Swetrot skrev:
Jag tycker du skall prata med grannen och så söker ni en gemensam lösning på det hela. Kanske kan ni hjälpas åt att ett annat dike där det passar bättre, eller göra en helt annan lösning där det hela blir osynligt för dig och din tomt inte behöver ta emot vattnet. Fördelen med en bra lagd dräneringsslang är ju att det inte svämmar över.

Rent juridiskt kan du säkert finna en väg att få bort detta, men jag tror det är billigare, går snabbare och är mycket mer främjande för grannsämjan om man kan hitta en lite smidigare lösning.

Jag skulle vilja ha mer att komma med igentligen, innan jag pratar med grannen.
Har lixom fått känsklan av att det är en "gringubbe". Ni vet typen som aldrig hälsar...
Om han kommer med motargument kan det vara bra att ha lite mothugg. Jag är ju som sagt ganska nyinflyttad. Så jag vill inte komma med en difus begäran. Han är ju förmodligen inte så sugen på att börja grotta i ett dike som inte stör honom för fem öre.
Jag ska snacka med närmsta grannen om hur, när och varför diket uppkom. Har lite bättre kontakt med honom.
 
En självklar fråga som dyker upp; Vart vänder man sig angående sånna här frågor? Förutom till er alltså :) Kommunen, Miljöverket etc?
 
Tycker det ser ut som era diken är lite för dåliga. Skulle kanske gå att förstora det större diket så att det kan svälja mer vatten. Detta beror ju på hur det ser ut nerströms? Sen skulle jag lägga nergrävd dränering i gräsmattan som man lägger på åkrar. Ser ut som att hela marken är lite vattensjuk. Men för att det ska fungera måste huvuddiket grävas djupare och få bort vattnet så det inte står i samma nivå som gräsytan.
Om det kommer vatten från din granne som blir stående hos dig och översvämmar dig så är det kanske inte i den änden som problemet ligger i första hand utan nerströms. Vattnet måste bort och ut i en å eller sjö så att det inte blir stående hos dig.
 
blåhaken skrev:
En självklar fråga som dyker upp; Vart vänder man sig angående sånna här frågor? Förutom till er alltså :) Kommunen, Miljöverket etc?
Länsstyrelsen.

All dikning är tillståndspliktig enligt Miljöbalken. Ävenså att lägga igen ett dike. Man kan få rejält på nöten så kolla noga innan du vidtar några åtgärder.
 
Finns det någon lokal villaägarförening så kanske de har diskuterat frågan
 
Tanken är att jag ska dränera delar av tomten efter jul. Då har jag även tänkt att gräva ur huvuddiket. Mest för att bli av med allt vatten som kommer från annan riktning. Problem med huvuddiket uppstår endast vid hellregn. Som jag skrev tidigare Så sträcker sig huvuddiket ett par kilometer, i ganska brannt lutning hela vägen ner i havet. Så problem med att det inte lyckas svälja vattnet finns inte.

Kanske en dum fråga; Villaförening? Hur får man reda på om en sån finns?

Länsstyrelsen ska alltså kunna svara på om jag får dra om diket? Antar att de inte kan svara på vem som ska bekosta det.
Antar att jag får göra det själv. Suck!
 
Diken och vatten regleras i jordabalken så jag rekommenderar vårt juridikforum. Frågan har varit uppe tidigare och jag har för mig att man måste hantera vattnet på egen tomt men fanns där ett dike sen tidigare så blir det annorlunda
 
blåhaken skrev:
Tanken är att jag ska dränera delar av tomten efter jul. Då har jag även tänkt att gräva ur huvuddiket. Mest för att bli av med allt vatten som kommer från annan riktning. Problem med huvuddiket uppstår endast vid hellregn. Som jag skrev tidigare Så sträcker sig huvuddiket ett par kilometer, i ganska brannt lutning hela vägen ner i havet. Så problem med att det inte lyckas svälja vattnet finns inte.

Kanske en dum fråga; Villaförening? Hur får man reda på om en sån finns?

Länsstyrelsen ska alltså kunna svara på om jag får dra om diket? Antar att de inte kan svara på vem som ska bekosta det.
Antar att jag får göra det själv. Suck!
Ska tillägga att man får lov att rensa diken utan tillstånd på de flesta ställen, dock inte fördjupa dem bortom det ursprungliga djupet. Kolla med Länsstyrelsen som sagt.
 
Skönt med lite nya infallsvinklar. Hade inte en tanke att söka tillstånd för att gräva i diket. Puhhh! Vad tungrott det ska vara. Minsta lilla åtgärd så behöveer man tillstånd från den ena eller andra myndighet.

Jordabalken... Pratade med en kompis igår som studerar juridik. Han trodde inte att det fanns något användbart i jordabalken. Den reglerar väl bara vid husköp tex?
 
Jag ska tillägga att jag även skickat en fråga till Lawline. En sida man kan ställa juridiska frågor gratis. Får se om man får något svar.
 
blåhaken skrev:
Kanske en dum fråga; Villaförening? Hur får man reda på om en sån finns?
Kolla med grannarna! Vissa föreningar är väldigt engagerade i gemensamma frågor/problem, som din kan tyckas vara. Om det är en aktiv förening kan det säkert sitta med några gamla stötar i styrelsen som vet allt om områdets historia.
 
Efter snack med grannar och vänner, tror jag att jag kapitulerar.
Jag slänger ner ett par avloppsrör och några rensbrunnar på vägen. Sen lägger jag igen hela klabbet.
Kan inte kosta många pengar. Diket är ju redan grävt.
50 meter rör... några tusenlappar.
Billigt för att behålla grannsämjan och sessutom lösa problemet.
Nää! I vår är det jag som står med spaden i högsta hugg.
 
Kan nog vara ett klokt beslut i förlängningen.
 
Ja! jag tror åckså det. Man vill inte väcka den björn som sover.
Jag fick precis veta att han som bodde här tidigare. satte dit dottern till hon som utfärdade byggloven för snatteri. Sen var det bara att flytta för hans del. Inget bygglov där inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.