Samlad bebyggelse utanför storstad.
Sökte på ämnet då jag har grannens hela eternit garage eller "skjul" 7 meter in på min tomt, detta används som långtids förråd av lådor.
Jag trodde det tillhörde min fastighet som vedbod men fick efter köpet reda på att grannarna hade ett skjul som skulle tas bort tills mitt tillträde.
Detta var -97 men skjulet flyttades aldrig, jag var mycket ung, ägarna var mycket gamla och döttrarna hade mycket problem "just då" så det blev kvar.
Jag erbjöds ersättning som hyra men avböjde med förklaringen att jag har egna planer för min tomt och ville att det flyttades snarast men i mjuka ordalag.
Åren går och jag vill inte ha osämja men varje gång tillfälle ges frågar jag försynt när garaget kan flyttas.
Det är döttrarna (tanter) man träffar, det är alltid ett elände först dör pappan, sedan mannen till den ena dottern som då flyttar in sitt bohag i detta skjul och bosätter sig i en sommarsuga som gränsar till våra båda tomter.
Nu i år -2010 kommer de båda döttrarna (tanter+65) och förvarnar att det kommer att ringa folk till mig angående försäljningen av föräldrahemmet, köpare har märkt att det inte finns någon parkerings möjlighet på tomten och vill inte lämna några bud. Jag frågar hur det blir med garaget. Det ska tas bort om huset säljs!
Yes!!! Jag följer med och tittar hur de tänkt erbjuda parkeringar på min tomt men förklarar att jag inte vill det och att det går lika bra på de egna båda tomterna och om det behövs fyllnads massor eller krafter kan jag fixa det gratis och hjälpa till. Nej det är inte aktuellt då hon brukar ha sin vita plastmöbel i just det hörnet.
Ingen köpare hör av sig om parkering men huset säljs, och denne parkerar och gör sig tillrätta på på min tomt vilket skulle vara okej enligt tanterna via mäklaren, de har nu gett mig ytterligare ett stort problem. Kvinnan som nu köpt huset vet inte att tomten hon köpt bara är en del av den som nyttjas från min tomt.
När jag talar med tanten säger hon att det blivit en missuppfattning och nu kan hon definitivt inte flytta skjulet då det är ännu mera saker där inne från föräldrahemmet, hon menade att skjulet skulle bort när hon dör och hennes sommarhus säljs.
Idag när jag var i "deras del" av min tomt kom hon fram och var bekymrad då nya ägaren inte tycker att det är okej att hon går grusgången genom dennes tomt framför huset för att stå och tala med en annan granntant.
Jag frågar varför de sålde och frågar igen försynt om garaget någonsin kommer att flyttas eller om jag kan få flytta in det på hennes tomt med en hjullastare och hjälpa henne med de lådor som finns där inne.
Då börjar hon gråta och anklaga mig för att var så elak, jag känner mig som en riktig skurk som gjort en tant ledsen! Hon hotar med att ringa sin mäktiga syster och gråter ännu mera. De har det ihop efter, deras far som för 40 år sedan fått lov att ha skjulet där. Inget är skrivet eller någon i livet.
Vad gäller?
Det känns ändock som en grundlag att man inte får göra en äldre tant illa!
Men de har ju för "fanken" nu sålt fastigheten som ägde skjulet jag kallar garage, hur länge ska jag vara snäll?
Den ena tanten äger dock gränsande sommarstugefastighet men den tanten med fina efternamnet har ju ingen fastighet här längre.
Om det inte varit för detta hade jag nu varit skuldfri efter lyckad avstyckning till kompis som planerat redan från -97.
Vad göra med ledsen tant?
 
Du har varit tillräckligt trevlig. Förklara för dem att de har en månad på sig att flytta grejerna, använd RUT-avdraget om de så vill. Därefter förklarar du att du beställt rivning av garaget den 1 oktober.

De utnyttjar ju bara din välvilja gång på gång.
 
De utnyttjar dig.
 
Ta inte det här fel nu, men du är själva definitionen av "dumsnäll".

Du har definitivt nått vägs ände. Skjulet ska bort från din tomt, annars har du rätt att ta bort det.
 
Richard Lindgren skrev:
Då börjar hon gråta och anklaga mig för att var så elak, jag känner mig som en riktig skurk som gjort en tant ledsen!
Du har inte varit elak. Du har varit snäll i 13 år.
 
Låter som om du skulle behöva hävda gränserna lite tydligare, då både tanterna och nya ägare verkar utnyttja din tomt och din snällhet för mycket. Sätt upp ett staket.
 
b8q skrev:
Låter som om du skulle behöva hävda gränserna lite tydligare, då både tanterna och nya ägare verkar utnyttja din tomt och din snällhet för mycket. Sätt upp ett staket.
+1, staket är nog ett bra sätt att få respekt för var tomtgränsen går!
 
TrollMann skrev:
+1, staket är nog ett bra sätt att få respekt för var tomtgränsen går!
Genom skjulet?

Vad sägs om att flytta bort det från tomten med den där hjullastaren som nämndes först och SEN upp med staketet d^_^b
 
Det skulle vara intressant att veta vad som skulle ske om du helt sonika rev skjulet?

Som jag förstår det finns det inga papper eller andra dokument som på något sätt visar att det är dina grannar som äger skjulet? Det står ju ändå i din fulla rätt att riva byggnader på din egen tomt?

För övrigt instämmer jag i föregående talares åsikt. Se till att få bort skjulet bara!
 
Enligt tidigare trådar har det sagts varit egenmäktigt förfarande om man t,ex. flyttar på en (annans) bil som står parkerad på egna tomten så kanske detta gäller i det här fallet också. Hur dumt det än låter.
 
bonnier skrev:
Enligt tidigare trådar har det sagts varit egenmäktigt förfarande om man t,ex. flyttar på en (annans) bil som står parkerad på egna tomten så kanske detta gäller i det här fallet också. Hur dumt det än låter.
Absolut! Men eftersom det inte finns några dokument som visar att grannen äger skjulet på TS tomt eller har nyttjanderätt till denna byggnad kommer grannen att få problem att hävda egenmäktigt förfarande.

Det är väl bara att TS blånekar och säger att det är hans skjul. Utan dokumentation kommer nog grannen att få problem att bevisa ägarskapet? TS verkar dock vara en snäll man och detta kanske inte ligger i hans personlighet?

Annars hjälper väl kronofogden till med sådana här ärenden om man vill följa formalia?
 
Det ska ju bort, så enkelt är det! Att du varit såpass snäll och tolerant i 13 år är ju helt otroligt... Tror du att dom hade gjort det samma om det varit det omvända? Beställ en container från kommunen och hota med att slänga allt skräp som står där inne om dom inte plockar bort det...
 
eviljava skrev:
Absolut! Men eftersom det inte finns några dokument som visar att grannen äger skjulet på TS tomt eller har nyttjanderätt till denna byggnad kommer grannen att få problem att hävda egenmäktigt förfarande.

Det är väl bara att TS blånekar och säger att det är hans skjul. Utan dokumentation kommer nog grannen att få problem att bevisa ägarskapet? TS verkar dock vara en snäll man och detta kanske inte ligger i hans personlighet?

Annars hjälper väl kronofogden till med sådana här ärenden om man vill följa formalia?
Den tråd jag tänker på har jag för mig gällde virke eller ved som en granne hade "parkerat" på TS tomt, och som inte kunde flyttas...hittar inte tråden just nu, kan ha fel vad exakt det gällde också.
 
Skjulet är väl tekniskt sett ditt. En byggnad som står på din fastighet, utan något servitut, arrende eller annat avtal. Du kan ju börja proppa det fullt med dina egna saker.
 
Sätt lås på "ditt skjul" tills vidare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.