Usch och fy...har oxå rätt nyligen haft grannproblem ang gränser som nu är lösta tack och lov. För vår del så hade ena grannen tagit chansen och kapat ner en 60år gammal häck mitt i ägarbytat när vi köpt vårt radhus. Han hade oxå gjort sig osams med alla 3 radhus som ligger längs hans ena långsida. Situationen var totalt infekterad när vi flyttade in och det var en rätt delikat situation att hantera.

Lösningen blev att vi tog dit lantmäteriet och byggde ett nytt staket på vår tomt. Mellan vår tomt och hans gräns la vi även marksten så att han inte kan tvinga oss att klippa gräset på remsan bakom staketet. ¨

Och som någon nämde tidigare så gjorde vi det för att han inte skulle ha rätt att måla hans sida av staketet eller låta växter klättra.

Fult gjort av oss.....kanske....men en karl som kapar ner en gammal fin häck utan att säga ett knysst är inte att lita på.
 
Ja, vem har sagt att livet skall vara enkelt? :D

Vi pratade med grannen igår kväll och han har iallafall nog äntligen förlikats med att gränsen står 1m närmare hans hus.

Grannen kommer även att ta dit en kille som skall räkna på jobbet att flytta ena halvan av staketet.

Det som tröttar ut oss är att vi hela tiden måste tjata, böna och be och hota innan något händer.
Just nu har min granne som han själv säger "inte lust, vill inte, har inga pengar" för att flytta staketet.

Jag tror att det kommer att sluta med att vi själva få riva ner halva staketet (den del som står på vår tomt) och bygga upp ett nytt!

Nej usch vad tråkigt det är att skriva om det här.

Nå't som är lite roligare är att den första trailern med stommar till vårat nya hus kommer idag med färja från Tallin!
Jag håller tummarna för att det inte regnar nåt under kommande veckan!
 
Redigerat:
Glöm inte att fakturera arbetet ni får med att ta ner planket till grannen.
Eller varför inte hyra in den dyraste firman som finns att göra jobbet, skicka sedan räkningen till grannen.
Är ni säkra på att staketet står på eran tomt skriv ett rekomenderat brev till grannen där ni ombedjer honom att ta ner planket. Om så inte sker så får han stå för kostnaden som ni får för att hyra ut jobbet.
 
Grannen ringde idag och efter många hårda ord och bl.a hot om anmälan till kommunen så kommer jag att själv ombesörja flytten av planket.
Jag orkar inte med allt tjafs längre.

Kommer att kosta mig runt 10'.
Det är enda sättet, annars kommer det inte att bli gjort och blir det gjort så kommer det säkert att bli nåt annat fel, och så står jag där igen......

Bättre då att själv ta kontrollen över jobbet även om det kostar pengar.
Sedan kan grannen dra åt.......!
 
trist historia för dej ..
läge att skaffa en fin liten rottweiler alt scäfer kanske , med lite träning låter den ingén ta sej in på din tomt utan din tillåtelse för divrse ofog hehe
 
Shit vad trist det låter gbak... lider med dig.
Hoppas att det funkar med allt annat runt husbygget.

Vi har bra kontakt med våra grannar och det är ovärderligt. Önskar att ni trots allt kan få en (go) kontakt med denne granne i framtiden trots allt.

Se till att du har ordning på avstånd och allt nu när du fixar det. Trist om han skulle komma med något emot dig.

Fortsätt gärna med utveckling hur det blev.

Hur som helst lycka till.
 
Tack för all sympati!
Det kommer säkert att fixa sig i slutänden......(eller inte alls)

Här är iallafall början på huset.
Det är tillverkat i Estland men inhandlat via ett svenskt företag.
Huset kommer färdigmålat och vi har valt lite annorlunda färgsättning än std gult eller std rött som synes.

CIMG2667.jpgJag

Jag har varit lite orolig angående kvaliteten på stommen men den ser ut att vara helt ok, fast jag är ju ingen byggnadsingenjör.
Någon annan kanske kan uttala sig om stomuppbyggnaden.
CIMG2665.jpg
 
Jag hade lätt tagit dit lantmätaren för att fastställa/utvisa gränsen. Frågan lär komma upp igen, förr eller senare. Förstår inte hur man kan stycka en tomt utan att sätta ner rör...
 
Redigerat:
Min fulla sympati till dig gbak angående staketet.

Kul att husbygget dragit igång i vart fall!

Angående att ungarna slänger sand i brunnen så kanske du ska passa på att höja staketet istället samt toppa med lite taggtråd mot grannen. ;-)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.