslaget?
Där satt den!
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
1 - för mig handlar det inte om pengar!

kan ärligt säga att om någon skulle erbjuda mig 50 mkr efter styckning för vår del, så hade jag inte accepterat!

däremot vill jag inte att vi ska bli snuvade på stor markyta helt utan anledning - och det har inte med ekonomi att göra, utan det faktum att man vill ha lite buffertzon till framtida grannar (då jag är yngst så kommer givetvis jag bli den som är kvar längst)

för hennes del handlar det då om ekonomisk vinning, eftersom hon vet att större markyta ger mer pengar!
specifikt om hon nu uttryckligen pratat om att sälja.
Det är inte helt enkelt att veta utan bild, men som jag förstår det av dina beskrivningar är tomten smalare mot vattnet och bredare upptill, och så ligger de tre husen relativt centrerat på tomten? Stranddelen är tillräckligt bred för att alla ska få del av den. Du/din mor har mitten. Dras gränser mitt mellan husen och rakt ner till sjön får stockholmarna mer yta pg av den bredare övre delen där gränserna går ut på deras sidor.

Om du främst vill ha gränsen på avstånd mot grannarnas hus och stockholmarna främst vill ha areal kan ni kanske kompromissa genom att gränsen förskjuts åt deras håll vid husen så du får buffertzon, vilket du verkar prioritera, och inåt mitten längre bort, så de får mer yta? Annars känns det väl spontant som om det rättvisaste hade varit att dela upp tomten i något liknande tårtbitar med gränsen mittemellan husen och vinkla ut gränserna så tomtytorna blir likvärdiga. Men som sagt svårt att veta om det fungerar i praktiken utan att ha sett hur det ser ut.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
N najks skrev:
hur ska en lottning ske praktiskt?

skall man flytta alla byggnader kors och tvärs då med, eller?
Det förutsätter väl att ni inte är så fästa vid respektive byggnader, utan kan ta vilken del med tillhörande byggnad som helst.

Är, eller var, stockholmarnas byggnader mycket bättre än den din mor äger, eftersom du påpekar att de valde dessa i stället för den då befintliga med bättre läge?
 
TS
Jag tycker du skall begära klyvning av fastigheten.
Du ansöker på Lantmäteriet om detta.
Verkar vara enda görliga vägen att gå.
Det borde också finnas ett taxeringsvärde på fastigheten. Det baseras på en så stor ”tomt” på att fastigheten kan delas i likvärdiga tomter för varje boningshus sedan värderas varje möjlig fastighetsbildning och ett taxeringsvärde sätts utifrån summan. Det kommer troligen Lantmäteriet använda som utgångspunkt vid en klyvning.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
1 - för mig handlar det inte om pengar!

kan ärligt säga att om någon skulle erbjuda mig 50 mkr efter styckning för vår del, så hade jag inte accepterat!

däremot vill jag inte att vi ska bli snuvade på stor markyta helt utan anledning - och det har inte med ekonomi att göra, utan det faktum att man vill ha lite buffertzon till framtida grannar (då jag är yngst så kommer givetvis jag bli den som är kvar längst)

för hennes del handlar det då om ekonomisk vinning, eftersom hon vet att större markyta ger mer pengar!
specifikt om hon nu uttryckligen pratat om att sälja.
Det är inte alltid så att fastighet med störst areal är värd mest pengar. Det är ju så att andra värden faktiskt spelar in, extra mycket när det gäller närhet till vatten. Hur har du kommit fram till att det bara är markytan som spelar roll? Du nämner även att fastigheten inte omfattas av strandskydd, men alla har strandtomt, är strandskyddet på något vis utsläckt? Det är något som kan spela stor roll vid eventuell försäljning. Du nämner att du lagt många timmar och mycket pengar på fastigheten, är det upprustning av husen, skötsel av marken? Har du gjort det i samförstånd med dina släktingar eller på eget initiativ? Det är svårt att i efterhand hävda rätten till mer bestämmande pga att man lagt mer energi/pengar om det inte finns någon överenskommelse.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
Vill återgå till inledningen.

N najks skrev:
...
Fråga 1, om nu en överenskommelse är mött där alla är överens om att en person får välja tomt-del först + ta över ett befintligt hus på densamma - och de andra får nya timringar betalda (inte förskott på arv, utan helt enkelt betalda som kompensation för att de skall ha någonstans att bo)

Kan man då inte se denna parentes som utagerad?
Eller kan man godta det då, och sedan efter 30år kommande dragandes med invändningar?

Nya Betalda timringar (gissningsvis 150000 - 200000 i värde med dåtidens mått mätt)


Fråga 2, kan det ens anses rimligt att mäta ut mark genom att mäta ut centrum mellan de två aktuella husen? Vi som har huset i mitten får ju av naturliga skäl en redigt mycket mindre tomt än de andra som har attraktiva hörn med bra havsutsikt?
Och säga att frågorna förefaller besvarade.

Jo det kan man, men...

Är det allt TS vill, ha en ryggdunk och medhåll om att snikna släktingar är jobbiga och usla?

Eller vill TS snarare ha någon sorts råd? Har TS någon kvarvarande fråga?

Nu håller det som vanligt på att urarta i en inkvisition och försvar av TS, han eller hon kanske inte är särskilt hjälp av sådant, även om andra så klart kan stort nöje och underhållning i detta.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Låt mig ta detta från början..

Omkring 1940 (give or take något år) köpte min morfar en relativt stor tomt vid havet nära höga kusten.

Ytan är gissningsvis (utan att ha låtit mäta exakt) omkring 10500 - 12000 m2

Vi är tre familjer inom samma släkt som bor på samma mark, men i åtskilda hushåll/hus

På tomten fanns som första hus endast ett äldre herbré, byggt år 1900 och utforslat via flottning

Min mor och hennes två syskon fick frågan om de ville överta detta herbré, varvid min mamma svarade -Ja (de andra hade inget intresse alls)

Vad som då skedde var att min morfar/mormor upplät nya byggnader (bekostade) i form av timringar på ca 40-50 m2/st till båda mina mammas syskon.

I detta läge har alltså alla tre familjer varsin "del" av tomten, för att förenkla bilden kan vi säga att den ser ut som en solfjäder med vatten längst ned vid själva "basen" av fjädern..

Nu, först 13år efter bodelning och arv, är det så dags att tänka på en uppstyckning av denna mark!

Min egen tanke är följande "enkelt, vi delar helt enkelt berörd mark i tre lika delar, där man helt enkelt övertar den del av marken som ens eget hus står på" (det är ju svårt att tänka sig en annan lösning och börja flytta stora timringar, friggebodar osv fram och tillbaka)

Vad som nu händer är följande..

En av min mors syskon anser att för att tomten skall delas rättvist så skall vi märka upp centrum mellan min stugknut och hennes (låt säga att det är ca 30m mellan husen) och således skulle tomtgränsen hamna exakt 15m utanför min knut..

Dock har hon extremt stor markyta bortanför sitt hus (på ena flyern av marken så att säga)
Denna mark ansåg hon inte skulle räknas in in styckningen (varför vet jag inte riktigt), men av naturliga skäl skulle den ju ändå tillfalla henne eftersom hennes hus/friggebodar är de som ligger närmast det hörnet av tomten.

Gissningsvis handlar det om en diff på ca 500 - 1500m2 mark mellan vår kontra hennes (vår blir mindre dvs)

Fråga 1, om nu en överenskommelse är mött där alla är överens om att en person får välja tomt-del först + ta över ett befintligt hus på densamma - och de andra får nya timringar betalda (inte förskott på arv, utan helt enkelt betalda som kompensation för att de skall ha någonstans att bo)

Kan man då inte se denna parentes som utagerad?
Eller kan man godta det då, och sedan efter 30år kommande dragandes med invändningar?

Nya Betalda timringar (gissningsvis 150000 - 200000 i värde med dåtidens mått mätt)


Fråga 2, kan det ens anses rimligt att mäta ut mark genom att mäta ut centrum mellan de två aktuella husen? Vi som har huset i mitten får ju av naturliga skäl en redigt mycket mindre tomt än de andra som har attraktiva hörn med bra havsutsikt?
Jag skulle låta en lantmätare få uppdraget att fördela marken rättvist. Jag gissar att det kommer att bli servitut på vatten vägar bryggar eller liknande också.
 
N najks skrev:
Låt mig ta detta från början..

Omkring 1940 (give or take något år) köpte min morfar en relativt stor tomt vid havet nära höga kusten.

Ytan är gissningsvis (utan att ha låtit mäta exakt) omkring 10500 - 12000 m2

Vi är tre familjer inom samma släkt som bor på samma mark, men i åtskilda hushåll/hus

På tomten fanns som första hus endast ett äldre herbré, byggt år 1900 och utforslat via flottning

Min mor och hennes två syskon fick frågan om de ville överta detta herbré, varvid min mamma svarade -Ja (de andra hade inget intresse alls)

Vad som då skedde var att min morfar/mormor upplät nya byggnader (bekostade) i form av timringar på ca 40-50 m2/st till båda mina mammas syskon.

I detta läge har alltså alla tre familjer varsin "del" av tomten, för att förenkla bilden kan vi säga att den ser ut som en solfjäder med vatten längst ned vid själva "basen" av fjädern..

Nu, först 13år efter bodelning och arv, är det så dags att tänka på en uppstyckning av denna mark!

Min egen tanke är följande "enkelt, vi delar helt enkelt berörd mark i tre lika delar, där man helt enkelt övertar den del av marken som ens eget hus står på" (det är ju svårt att tänka sig en annan lösning och börja flytta stora timringar, friggebodar osv fram och tillbaka)

Vad som nu händer är följande..

En av min mors syskon anser att för att tomten skall delas rättvist så skall vi märka upp centrum mellan min stugknut och hennes (låt säga att det är ca 30m mellan husen) och således skulle tomtgränsen hamna exakt 15m utanför min knut..

Dock har hon extremt stor markyta bortanför sitt hus (på ena flyern av marken så att säga)
Denna mark ansåg hon inte skulle räknas in in styckningen (varför vet jag inte riktigt), men av naturliga skäl skulle den ju ändå tillfalla henne eftersom hennes hus/friggebodar är de som ligger närmast det hörnet av tomten.

Gissningsvis handlar det om en diff på ca 500 - 1500m2 mark mellan vår kontra hennes (vår blir mindre dvs)

Fråga 1, om nu en överenskommelse är mött där alla är överens om att en person får välja tomt-del först + ta över ett befintligt hus på densamma - och de andra får nya timringar betalda (inte förskott på arv, utan helt enkelt betalda som kompensation för att de skall ha någonstans att bo)

Kan man då inte se denna parentes som utagerad?
Eller kan man godta det då, och sedan efter 30år kommande dragandes med invändningar?

Nya Betalda timringar (gissningsvis 150000 - 200000 i värde med dåtidens mått mätt)


Fråga 2, kan det ens anses rimligt att mäta ut mark genom att mäta ut centrum mellan de två aktuella husen?
N najks skrev:
Låt mig ta detta från början..

Omkring 1940 (give or take något år) köpte min morfar en relativt stor tomt vid havet nära höga kusten.

Ytan är gissningsvis (utan att ha låtit mäta exakt) omkring 10500 - 12000 m2

Vi är tre familjer inom samma släkt som bor på samma mark, men i åtskilda hushåll/hus

På tomten fanns som första hus endast ett äldre herbré, byggt år 1900 och utforslat via flottning

Min mor och hennes två syskon fick frågan om de ville överta detta herbré, varvid min mamma svarade -Ja (de andra hade inget intresse alls)

Vad som då skedde var att min morfar/mormor upplät nya byggnader (bekostade) i form av timringar på ca 40-50 m2/st till båda mina mammas syskon.

I detta läge har alltså alla tre familjer varsin "del" av tomten, för att förenkla bilden kan vi säga att den ser ut som en solfjäder med vatten längst ned vid själva "basen" av fjädern..

Nu, först 13år efter bodelning och arv, är det så dags att tänka på en uppstyckning av denna mark!

Min egen tanke är följande "enkelt, vi delar helt enkelt berörd mark i tre lika delar, där man helt enkelt övertar den del av marken som ens eget hus står på" (det är ju svårt att tänka sig en annan lösning och börja flytta stora timringar, friggebodar osv fram och tillbaka)

Vad som nu händer är följande..

En av min mors syskon anser att för att tomten skall delas rättvist så skall vi märka upp centrum mellan min stugknut och hennes (låt säga att det är ca 30m mellan husen) och således skulle tomtgränsen hamna exakt 15m utanför min knut..

Dock har hon extremt stor markyta bortanför sitt hus (på ena flyern av marken så att säga)
Denna mark ansåg hon inte skulle räknas in in styckningen (varför vet jag inte riktigt), men av naturliga skäl skulle den ju ändå tillfalla henne eftersom hennes hus/friggebodar är de som ligger närmast det hörnet av tomten.

Gissningsvis handlar det om en diff på ca 500 - 1500m2 mark mellan vår kontra hennes (vår blir mindre dvs)

Fråga 1, om nu en överenskommelse är mött där alla är överens om att en person får välja tomt-del först + ta över ett befintligt hus på densamma - och de andra får nya timringar betalda (inte förskott på arv, utan helt enkelt betalda som kompensation för att de skall ha någonstans att bo)

Kan man då inte se denna parentes som utagerad?
Eller kan man godta det då, och sedan efter 30år kommande dragandes med invändningar?

Nya Betalda timringar (gissningsvis 150000 - 200000 i värde med dåtidens mått mätt)


Fråga 2, kan det ens anses rimligt att mäta ut mark genom att mäta ut centrum mellan de två aktuella husen? Vi som har huset i mitten får ju av naturliga skäl en redigt mycket mindre tomt än de andra
N najks skrev:
Låt mig ta detta från början..

Omkring 1940 (give or take något år) köpte min morfar en relativt stor tomt vid havet nära höga kusten.

Ytan är gissningsvis (utan att ha låtit mäta exakt) omkring 10500 - 12000 m2

Vi är tre familjer inom samma släkt som bor på samma mark, men i åtskilda hushåll/hus

På tomten fanns som första hus endast ett äldre herbré, byggt år 1900 och utforslat via flottning

Min mor och hennes två syskon fick frågan om de ville överta detta herbré, varvid min mamma svarade -Ja (de andra hade inget intresse alls)

Vad som då skedde var att min morfar/mormor upplät nya byggnader (bekostade) i form av timringar på ca 40-50 m2/st till båda mina mammas syskon.

I detta läge har alltså alla tre familjer varsin "del" av tomten, för att förenkla bilden kan vi säga att den ser ut som en solfjäder med vatten längst ned vid själva "basen" av fjädern..

Nu, först 13år efter bodelning och arv, är det så dags att tänka på en uppstyckning av denna mark!

Min egen tanke är följande "enkelt, vi delar helt enkelt berörd mark i tre lika delar, där man helt enkelt övertar den del av marken som ens eget hus står på" (det är ju svårt att tänka sig en annan lösning och börja flytta stora timringar, friggebodar osv fram och tillbaka)

Vad som nu händer är följande..

En av min mors syskon anser att för att tomten skall delas rättvist så skall vi märka upp centrum mellan min stugknut och hennes (låt säga att det är ca 30m mellan husen) och således skulle tomtgränsen hamna exakt 15m utanför min knut..

Dock har hon extremt stor markyta bortanför sitt hus (på ena flyern av marken så att säga)
Denna mark ansåg hon inte skulle räknas in in styckningen (varför vet jag inte riktigt), men av naturliga skäl skulle den ju ändå tillfalla henne eftersom hennes hus/friggebodar är de som ligger närmast det hörnet av tomten.

Gissningsvis handlar det om en diff på ca 500 - 1500m2 mark mellan vår kontra hennes (vår blir mindre dvs)

Fråga 1, om nu en överenskommelse är mött där alla är överens om att en person får välja tomt-del först + ta över ett befintligt hus på densamma - och de andra får nya timringar betalda (inte förskott på arv, utan helt enkelt betalda som kompensation för att de skall ha någonstans att bo)

Kan man då inte se denna parentes som utagerad?
Eller kan man godta det då, och sedan efter 30år kommande dragandes med invändningar?

Nya Betalda timringar (gissningsvis 150000 - 200000 i värde med dåtidens mått mätt)


Fråga 2, kan det ens anses rimligt att mäta ut mark genom att mäta ut centrum mellan de två aktuella husen? Vi som har huset i mitten får ju av naturliga skäl en redigt mycket mindre tomt än de andra som har attraktiva hörn med bra havsutsikt?
Keep it simple

1Värdera marken är crucial
2 Dela efter yta som ni nu använder inte efter nån annan princip mitt emellan om ni inte är överens
3 Reglera med pengar efter markyta all mark ska värderas lika Ni har ju accepterat att bo så finns inget skäl att omvärdera efter utsikt på delar som har sådan
4Syskonen ska göra upp i enrum
Ingifta ska inte lägga sig i det brukar vålla mest problem i alla släkter
 
Hej,

Förstår inte riktigt vilket rättvisa man vill få med detta inlägget. Grannfejd med släktingar har aldrig varit rättvist, varken för er döda morfar eller för de som lever kvar. Visste er morfar om detta hade han hoppat upp från graven, sålt allting och donerat bort alla sina pengar än att låta er bråka om dem.

Tycker du själv är rättvist genom att beskriva era släktingar som giriga med ditt ensidigt historia? Det har aldrig varit rättvist att dela på saker lika utan rätt argument. Tänk på tårtregeln. Ni bör absolut inte slösa pengar på något annat än en familj terapi. Var snäll mot varandra, det vinner ni mer i längden.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är inte alltid så att fastighet med störst areal är värd mest pengar. Det är ju så att andra värden faktiskt spelar in, extra mycket när det gäller närhet till vatten. Hur har du kommit fram till att det bara är markytan som spelar roll? Du nämner även att fastigheten inte omfattas av strandskydd, men alla har strandtomt, är strandskyddet på något vis utsläckt? Det är något som kan spela stor roll vid eventuell försäljning. Du nämner att du lagt många timmar och mycket pengar på fastigheten, är det upprustning av husen, skötsel av marken? Har du gjort det i samförstånd med dina släktingar eller på eget initiativ? Det är svårt att i efterhand hävda rätten till mer bestämmande pga att man lagt mer energi/pengar om det inte finns någon överenskommelse.

Ts har vid upprepade tillfällen påpekat att moderns syskon valde nybyggda hus istället för tomten med bästa läget och därmed fått mervärde på det viset. Huruvida det är korrekt att tänka så lägger jag inget värde i, men Ts gör det.

Strandskyddsfrågan är möjligen intressant men påverkar kanske inte uppdelningen av tomterna. Har inte sett något svar på frågan...

Jag tror inte Ts försöker hävda rätt till mer bestämmande utan Ts vill nog bara ha en rättvis fördelning av arealen som jag förstår.

Personligen håller jag med TS moraliskt, tomterna borde delas i lika stora delar med tanke på morfars syfte och historiken, om det håller "juridiskt" har jag ingen uppfattning om.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
För att klargöra ytterligare, då det kommit rätt många blandade förslag..

Jag behöver inte ha en exakt anal delning av marken,
däremot vill jag inte ha släkten ca 7m från husknuten!

Med nuvarande (rimligt enligt släkten) delning så har närmsta granne garanterat 1000m2 mer mark..

Min tanke var att det borde gå att flytta den presumtiva gränsen kanske 6-7m mot dennes hus istället!
Du verkar hakat upp dig på "släkten nära inpå husknuten". Det förutsätter dock att de gillar att stå och hänga precis i tomtgränsen. Är det rimligt att anta att de kommer göra det? Eller kommer det i realiteten bli det dubbla då de troligen kommer hänga på sin altan/uteplats 7 meter ifrån tomtgränsen, sammanlagt 14m?
 
T ToRy skrev:
Ts har vid upprepade tillfällen påpekat att moderns syskon valde nybyggda hus istället för tomten med bästa läget och därmed fått mervärde på det viset. Huruvida det är korrekt att tänka så lägger jag inget värde i, men Ts gör det.

Strandskyddsfrågan är möjligen intressant men påverkar kanske inte uppdelningen av tomterna. Har inte sett något svar på frågan...

Jag tror inte Ts försöker hävda rätt till mer bestämmande utan Ts vill nog bara ha en rättvis fördelning av arealen som jag förstår.

Personligen håller jag med TS moraliskt, tomterna borde delas i lika stora delar med tanke på morfars syfte och historiken, om det håller "juridiskt" har jag ingen uppfattning om.
Jag har läst TS inlägg och det är utifrån dem jag ställer frågorna för att förstå resonemanget (TS och släkt). Jag tolkar kommentarerna som något motsägelsefulla.

TS skriver att endast arealen är viktig, inte byggnaderna, varpå hen senare skriver att släkten har fått ”nya” byggnader av morfar som kompensation för sämre läge. Då blandar TS in både byggnadernas värde och läge (som inte ska spela någon roll enligt hen).

Vad gäller eventuellt strandskydd så kan det påverka en klyvning av fastigheten. En delning/avstyckning av fastighet kan avvisas när strandskydd är inblandat. Något för släkten att undersöka. Det kan även påverka även framtida byggnationer på respektive fastighet.

Jag tror också morfars tanke var att dela i lika stora delar samt att alla skulle få tak över huvudet, så moraliskt och historiskt håller jag med. Men jag tycker också det vore moraliskt rätt att de tre syskonen som ärvde sin far ska komma överens om uppdelningen, inte framtida (giriga) arvingar med olika motiv och intressen.
 
Redigerat:
Jag tror det är bättre att tänka likvärdiga delar; helt lika kommer de inte att bli med tanke på att en ligger mellan de andra.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
N najks skrev:
det är ENDAST ytan som skall delas (tomtens totala yta om ca 10500 - 12000m2)
dvs det är helt irrelevant med värden/utsikt/antal personliga byggnader etc
N najks skrev:
Ekonomin är oviktig som sagt, vilket jag tidigare påpekat.. jag vill bara inte ha grannens presumtiva tomtgräns två armlängder från husknuten.
N najks skrev:
Men tomten ligger så till att det är naturliga dalgångar osv, som liksom gränsar av marken kring respektive familjs fastigheter, så sedan begynnelsen så har vi alla unisont sett det som att markförhållandena är uppgjorda - dock inte själva ytan!
Jag får inte det här att gå ihop...

Vad är det för yta du pratar om? Om ni redan har delat upp marken sedan länge så är väl ytan redan uppdelad och ni kan klyva fastigheten enligt de inoffeciella markgränserna ni redan har? Eller har ni mark som redan är delad och nu ska dela på en annan bit mark? I så fall förstår jag inte vad den gamla delningen har med den nya att göra?

Om ni nu är överens om att dela på denna yta helt utan hänsyn till något annat så ska det inte tas hänsyn till att du inte vill ha gränsen nära huset och hänsyn ska inte heller tas till att din moster anser att delar av "hennes" mark är värd mindre än den mellan era hus. Så i så fall låter det lättast att bara ta en karta och en linjal och rita några raka streck så att ni alla får en tredjedel var av marken och helt strunta i vart gränsen hamnar. Det låter som upplagt för att alla ska bli ordentligt missnöjda, men är det det ni har kommit överens om så förstår jag inte vad ni bråkar om?

Eller är det så att du anser att det bara är ytan det ska tas hänsyn till så länge gränsen inte kommer för nära dig? I så fall tycker jag att du ska ta ett steg tillbaka och fundera på hur det förhållningssättet påverkar dina mostrar. För i så fall så är du lika låst i din åsikt hur det "ska" delas med grund i vad som gynnar dig mest som de är i sin åsikt hur det "ska" delas och så länge ingen av er klarar av att ta ett steg tillbaka för att få en helhetsblick så kommer ni aldrig kunna komma överens
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.