alla ni som flyttar ut på landet för att bla vara närmare naturen.... varför trivs ni inte med den efterlängtade närheten då?
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 6 till
  • Laddar…
E ettan47 skrev:
Ja man märker att det finns många i den här tråden som fullständigt struntar i att träd medför att grannen inte får ngn eftermiddagssol /kvällssol. Men jag är övertygad att om ni själva skulle hamna i samma situation som trådskaparen så skulle ni garanterat vilja få ned träden som gör att ni inte får ngn sol på em/kvällen. Så det bevisar återigen det att de flesta grannar är narcistiska egoister utan empati, som bara tänker på sig själva när det kommer till kritan. KÖP ALDRIG ett hus /sommarbostad där det finns träd på grannens tomt som kommer att ge em/kvällsskugga.... vänta tills rätt tomt/läge dyker upp. De flesta grannar är narcistiska egoister...glöm inte det.
Jag hade bett om fler träd. Hade verkligen inte bett någon såga ner något på sin tomt.
Men det finns folk som uppskattar skugga, jag är en av de och jag hatar högsommar så jag hade trivts utmärkt med skugga.
Vissa äckligt varma dagar så kan jag gå ut och lägga mig i gräset bredvid mina 15-20 meter höga aspar, den 20-25 meter höga eken skuggar fint med.

Dessa träden fanns ju där innan ts handlade fastigheten så det kom inte som en överraskning =)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
alla ni som flyttar ut på landet för att bla vara närmare naturen.... varför trivs ni inte med den efterlängtade närheten då?
Dom vill se horisonten de stora vidderna och ha 1000 ha och någon som arbetar åt dom. Nu har de 350kvm och klipper gräset med sax och varje strå ligger perfekt varje gren är oxå perfekt, ajaj grannarna skiter i det och klipper på lördagar ajaj
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Jag hade bett om fler träd. Hade verkligen inte bett någon såga ner något på sin tomt.
Men det finns folk som uppskattar skugga, jag är en av de och jag hatar högsommar så jag hade trivts utmärkt med skugga.
Vissa äckligt varma dagar så kan jag gå ut och lägga mig i gräset bredvid mina 15-20 meter höga aspar, den 20-25 meter höga eken skuggar fint med.

Dessa träden fanns ju där innan ts handlade fastigheten så det kom inte som en överraskning =)
visst är asp ett underskattat trädslag?
älskar asp. man kunde förr koka brännvin på dess sav.. den kunskapen är nog borta..
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
A
K kortis skrev:
Dom vill se horisonten de stora vidderna och ha 1000 ha och någon som arbetar åt dom. Nu har de 350kvm och klipper gräset med sax och varje strå ligger perfekt varje gren är oxå perfekt, ajaj grannarna skiter i det och klipper på lördagar ajaj
härlig sarkasm kortis.. :cool:(y)(y)
 
Maskintok skrev:
visst är asp ett underskattat trädslag?
älskar asp. man kunde förr koka brännvin på dess sav.. den kunskapen är nog borta..
De växer snabbt, och täcker rätt bra i tomtgränsen. Blandat med buskar i markhöjd så ser ingen in på 90 % av min tomtgräns så jag gillar de =)
Enda är väl att i med jag vill ha höga träd så är väl den nackdelen när man vill beskära de. Jag är höjdrädd och vi hyr lift.

Dock så 2018 plockade jag xx antal begynnande rackare då det var de enda som växte i värmeböljan. När kvällssolen dök upp så låg man gött i den del av gräset som fortfarande var grönt.
Har en plan att i ena änden där det är helt skyddat från sol att bygga en rejäl hammock så jag kan sitta eller ligga där när värmen är som värst :)
 
R Rkarlsson skrev:
De växer snabbt, och täcker rätt bra i tomtgränsen. Blandat med buskar i markhöjd så ser ingen in på 90 % av min tomtgräns så jag gillar de =)
Enda är väl att i med jag vill ha höga träd så är väl den nackdelen när man vill beskära de. Jag är höjdrädd och vi hyr lift.

Dock så 2018 plockade jag xx antal begynnande rackare då det var de enda som växte i värmeböljan. När kvällssolen dök upp så låg man gött i den del av gräset som fortfarande var grönt.
Har en plan att i ena änden där det är helt skyddat från sol att bygga en rejäl hammock så jag kan sitta eller ligga där när värmen är som värst :)
hos mig kallas det sly och körs med röjsåg
 
K kortis skrev:
hos mig kallas det sly och körs med röjsåg
Jo det brukar ju kallas sly om man inte tillåter det att bli ett rejält träd. För jag gissar på att du menar alla skott som de skjuter av? Inte tar du väl röjsåg på ett tjockt träd :p
 
R Rkarlsson skrev:
Jo det brukar ju kallas sly om man inte tillåter det att bli ett rejält träd. För jag gissar på att du menar alla skott som de skjuter av? Inte tar du väl röjsåg på ett tjockt träd :p
Träd- motorsåg
Sly typ upp till 3-5 cm fast beror på hur mycket det är ju
 
Asp passar bäst som lavar och panel i bastun.
Eller till takspån.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Asp passar bäst som lavar och panel i bastun.
Eller till takspån.
riktigt fin ved som dessutom rensar skorstenen... speciellt om man eldar barrved..
 
K karlmb skrev:
Asp passar bäst som lavar och panel i bastun.
Eller till takspån.
Eller skugga.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ner med alla träd vart bostadsområde är de skräpar bara ner..
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
A
S Samir_88 skrev:
Ner med alla träd vart bostadsområde är de skräpar bara ner..
Nä det är folk som skräpar ner.
träd tillhör naturen.. grenar och löv blir till jord, det skit som man sprider finns kvar..
 
  • Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä det är folk som skräpar ner.
träd tillhör naturen.. grenar och löv blir till jord, det skit som man sprider finns kvar..
Jo visst problemet är bara att när jag säger till gäster att fimpa eller slänga ölburken i papperskorgen när de e på besök brukar de göra så men det stora trädet i närheten av poolen fan den lyssnar inte ett smack..
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.