Unikt namn
Kan grannens hus beskäras om skuggan orsakar en betydande olägenhet?

Vi har en granne som bor en lite högre än oss, och taket stjäl lite av den tidiga vårsolen. :cry:
 
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 3 till
  • Laddar…
P perman skrev:
Du är en egoist med andra ord
Egoist för att jag skyddar mina träd? Man får väl spana in omgivningen innan man köper eller flyttar in.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
X
B bridgett skrev:
Hittade följande svar till nån med samma fråga på en jurist rådgivningssida på internet
”I 3 kap. jordabalken regleras rättsförhållandet mellan grannar. Av 3 kap. 1 § jordabalken följer ett stadgande om att “var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen”. Bestämmelsen innebär att grannar ska visa respekt för varandra och inte vidta åtgärder som kan orsaka besvär för den andre. Tränger rot eller gren in på grannens fastighet och medför detta olägenhet för grannen har denne rätt att ta bort roten eller grenen (3 kap. 2 § jordabalken).

Din situation

Från din fråga har jag förstått det som att det i ditt fall inte rör sig om växtlighet som trängt in på din fastighet utan om att grannens träd kan komma att skymma din utsikt/skugga din tomt. I detta fall finns det ingen specifik bestämmelse som reglerar din rätt utan stöd får hämtas från det allmänna stadgandet i 3 kap. 1 § jordabalken. Eftersom din granne är skyldig att följa denna bestämmelse borde lösningen i första hand vara att prata med grannen för att försöka nå någon överenskommelse som fungerar för er båda, exempelvis att grannen måste se till att beskära träden så att dessa inte orsakar allt för stor olägenhet för din del. Skulle grannen inte gå med på detta finns det möjlighet för dig att hos byggnadsnämnden i din kommun ansöka om föreläggande för grannen att kapa/ta bort träden (11 kap. 19 § plan- och bygglagen). För att du ska få till ett föreläggande från kommunen krävs det dock att olägenheten är betydande, i praktiken innebär detta att träden i en oacceptabel grad skuggar din tomt/skymmer din utsikt.”
Lär inte ha effekt. Bara betänk att man kan smälla upp höga hus intill andra vilket skuggar å det grövsta. Helt sanktionerat av kommunen.
 
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona

Anlita en lönnmördare?
 
  • Haha
yonna och 2 till
  • Laddar…
87 572 940 000 träd.+- 1 000 000 000 träd ska det finnas i Sverige enl Riksskogsinventeringens Per Nilsson. Då har de inte räknat träd i alléer och privata trädgårdar. Det gör ca 8 000 träd/svensk. I statsplanlagt område skulle en maxhöjd på träd om 4 meter gälla.
Å ni som nu pratar er varma om höga träds förträfflighet och biologisk mångfald. Vad gör ni i tätbebyggt område???
Flytta ut i skogen så får ni både träd och biologisk mångfald. Lämna staden till oss som kan andas lite avgaser utan att få astma och hosta, och som gärna tar en solstråle på bröstkorgen utan att vara rädd för lite malignt melanom. Så det så.
Och kommentarer behövs inte för jag är så gammal så jag har absolut ingen tanke på att ändra uppfattning :cool::beer::cool:
 
  • Gilla
  • Haha
MARTINOV och 2 till
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
87 572 940 000 träd.+- 1 000 000 000 träd ska det finnas i Sverige enl Riksskogsinventeringens Per Nilsson. Då har de inte räknat träd i alléer och privata trädgårdar. Det gör ca 8 000 träd/svensk. I statsplanlagt område skulle en maxhöjd på träd om 4 meter gälla.
Å ni som nu pratar er varma om höga träds förträfflighet och biologisk mångfald. Vad gör ni i tätbebyggt område???
Flytta ut i skogen så får ni både träd och biologisk mångfald. Lämna staden till oss som kan andas lite avgaser utan att få astma och hosta, och som gärna tar en solstråle på bröstkorgen utan att vara rädd för lite malignt melanom. Så det så.
Och kommentarer behövs inte för jag är så gammal så jag har absolut ingen tanke på att ändra uppfattning :cool::beer::cool:

De som inte tåler träd kan flytta in i en betongkartong och låta oss med villor ha det hur vi vill ha det i vår trädgård. Det var lite därför man köpte en villa med tomt för att slippa folk i betongbunkrar ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Bangan och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De som inte tåler träd kan flytta in i en betongkartong och låta oss med villor ha det hur vi vill ha det i vår trädgård. Det var lite därför man köpte en villa med tomt för att slippa folk i betongbunkrar ;)
Troligen vill du slippa folk överhuvudtaget.
Glad att jag inte har dig som granne ur alla aspekter…
 
  • Gilla
Salcin123 och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Troligen vill du slippa folk överhuvudtaget.
Glad att jag inte har dig som granne ur alla aspekter…
Haha mina grannar gillar mig. Annars hade de aldrig pratat med mig.
Jag hatade mina grannar i kartonghuset. 13 år av pina var det. Billiga hyresrätter drar inte mycket bra till sig =)

Men du har rätt, jag vill inte ha folk inpå mig, därför köpte jag hus för att slippa det och pratar med grannar ibland.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De som inte tåler träd kan flytta in i en betongkartong och låta oss med villor ha det hur vi vill ha det i vår trädgård. Det var lite därför man köpte en villa med tomt för att slippa folk i betongbunkrar ;)
Det är ju det jag säger!!!!!! Vill du slippa folk så flytta ut i skogen
 
  • Gilla
Salcin123
  • Laddar…
A
U Ubbe55 skrev:
Det är ju det jag säger!!!!!! Vill du slippa folk så flytta ut i skogen
synd att andra har börjat följa samma råd.. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
synd att andra har börjat följa samma råd.. ;)
Ja det är tråkigt...
Än så länge har man grannen på 5 km avstånd åtminstone
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Ja det är tråkigt...
Än så länge har man grannen på 5 km avstånd åtminstone
Ja tänk om man hade det så pass(y)
500 m åt ena hållet får nog tyvärr räcka..
;)
 
U Ubbe55 skrev:
Det är ju det jag säger!!!!!! Vill du slippa folk så flytta ut i skogen
Jävligt dumt när vi bor i byn och har grannar som inte är som dig ju =)

Förövrigt finner jag ingen logik i att man flyttar till en plats och tror att man ska kunna bestämma över grannar överhuvudtaget om de inte uppenbarligen gör fel.
Det visar ju sådana här trådar hela tiden.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jävligt dumt när vi bor i byn och har grannar som inte är som dig ju =)

Förövrigt finner jag ingen logik i att man flyttar till en plats och tror att man ska kunna bestämma över grannar överhuvudtaget om de inte uppenbarligen gör fel.
Det visar ju sådana här trådar hela tiden.
Förövrigt finner jag ingen logik i din inställning till att inte ta HÄNSYN till grannar som inte vill ha skugga på sin tomt för att du envisas med att ha en djävla massa träd som skuggar din granne men förmodligen inte din uteplats
 
  • Gilla
Salcin123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.