T Turbo_Tail skrev:
Alltså jag fattar inte det här kaoset ni verkar ha i Sverige med byggande i tomtgräns. Ni är ju rejäla amatörer! I var och varannan tråd på det här forumet så dyker denna fråga upp.

I Finland gäller generellt 5m till tomtgräns oberoende om byggnaden kräver bygglov eller endast bygganmälan. I vissa fall, t.ex. planerade områden, så måste en byggnad (t.ex. garage) placeras i tomtgränsen. Oberoende orsak så kräver byggnadstillsynen att ett servitut uppgörs INNAN bygglovet beviljas. Servitutet skall täcka utrymme för bl.a. tjälisolering och underhåll.
Jo, men hur gör man i Finland då om det visar sig att den som skulle bygga huset i tomtgränsen placerar det fel och överskrider gränsen med en dm eller två?
 
T
B b8q skrev:
Jo, men hur gör man i Finland då om det visar sig att den som skulle bygga huset i tomtgränsen placerar det fel och överskrider gränsen med en dm eller två?
Aldrig hört det skulle ha hänt. Det är obligatoriskt att byggnadstillsynen kommer och mäter ut var byggnaden skall placeras (för byggnader som kräver bygglov) innan bygget kan inledas, dvs. efter att grusbädden är klar. Bygger man sen fel "i misstag" dvs. in på grannens tomt lär nog rivning vara enda alternativet. Men sen är vi ju lite mer "straight forward" här och inte öppna för diskussion som ni svenskar är... :rofl:
 
  • Gilla
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Aldrig hört det skulle ha hänt. Det är obligatoriskt att byggnadstillsynen kommer och mäter ut var byggnaden skall placeras (för byggnader som kräver bygglov) innan bygget kan inledas, dvs. efter att grusbädden är klar. Bygger man sen fel "i misstag" dvs. in på grannens tomt lär nog rivning vara enda alternativet. Men sen är vi ju lite mer "straight forward" här och inte öppna för diskussion som ni svenskar är... :rofl:
Inte riktigt sant. Jag satte ut byggnaderna själv.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, kan ju exempelvis bero på om någon granne har åsikter eller inte också. Att få tillstånd att bygga nära gränsen så länge som inte grannen klagar är ju likabehandling även om den ene får men inte den andre beroende på grannreaktion.
Om du svarar på mitt har alla rätt att sätta garage i tomtgräns eller 4,5m in på höger sida enligt detaljplan... Förutom vi då som fick 60cm . Inte så mycket grannen kan göra så vitt jag vet.
 
Ja, om det vore krav på att kommunen gjorde utsättning så vore det ju enklare att ha koll. Men i Sverige är det byggherrens ansvar att byggnader placeras korrekt, och t.o.m. OM man låter göra en utsättning så väljer man kanske den billigaste privata mätfirman man kan hitta...
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Om du svarar på mitt har alla rätt att sätta garage i tomtgräns eller 4,5m in på höger sida enligt detaljplan... Förutom vi då som fick 60cm . Inte så mycket grannen kan göra så vitt jag vet.
Nej, jag svarade @Maria T vars inlägg var närmast före mitt. Att samma regler kan ge olika utfall behöver inte bero på olik behandling, utan kan helt enkelt vara en konsekvens av olika förutsättningar.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T
S seniorkonsult skrev:
Inte riktigt sant. Jag satte ut byggnaderna själv.
Men du bor inte i Finland? :p

Skämt å sido. På mindre orter har det nog fuskats en hel del från byggnadstillsynen genom åren. Det klassiska är väl att byggnadsinspektören körde förbi bygget och antecknade att en syn var genomförd... :seenoevil::poop:
 
T Turbo_Tail skrev:
Men du bor inte i Finland? :p

Skämt å sido. På mindre orter har det nog fuskats en hel del från byggnadstillsynen genom åren. Det klassiska är väl att byggnadsinspektören körde förbi bygget och antecknade att en syn var genomförd... :seenoevil::poop:
Jag bor på Åland, dvs I Finland.
 
B b8q skrev:
Ja, om det vore krav på att kommunen gjorde utsättning så vore det ju enklare att ha koll. Men i Sverige är det byggherrens ansvar att byggnader placeras korrekt, och t.o.m. OM man låter göra en utsättning så väljer man kanske den billigaste privata mätfirman man kan hitta...
I vilken kommun är det inte krav på utsättning av behörig person inom detaljplan? I den kommun där jag är verksam är det kommunen som avgör vilka som är behöriga. Flera av grannkommunerna har hårdare regler och där gör kommunen alla utstakningar.
 
R Roger_Gustavsson skrev:
I vilken kommun är det inte krav på utsättning av behörig person inom detaljplan? I den kommun där jag är verksam är det kommunen som avgör vilka som är behöriga. Flera av grannkommunerna har hårdare regler och där gör kommunen alla utstakningar.
Detaljplan eller inte spelar mindre roll. Lagen är medvetet luddig, det står så här:

Plan- och bygglag (2010:900) 10 kap 26 §

"26 §
När byggnadsnämnden har gett ett startbesked enligt 23 §, ska nämnden skyndsamt och inom den tid som anges i beskedet låta staka ut byggnaden, tillbyggnaden eller anläggningen och märka ut dess höjdläge, om det behövs med hänsyn till förhållandena på platsen och omständigheterna i övrigt.

Om byggnaden eller anläggningen till sitt läge är direkt beroende av gränsen mot en grannes fastighet, ska grannen kallas till utstakningen."


Observera min fetstil. "Om det behövs". Vem avgör det då?
Och i praktiken finns en massa andra problem:

För det första är det ändå alltid byggherren som är ansvarig för att byggnaden hamnar på rätt plats.

För det andra FÅR inte kommunen ha monopol på utstakning, utan måste agera på en fri marknad, så det blir inte som lagen är skriven att "nämnden ska låta staka ut byggnaden". I många kommuner har man för mycket att göra så man har helt avsagt sig alla utstakningsuppdrag och lämnar det helt och hållet till andra marknadsaktörer.

För det tredje är det oklart vad "läge DIREKT BEROENDE av gränsen mot en grannes fastighet" betyder.
Hur nära ska det vara för att bli beroende? Även ett avstånd på 10 m från gränsen, är ju beroende av var gränsen går!

Och för det fjärde så kan förstås inte byggnadsnämnden veta när en byggherre har beställt en utstakning av en privat mätfirma, så nämnden kan inte se till att kalla dit grannar till utstakningstillfället, och den privata mätfirman har oftast inte kontaktuppgifter till berörda grannar, så även det faller på byggherrens ansvar.
 
Är det så att kommunerna kan gå längre i sina regler än vad Plan- och Bygglagen föreskriver? Det är ingen kommun i min närhet som jobbar annat än med att utstakning ska ske av behörig inom detaljplan.
 
Det finns ju ingen generell 'behörighet' för att vara utsättare, så det är väl kommunen själv som bestämmer vem som har rätt kompetens?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns ju ingen generell 'behörighet' för att vara utsättare, så det är väl kommunen själv som bestämmer vem som har rätt kompetens?
Saxat från Boverket:
-----------------------------------------
Byggnadsnämnden tar ställning till om en person är tillräckligt kunnig för att kunna utföra en utstakning. Utstakning skulle tidigare utföras av mätningskompetent person, sakkunnig, enligt 13 § Mätningskungörelsen. Mätningskungörelsen upphävdes 2010-07-01. Numera finns Lantmäteriets två dokument Rekommendationer för bedömning av grundläggande mätteknisk färdighet samt Grundläggande mätningsteknisk färdighet – kompletterande information som stöd för denna bedömning.
------------------------------------------

Det som krävs är att man har minimum två års utbildning och minimum två års erfarenhet. Summan av dessa ska vara fem år. Så t.ex. två års utbildning och tre års erfarenhet.
 
Det är så vi har haft det sedan länge ute i kommunerna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.