Claes Sörmland
Isakare Isakare skrev:
Som du läser här tycker många det, man har inget ansvar alls mot sina grannar.
Det här är mitt, det här är min, det här är min nalle, jag gör vad jag vill med min nalle. De är kvar i 5 åringen tänk.
Du får skylla dig själv som flyttade dit.....sorgligt nog.
Och nån lag som hjälper dig verkar inte finnas.
Nej så är det inte. Man ansvarar den fastighet man äger och i det ingår träd som står rotade på den. Man ska bruka fastigheten med skälig hänsyn till sin omgivning enligt jordabalkens allmänna hänsynsregler.

Men ansvaret att följa detta åvilar fastighetsägaren och inte grannen. Det är därmed fastighetsägaren som i första hand tolkar vad skälig hänsyn innebär och agerar utifrån det. Det är en grundregel inom ansvarsförhållande att den som bär ansvaret också beslutar vilka åtgärder som är lämpliga.

Till detta kommer PBL som ger kommunen vissa möjligheter till ingripande om en tomt inte hålls i vårdat skick och sköts så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer. Men olägenheter får alltså accepteras som t ex barren som faller på TS tak, det är bara betydande olägenhet eller trafiksäkerhetsrisker som gör att kommunen får ingripa. Just frågan om nedskräpande träd som sätter igen takavvattning har nyligen prövats i MÖD och det är en olägenhet men inte en betydande olägenhet vilket hindrar kommunen från att ingripa via tillsynen:

https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2015/73465/


(Vill ni öka tillsynen i våra kommuner tiofalt så ser ni till att få våra politiker att ändra "betydande olägenhet" till "olägenhet" i 8 kap. 15 § PBL. Se till att lagstiftaren skriver i propositionen att syftet med lagändringen är att få till en striktare tillämpning i frågan om träd och buskar som har vuxit sig för stora i närheten till tomtgräns och därmed skräpar ned och skuggar granntomter. Sen ryker alla stora träd och häckar i våra villaområden.)
 
  • Gilla
CarrobarroCIA och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
perra i skogen perra i skogen skrev:
Nu växer ju inte lärk så mycket på 4 år.
Du har inte sett min japanska lärk... 1,5 m om året växer den nu när den är etablerad.

Väldigt vackert träd, passar oss som har stora parklika trädgårdar. Annars passar inte lärkträd i täta villområden, den är för stor. Det är ett skogsträd.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Som du läser här tycker många det, man har inget ansvar alls mot sina grannar.
Det är en juridiktråd, de flesta skriver förhoppningsvis om hur de tror att det är, inte primärt vad de tycker.

För egen del tycker jag att lärk är ett skitfult träd halva året och begriper inte hur någon vill ha det i sin trädgård, men det hjälper ju inte TS ett dugg. Lika lite hjälper det att säga hur mitt grannbeteende hade varit om jag varit TS granne, eftersom jag inte är det.

En diskussion om rot och gren och förklaringar om att man visst inte måste ta hänsyn till om grannens träd överlever ens omilda behandling av det kan dock vara fruktbar i sammanhanget. Liksom att man kan erbjuda betalning för att lösa problem där man inte har några egentliga rättigheter.
 
F fribygg skrev:
Rensar du inte tak och hängrännor årligen?
Absolut gör jag det, säkert fler gånger än gemene man. Men det hjälper ändå inte. Har uppskattat att träden släpper ca 2m3 barr årligen baserat på den mängd jag samlat upp, och problemet är att det sker året runt. Annars hade jag såklart kunna leva med att sanera min tomt/ fastighet ett par gånger om året. Nu får jag göra det varje vecka, året runt.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Nu växer ju inte lärk så mycket på 4 år.
Nej de var ganska stora redan när vi köpte huset och min okunskap om lärkträd likaså. Det framgick ej heller från mäklaren att det gick åt en timmas daglig sanering av fastigheten.
Det ända som växer nu är min frustration över barren
 
M
Ställde frågan "hur man snabbast får ett träd att må dåligt" till en arborist som gjorde ett jobb för oss. Han sa att på våren, när saven börjar stiga, så borrar man ett hål nära marknivån, detta fyller man med batterisyra. Sedan tar det ungefär 14 dagar så har trädet mött sin skapare. Så får man ju naturligtvis inte göra på sin grannes träd.

Annars håller jag med Isakare. Regelverket borde skrivas om. Inför nån träd/busk/nedskräpningsombudsman som man kan kalla in vid ärenden likt detta. Jag har själv problematiken med grannar som har träd i tomtgränsen som växt till himlen och tillför absolut noll och ingenting för varken mig eller mina grannar, hindrar inte insyn eller tillför trevnad, det enda är att jag får några m3 med löv varje höst in på min fastighet. Tycker det borde rimligtvis falla under lagen om allmän ordning och nedskräpning. Sätter du upp något fast byggnadsobjekt i närheten av tomtgräns så förväntas du ha såpass avstånd att du kan underhålla det från din egna tomt, men inte stor växtlighet.

Det är ändå lite lustigt att man inte får bygga ett plank mer än 3,6m från ditt hus inne på din egna fastighet utan bygglov. Men du får anlägga ett snabbväxande träd på +15m i tomtgräns som släpper löv och skräpar ned hos din granne varje höst, med potential att skapa ohälsa hos dom som bor där och som kan ta död på all växltlighet i grannens trädgård. Men f-n ta dig om du sätter upp ett vindskydd längre än 3,6m från din husfasad 50m från din grannes hus!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Gunnar Johansson69 och 6 till
  • Laddar…
Limpewe Limpewe skrev:
Absolut gör jag det, säkert fler gånger än gemene man. Men det hjälper ändå inte. Har uppskattat att träden släpper ca 2m3 barr årligen baserat på den mängd jag samlat upp, och problemet är att det sker året runt. Annars hade jag såklart kunna leva med att sanera min tomt/ fastighet ett par gånger om året. Nu får jag göra det varje vecka, året runt.
Har du frågat grannen om du får köpa träden?
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Limpewe Limpewe skrev:
Nej de var ganska stora redan när vi köpte huset och min okunskap om lärkträd likaså. Det framgick ej heller från mäklaren att det gick åt en timmas daglig sanering av fastigheten.
Det ända som växer nu är min frustration över barren
Är ju inte mäklarens jobb att informera dig över vad ett träd kan orsaka. Ingår ju i din Undersökningsplikt.
 
  • Gilla
densomkanvet och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ställde frågan "hur man snabbast får ett träd att må dåligt" till en arborist som gjorde ett jobb för oss. Han sa att på våren, när saven börjar stiga, så borrar man ett hål nära marknivån, detta fyller man med batterisyra. Sedan tar det ungefär 14 dagar så har trädet mött sin skapare. Så får man ju naturligtvis inte göra på sin grannes träd.

Annars håller jag med Isakare. Regelverket borde skrivas om. Inför nån träd/busk/nedskräpningsombudsman som man kan kalla in vid ärenden likt detta. Jag har själv problematiken med grannar som har träd i tomtgränsen som växt till himlen och tillför absolut noll och ingenting för varken mig eller mina grannar, hindrar inte insyn eller tillför trevnad, det enda är att jag får några m3 med löv varje höst in på min fastighet. Tycker det borde rimligtvis falla under lagen om allmän ordning och nedskräpning. Sätter du upp något fast byggnadsobjekt i närheten av tomtgräns så förväntas du ha såpass avstånd att du kan underhålla det från din egna tomt, men inte stor växtlighet.

Det är ändå lite lustigt att man inte får bygga ett plank mer än 3,6m från ditt hus inne på din egna fastighet utan bygglov. Men du får anlägga ett snabbväxande träd på +15m i tomtgräns som släpper löv och skräpar ned hos din granne varje höst, med potential att skapa ohälsa hos dom som bor där och som kan ta död på all växltlighet i grannens trädgård. Men f-n ta dig om du sätter upp ett vindskydd längre än 3,6m från din husfasad 50m från din grannes
Va löjliga inställningar ni har. Tur man inte har en som grannar.
Bor man i hus, får man räkna med att naturen kan "skräpa ner" sin tomt.
Tål ni inte löv/barr kanske lägenhet är ett mer passande boende.
Personligen kan jag inte ens förstå hur man kan tänka i dom banorna att grannar skulle ha rätt att bestämma över sina grannars tomter. Idioti kallar jag det för
 
  • Gilla
  • Älska
Danzig55 och 8 till
  • Laddar…
Limpewe Limpewe skrev:
gick åt en timmas daglig sanering av fastigheten.
Så du plockar drygt 5 liter barr varje dag och det tar dig en timma? Verkar inte riktigt rimligt kan jag tycka.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Limpewe Limpewe skrev:
Nej de var ganska stora redan när vi köpte huset och min okunskap om lärkträd likaså. Det framgick ej heller från mäklaren att det gick åt en timmas daglig sanering av fastigheten.
Det ända som växer nu är min frustration över barren
Men har du erbjudit dig att betala fällningen av träden?
 
Limpewe Limpewe skrev:
Har köpt ett hus för 4 år sedan och fick då ärva en gammal grannfejd som involverar 3 förväxta lärkträd. Gröna och fina sommartid, men på höst/ vinter släpper de sina barr. Barren har genom åren blåst in under takpannorna och nu legat och samlat fukt, vilket i sin tur lätt till skador på detta.
Även bilen behöver saneras på barr (även i motorrummet). Har vänligt bett grannen ta ner träden, men han menar att ”lite skit som faller ner får man räkna med”….. Fick idag nog och ringde till byggnadsnämnden i min kommun som hänvisar till jordbalkslagen. Och ja. Jag har sågat av alla grenar som växer över på vår tomt, men det borde väl även finnas något sorts ansvar om ens växtlighet förstör grannarnas fastigheter? Försökte även prata med vårt försäkringsbolags juridiska ombud, men de kunde inte heller ge något tydligt svar. Någon som råkat ut för nått liknande som vet hur man kan gå tillväga?
Fanns inte träden vid köpet, då borde mqn ändå räkna med lite barr. Alltså ärvde du ingen grannfejd, däremot låter de som du gjorde de du kunde för att hålla liv i den.. Bit i det sura äpplet och bli sams, taket låter som det var dags för bytr oavsett.
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte gå över och fråga om du får ta ner dem själv och sen plantera något finare?
 
hsd
Alfredo Alfredo skrev:
Så du plockar drygt 5 liter barr varje dag och det tar dig en timma? Verkar inte riktigt rimligt kan jag tycka.
Pincett
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Pincett
Snälla, kan du inte fotodokumentera om TS är din granne och plockar barr med pincett?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.