Enklast är nog att prata med en jurist för att klargöra vem som nu egentligen äger skjulet och innehållet. Har detta felaktigt ingått i den senaste försäljningen och tillhör den nya ägaren? Kan skjul och lådor tillhöra döttrarna? Eller är rubbet ditt och du kan göra som du vill med både skjul och lådor?
 
Tack för allt stöd nu känner jag mig inte som skurken längre utan utnyttjad och tuffare!
Nya grannen ska jag se till att det inte blir något problem med genom att vara tydlig med vad jag vill och att vi tillsammans letar tomtpinnar i rabatterna.
Tanten ska få smälta att jag tuffat till mig, men jag kommer nu att se till att något händer, det känns som vi måste reda ut det nu när fastigheten som en gång fått ha asbestskjulet på min tomt är såld.
Jag hoppas att tanterna inser att det inte är någon mening i att spara halvruttna kartånger med minnen.
Helst vill jag att tanterna står för bortforsling av skjulet. Jag vill slippa stå för kostnaden, rent juridiskt kanske nya ägaren ovetandes om detta skjul skulle åka på det!?
Vi funderade på jobbet idag. Får jag om jag nu skulle vilja det, ge bort en del av vår tomt som tanterna på ett sätt menar att jag gjort. Den är ju ändå belånad efter en värdering med hela fastigheten som säkerhet?
 
För att ni ska kunna se det lite mer ur tanternas synvinkel så är de ju uppväxta här och de har nog sett
"min" tomt som saknar staket, är stor(9000m2) och har mycket träd som samhällets "allmänna park".
Inte funderat så mycket över att det är en tomt förrän jag nu gör anspråk på den och till och med sågar ned gamla träd.
Tomten är ett berg med höjdskillnad mellan våra hus så jag kan inte på något sätt kan neka dem allemansrätten att plocka bär tex. i min trädgård då jag inte ser dem från mitt bostadshus och kan hävda hemfridszon.
Men jag kan ju sätta upp ett staket som sagt, men det gör ju ingen skillnad juridiskt! utan kanske ses mer provocerande av andra som jag jag inte har några problem med idag.
 
Göran.W
Man kan inte bara ge bort en bit tomt.
Lantmäteriet ska mäta och ha sig och det ska skrivas in osv till en kostnad av typ 20k
Har inte lantmäteriet varit inblandad när du "gav" bort tomten har du inte gett bort den.
Kolla om det finns bygg lov för byggnaden om inte lär man inte behöva rivnings lov heller.
Om så är fallet är det enklaste att skicka ett rek brev till tanterna och medela att byggnaden ska rivas om 3 veckor.
Då har du gett dom möjlighet att bortforsla sakerna och du borde sitta tämligen säkert juridiskt skulle jag tro men kolla upp det för säkerhets skull.
Så fort det är borta sätter du upp ett staket så får grannen parkera någon annan stans.
Det finns ingen anledning att vara komflikt rädd för det är din tomt och vill du ha bort sakerna har du all rätt till det.
Om det är din byggnad borde du kunna ta alla sakerna och köra dom till polisens hittegods avdelning så får tanterna helt enkelt hämta dom där och dom lär knappast ställa tillbaka dom eller ens prata med dig men det tror jag inte du ser som något problem när dom utnytjat din godhet i 13 år.
 
Man kanske skulle sätta det staketet på deras sida om vägen med grindar vid utfarterna eftersom vägen är på min tomt och kanske skaffa får!
Detta var bara på skoj!!!
 
Göran.W
Får???
Nu är du så där snäll igen:rolleyes:
Sätt upp staket och kontakta denna firman sen http://www.vaksam.se/
 
Jag blir fundersam på vilket ansvar mäkleran har att kontrollera tomt, hus och gränser? Nya köparen måste kunna lita på uppgifterna och är det köparens ansvar att ta reda på är det i alla fall inte ditt att meddela.
Går det kräva mäklaren på skadestånd för att denne inte skött sitt arbete?

Men eftersom nu skjulet står på din mark och nyttjas av annan bör det i alla fall gå få till ett hyreskontrakt på antingen hela byggnden eller marken det står på. Där bör det kunna regleras med laga kraft, ersättning och när kontraktet ska upphöra och vad som ska gälla för mark, byggnad och servitutet.

Alternativet är väl att sälja marken för att få in de pengar du behöver för att lösa dina övriga lån. Sätt igång att stycka av så reder det nog ut sig.
 
Du kanske skall börja med att fakturera dem för 12 års utebliven hyra av marken skjulet står på? Sedan kan du, om du känner för att vara snäll en sista gång släppa betalningskravet om de tar bort skjulet fort.
 
RozKidoo skrev:
Jag blir fundersam på vilket ansvar mäkleran har att kontrollera tomt, hus och gränser? Nya köparen måste kunna lita på uppgifterna och är det köparens ansvar att ta reda på är det i alla fall inte ditt att meddela.
Går det kräva mäklaren på skadestånd för att denne inte skött sitt arbete?
Jag är tveksam till att det går att kräva mäklaren på skadestånd. De brukar nämligen ha ganska omfattande friskrivningsklausuler.

Jag tycker dock att det borde ingå i köparens undersökningsplikt att kontrollera med lantmäteriet hur tomtgränsen är dragen samt vilka servitut som finns inskrivna. Det är ju inte direkt några dolda/hemliga uppgifter.

MEN om säljaren har lämnat skriftliga utfästelser som inte har någon verklighetsförankring (t.ex. att tomten ser ut på ett visst sätt eller att det ingår ett parkeringstillstånd på grannens tomt) kan det nog finnas möjligheter för köparen att kräva skadestånd av säljaren.

Detta är dock en sak mellan köparen och säljaren och alltså ingenting som TS behöver bekymra sig över. Han har ju bara slängt ut lite gamla kartonger ur ett skjul som står på hans tomt. d^_^b
 
TS behöver väl inte blanda in mäklaren, det blir ju ett mål mellan köparen av granntomten och mäklaren om nu grannen känner att den fått fel uppgifter av mäklaren.

Protte
 
Gå till kronofogden och begär hjälp. Det kallas handräckning. Då skriver de till Din granne först så de får tid på sig. På detta sätt slipper Du lägga dig i det, och sliopper anklagelsen om egenmäktigt förfarande
 
Håller med Rozkidoo.
Varför inte sälja av den delen av tomten så slipper du konflikten.. Om du nu inte har andra planer för marken vill säga.
 
Herregud vad folk verkar vara korrekta. Personligen skulle "putta" omkull skjulet om det nu ändå ska rivas. Sen kan du ju gå över till de rara tanterna och gråta ut över att deras skjul har blåst omkull i senaste ovädret.
 
Det kan vara bra att känna till att Eternit klassas som Asbets vilket kräver skyddsutrustning vid rivning. Dessutom kan det bli problem/extra kostnader när det dumpas på tippen.
Yngve
Nykomling
 
yngrol skrev:
Det kan vara bra att känna till att Eternit klassas som Asbets vilket kräver skyddsutrustning vid rivning. Dessutom kan det bli problem/extra kostnader när det dumpas på tippen.
Yngve
Nykomling

Hehe... Ja, nu blev det ju en extra "twist" på tråden. :p

Vem skall betala för rivning och deponering? Den "rara tanten" eller TS?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.