Hur har det gått?
 
  • Gilla
Toppentuppen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Klart har du rätt till detta. Precis som andra har rätt att grilla hästkött eller ha böneutrop eller spela vitmaktmusik eller fiol i sina trädgårdar.
Men jag sa bara att jag uppskattar att jag inte har grannar som har grävmaskiner och vinkelslip parat med hyperaktivitet och bristande hänsyn. Jag har inte sagt att du hör till den skaran.
Måste tyvärr meddela att jag nu har fått en sådan granne. Först höll han på att flytta jorden runt på sin tomt från ena högen till den andra och sedan tillbaka. Sedan började han att bygga nytt och ni kan tänka er.
När han drog igång nu för den tredje säsongen så gick jag för att fråga hur planerna var för året. Jag ville föreslå att dom koncetrerar jobbet till ett par tre veckor så att man slipper lyssna varenda helg och kväll.
Då blev han och framförallt kvinnan aggressiv och otrevliga.
Så det är inte alltid ett gott tips att snacka med varandra.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Sammy_j och 2 till
  • Laddar…
Tänk vad olika man kan vara.
Här i området är det hammarslag och maskiner för jämnan. Vi tycker bara att det är trevligt. Om det inte är vi som är igång med något, så får vi höra när andra håller på att förverkliga sina ideér och drömmar. Man kan sitta på altanen en kväll och höra hammarslag och kapsågar blandas med en högtryckstvätt. Nerifrån båtklubben brukar det startas upp en ruggigt stor V8 med jämna mellanrum. Jag tror inte de kör så värst mycket med den, men de verkar skruva väldigt frekvent. De har varmkört i åratal nu. Och en av grannarna, nybliven pensionär, sitter ute och tränar på sitt dragspel.
Kan det bli bättre?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Husdrömmarna är ju olika, det är väl det som är problemet.
Vi har grannar som vill ha så många hästar de kan och sköter väl inte varken hagar eller bajset något vidare. Men vi bryr oss inte så mycket. Trevligt med lite liv så länge det inte sker på vår mark.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Staffans2000
Guzzi Guzzi skrev:
Kan det bli bättre?
Ja.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja.

Staffan
Glädjedödare ;)
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Hur har det gått?
Abbe W Abbe W skrev:
Hur har det gått?
Abbe W Abbe W skrev:
Hur har det gått?
Abbe W Abbe W skrev:
Hur har det gått?
Han var lite lugnare ett tag men det går i perioder. Tyvärr är dom längsta perioderna när han är igång. Det borras och sprängs, körs maskiner osv.
 
  • Ledsen
Abbe W
  • Laddar…
Har du försökt något med kommunen eller så?
 
Ja jag har kollat med alla möjliga olika avdelningar inom kommunen och det finns tydligen inte mycket man kan göra åt saken. Verkar som att folks rätt till onormalt stora och långdragna projekt väger högre än andras rätt till en lugn tillvaro. Tråkigt, men så är det enligt kommunen.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Många av er i den här tråden skulle bli totalt rabiata av att bo granne med mig.
Medan jag bara försöker få vardagen att gå runt och bygga upp ett fungerande liv och bygga upp och driva en verksamhet som går att leva på.

Ibland undrar jag om en del av er hellre skulle betalas en massa pengar åt era grannar så man får råd att anlita andra till allt och köpa allting färdigt så man inte behöver störa er med att uträtta arbeten som förorsakar maskinljud och rök och hammarslag?
Har man sagt A måste man säga B eller hur?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
”Tyvärr” kan man inte välja grannar på annat sätt än att flytta eller köpa grannfastigheterna....

Nya grannar är ofta = stora förändringar på boendemiljön
 
  • Gilla
Em_A och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Många av er i den här tråden skulle bli totalt rabiata av att bo granne med mig.
Medan jag bara försöker få vardagen att gå runt och bygga upp ett fungerande liv och bygga upp och driva en verksamhet som går att leva på.

Ibland undrar jag om en del av er hellre skulle betalas en massa pengar åt era grannar så man får råd att anlita andra till allt och köpa allting färdigt så man inte behöver störa er med att uträtta arbeten som förorsakar maskinljud och rök och hammarslag?
Har man sagt A måste man säga B eller hur?
När jag hade min dispyt med grannenoch föreslår att dom skulle utföra sina grävningar koncentrerat på vanlig arbetstid så sa dom: vi är företagare och har inte tid att vara här dagtid. Vi har ju maskinerna och har inte råd att anlita någon som gräver.
Samtidigt smäller dom inte lite extra allt i sitt nya hus.
Jag tror det är lite den mentala läggningen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Medan jag bara försöker få vardagen att gå runt och bygga upp ett fungerande liv och bygga upp och driva en verksamhet som går att leva på.
För näringsverksamhet finns det helt andra regelverk hur, när och med vad den får påverka/störa i området, den kan vara betydligt enklare att hantera än "vanliga" grannar som arbetar på sin fastighet.
 
Vi köpte förra året ett "fritidshus" på landet. Mitt i en jordbruksbygd. Jag skulle inte få för mig att gå över och fråga jordbrukarna hur länge de tänker hålla på med plöjningen osv. Dit man flyttar får man acceptera att det pågår verksamhet.
På landet är det också lite mer "vilda västern". Det får man räkna med.

Jag tänker också på dom som flyttar in till Stockholms innerstad och sedan klagar på nattlivet, kyrkklockor med mera (dessutom lyckas de få de rätt och dödar därmed stadspulsen). Eller dom som bosätter sig vid en flygplats och sedan kräver att den ska stängas på grund av att de blir störda. :)
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja.

Staffan
ja, tonårsbarn som tränar sämre än medel på sin el-gitarr, eller en knarrande studsmatta där bryter fotleder varje dag till stödet av avgrundsvrål - värst är säkert pensionärernas boule-spel.
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.