Min granne har två förrådsbyggnader som står ca 15cm från tomtgränsen. Detta innebär då att byggnadernas takfot sticker in över min fastighet. Byggnaderna har ingen hängränna å stuprör.
Jag vill bygga staket men får då problemet att mitt nybyggda nymålade staket får alltså allt vatten från halva byggnaden rakt ner på sig. istället för det vatten som kommer ned på 22mm virkesbredd får staketet allt vatten som samlats på ca 3-4m takbredd. väl 130-180ggr mera utsatthet för vatten alltså med tillhörande kortare livslängd.
Kan jag kräva att grannen kapar ner sina tak så dom inte inkräktar på min fastighet?
Kan jag såga av hans tak själv? Om man resonerar som att allt det som är på min mark är mitt?
 
Det är nog bättre att montera en hängränna. Du får inte göra åverkan på grannens byggnader.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kan väl tillägga att det finns ingen väl fungerande grannrelation att ta hänsyn till.
 
Men vattnet från stupröret är det grannens sak att ta reda på och leda bort.
 
att jag skulle montera hängrännor på hans byggnader är väl att likställa med "åverkan"
 
Den lär inte bli bättre om du kapar av taket.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
kanske finns nån här som kan juridiken å inte bara gissar å tycker, för det kan jag göra själv.
 
Naturligtvis ska grannen montera hängränna och stuprör. Stupröret ska sedan dras till grannens fastighet.
 
Bäst är nog att börja med att kontrollera att grannen verkligen har lov att bygga så nära er tomtgräns?

/Krille
 
Ena byggnaden har stått där i mååååånga år. Troligen innan tomtgränsen drogs där
Den andra byggnaden är uppförd i modern tid (90tal?)
 
F finnsinganamnkvar skrev:
hans byggnader har stått där i mååååånga år. Troligen innan tomtgränsen drogs där
Mer än 10 år?
 
Om den nyaste byggnaden är från 90talet så är de med andra ord äldre än 10år.
 
Skulle säga att både @Daniel 109 och @HasseTeknik givit dig korrekta svar. Vad får dig att tro att de bara gissar?

Grannen är ansvarig för sitt vatten det får han inte leda över till dig. Och du får inte ge dig på hans byggnader.

Däremot kan du sannolikt begära att han flyttar sina byggnader in på hans egen mark. Det finns dock specialfall då han har rätt att ha dem kvar även om de skjuter in på din mark.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om byggnaden fanns där innan TS fastighet så tror jag knappast att TS kan kräva en flytt. Inte i annat fall heller.
 
D Daniel 109 skrev:
Om den nyaste byggnaden är från 90talet så är de med andra ord äldre än 10år.
Inlägget editerades efter att jag svarar. Men det var bra att det är klart, då är det ingen idé gå på svartbyggesspåret för att lösa problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.