D Daniel 109 skrev:
Om byggnaden fanns där innan TS fastighet så tror jag knappast att TS kan kräva en flytt. Inte i annat fall heller.
Det beror lite på vad det är för byggnad. Ett enklare förråd på plintar på en villatomt är nog inte svårt att kräva flytt av. Ett förråd med gjuten platta är nog lite knivigare.

https://lagen.nu/1970:994#K3P12S1
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…

Bästa svaret

Som sagt du får inte ge dig på att skada grannens byggnad.

Grannen måste ta hand om sitt dagvatten inom sin egen tomt, så han måste sätta rännor och leda in vattnet från taket till sin tomt. Detta kan du få kommunen att ställa krav om. Risk att kommunen inte är alltför glad över en sådan uppgift, så det kan behövas en del tålamod.

Att taken sticker in på din tomt är inte heller OK. Huvudspåret är att du bör kunna kräva att få dem flyttade. Men där kommer det in en "rimlighetsklausul". Om det skulle vara till stor skada för din granne att flytta/riva byggnaderna så kan han få ha dem kvar, under förutsättning att han inte medvetet byggde över tomtgränsen (men bevisa det...). Grannen kan då tom. genom en fastighetsreglering tillskansa sig en del av din tomt.

Om grannfastigheten har bytt ägare sedan de byggdes, så har jag för mig att rätten att slippa riva faller om köparen vid köpet är medveten om situationen, köparen kan då krävas på att riva, om jag minns rätt.
 
Bygg ett staket med snedtak ovanpå som skickar tillbaks vattnet in på grannens tomt.
 
  • Gilla
Limpan4all och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.