Hermes skrev:
Folk har litet olika magkänsla kring dessa saker tycks det.
Om ngn la in en hög jord på min tomt utan överenskommelse skulle jag be vederbörande ta bort den och återställa platsen inom säg 48h - för att upprätthålla ett minimum av grannsämja, samt en normal respekt för äganderätten. Sedan om det är husleverantören, grävaren eller hans farmor som gjort detta är inte ditt problem utan grannens. Att skylla på eller hänvisa till sina entreprenörer är skrattretande omoget.

beroende på vad det är för stolpar de demolerat (oavsett kommer de inte att finnas kvar när jorden är borta) bör grannen ersätta för detta.
Detta är dock inte grannens problem juridiskt sett utan den som la massorna där.
 
harry73
Det är grannens problem eftersom grannen är byggherre
 
Sir Duke skrev:
Gäller det även en tillfällig hög? När vi byggde ut hade vi meterhöga massor runtom på tomten. Låg ett par månader innan byggfirman körde bort det.
Jag tror det beror på hur nitiska tjänstemännen är. Jag frågade om det var ok att ställa upp en container som byggbod. Det var det inte, det skulle behövas tillfälligt bygglov för det. Har man ett hus och ingen friggebod så går den som friggebod om den är max 15kvm.

Utanför detaljplan var det inga problem.
 
harry73 skrev:
Det är grannens problem eftersom grannen är byggherre
Så funkar det inte. Han har ett ansvar för arbetsplatsen (tomten) men har han total eller generalentreprenad har han det inte. Dock har han inte ansvar för företagens handlingar.

Om vi tar ett större brott som exempel tror jag du skulle hålla med mig men det är samma oavsett vilket brott det gäller. Eller tror du att om grävmaskinisten skulle råkat svinga skopan genom en byggnad att det fortfarande är grannens problem?
 
Mikael_L
Men samtidigt har jag för mig att "vi" i en tråd som handlade om sprängning kom fram till att byggherren, dvs ägaren av tomten, hade ansvaret för skador på husen bredvid. Som denne då sen fick skicka vidare till sprängaren.
Eller minns jag helt fel nu?
 
Det är viktigare att göra rätt än att ha rätt.

Solklart har du lagen i ryggen att gå på grannen med krav, tidsfrister etc men den vägen är bara gångbar om du gett upp samarbetet er emellan för all framtid. Var en större människa än grannen i detta fallet och visa hur man uppför sig.

Det är osnyggt gjort av grannen och det hade jag sagt om det var jag samtidigt som jag försäkrat mig om att han tar kostnaden för stolparna. Därmed hade saken fått vara om högen är borta inom ett par månader.
 
harry73
huggan skrev:
Så funkar det inte. Han har ett ansvar för arbetsplatsen (tomten) men har han total eller generalentreprenad har han det inte.
Det stämmer, även om jag inte exakt vet var gränsen går, och om man behöver överlämna byggherrerollen i avtalet

huggan skrev:
Eller tror du att om grävmaskinisten skulle råkat svinga skopan genom en byggnad att det fortfarande är grannens problem?
det är i första hand byggherrens ansvar, som sen kan ställa krav på entreprenören
 
Jag fattar inte alla som alltid säger att man ska acceptera precis varenda övertramp för "grannsämjan".

Om min granne frågar om han kan lägga lite jord i ett hörn av min mark tillfälligt får han gärna göra det. Lägger han en jordhög där utan att fråga säger jag till honom att ta bort skiten. Enkelt.
Givetvis säger man till på ett behärskat sätt, det finns ingen anledning att gapa och skrika. Däremot tycker jag absolut inte att man ska buga och bocka för "grannsämjan". En granne som inte respekterar mig får ingen respekt tillbaka.
Här har tydligen entreprenören gjort fel, men det är grannen som får ta entreprenören i örat så det blir åtgärdat.

Det kan till och med föra något gott med sig. När jag var nyinflyttad hade förra ägaren låtit en jordbrukare bruka marken tillfälligt för att det inte skulle växa igen. Jordbrukaren hade i sin tur låtit en potatisodlare odla på marken ett år, för växelbrukets skull. När jag flyttade in var det full potatisodling på min mark.
När de plockade upp potatisen pratade jag med dem och bad dem fråga innan de satt ny potatis nästa år eftersom jag ännu inte hade tagit ställning till vad jag skulle ha åkerplätten till. De sa att de inte skulle odla potatis där igen, däremot kanske den ursprungliga jordbrukaren som lånat marken från början ville odla något så de skulle framföra till honom att han skulle höra av sig till mig innan han planerade något.
En dag väcktes jag av en traktor på åkern. Jag gick upp och frågade om han tänkte så utan att fråga och det var precis vad han höll på med. Han beklagade sig och sa att han tänkt kontakta mig men att det inte blivit av. Nu hade jag planerat att göra betesmark av åkern och förklarade det. Jordbrukaren erbjöd sig genast att stå för sådden av betet som kompensation, ett erbjudande som jag tyckte var mycket generöst och givetvis tackade för.
Sedan dess har jag haft mycket nytta av jordbrukaren, han har alltid ställt upp och hjälpt till med diverse jobb och lån av tunga maskiner. Det hade nog knappast funkat om jag sprungit ut och gastat och gormat.

När jag tänker efter har faktiskt ganska många vänskaper börjat med att man klarat ut övertramp och missförstånd.
 
  • Gilla
Cash och 5 till
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Jag tror det beror på hur nitiska tjänstemännen är. Jag frågade om det var ok att ställa upp en container som byggbod. Det var det inte, det skulle behövas tillfälligt bygglov för det. Har man ett hus och ingen friggebod så går den som friggebod om den är max 15kvm.

Utanför detaljplan var det inga problem.
Bert Karlsson var i Skara lite för snabb med att få upp bodmoduler för social hjälp kring ett av sina flytingboenden, och fick bot då hans bygglov ännu inte var granskat. Han blev då sur, för han kände sig motarbetad, och tog sonika sin bil och åkte runt i hela Skara på alla industritomter och skrev en anmälan på allt som såg tillfälligt ut och det inte fanns bygglov på. Jag tror han anmälde i storleksordningen 30 tillfälliga tält, containrar och dylikt hos andra företagare ..
 
elpaco skrev:
Bert Karlsson var i Skara lite för snabb med att få upp bodmoduler för social hjälp kring ett av sina flytingboenden, och fick bot då hans bygglov ännu inte var granskat. Han blev då sur, för han kände sig motarbetad, och tog sonika sin bil och åkte runt i hela Skara på alla industritomter och skrev en anmälan på allt som såg tillfälligt ut och det inte fanns bygglov på. Jag tror han anmälde i storleksordningen 30 tillfälliga tält, containrar och dylikt hos andra företagare ..
Trevlig kille det där... Tilltaget gjorde honom säkert poppis bland Skaras företagare.

On topic:
Ts, har du långt till tomten där du normalt uppehåller dig? Har du haft möjlighet att kolla om jordhögen forslats bort? De kanske tagit bort högen och tänkt att det är gott så...
Om inte skulle jag också tagit ett snack till med grannen, alternativt markentreprenören om du råkar träffa på honom på plats. Förklara dig förstående för att det blev som det blev men att du önskar få bort högen och att du vill ha det gjort inom en rimlig (för båda parter) tid.
Grannsämjan är viktig men det är inte du som gjort fel.
 
Jordhögen är borta,en grävare kom dit dagen efter och flyttade över allt till grannen igen. Hade fått tag i ägaren till markföretaget och han tyckte inte dom gjort något fel. Förklarade att mina markeringar ligger under högen eller är sönderkörda, "då det inte var några kommunala utsättningar så gjorde det ju inget" var ungefär svaret jag fick. "Lite som allemansrätten-finns det inget hus på tomten kan man göra som man vill och några pinnar i backen är ju inget vi kan räkna med" var några av orden som han sa-sedan att det var min tomt och mina markeringar verkade han inte fatta.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Bra att det löste sig. Idiotisk inställning av ägaren, dock.
 
Bagar´n skrev:
"Lite som allemansrätten-finns det inget hus på tomten kan man göra som man vill och några pinnar i backen är ju inget vi kan räkna med" var några av orden som han sa-sedan att det var min tomt och mina markeringar verkade han inte fatta.
"Jaja, var det din bmw som stod där på gatan? Ja det här är ju en byggarbetsplats vettu, så lite repor får man räkna me. Lite som om en räv från skogen hoppat upp påren, eller en kossa slickat med sträv tunga. Får man räkna med när vanliga byggare bär brädor o bygger. Serru. Snacka med dit försäkringsbolag."
 
Det var ändo snällt att godkänna grannens garage
 
Mikael_L
Polos skrev:
Det var ändo snällt att godkänna grannens garage
Du menar att kommunen var snälla ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.