E Eldräven skrev:
....Du kan hyra in en professionell brunnsborrare och en bra firma som kopplar in och testar vattnet. Räkna med 150000-200000 kr.

.....I övrigt ett typiskt exempel på hur tveksamt det är att tillåta enskilda avlopp utan rejäla kontroller och krav. Här tycker jag kommunen borde utöva tillsyn mot grannens avlopp.
Det låter sjukt dyrt för en borrad brunn!
Hälften, kanske.
Vi betalade ca 130-140 000 kr för bergvärme, o det inkluderade allt!
Med borra på över 160 meter.

Men för att stämma in i kören avseende TS problem.
Det verkar vara något som är fel, missuppfattat eller annat.
En grävd brunn är alltid känsligare för föroreningar jämfört med en borrad. Jag kan till viss del förstå att advokater inte gärna tar denna bollen. Att föra i bevisning för att en grävd brunn är kontaminerad på grund av grannens avlopp så långt borta är nog inte helt lätt. Det kan finnas andra orsaker med.

Så lägg dina pengar på en borrad brunn.
Då får du (nästan) garanterat bättre o problemfritt vatten.
Bo kvar o njut av livet.
Det ser ju härligt ut på bilden.
 
Nu påstår ju TS att spårfärg hälld i grannens avlopp relativt snabbt dök upp i hennes brunn. Det borde bara en väldigt tydlig indikation på ett samband. Utan det testet håller jag med dig.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Jo, jag läste med det.
Men om rören är 85 meter bort från brunnen så låter det ändå mystiskt.
Att det bara skulle ta 3-4 dagar för spårfärgen att nå brunnen på det avståndet är orimligt.
Då är det något annat. Eller går ledningen precis intill utan att någon vet det.
Ett rekommenderat avstånd mellan dricksvatten o avlopp är minst 50 meter, om jag inte minns fel. Sedan skiljer sig avstånden lite beroende på rör, infiltration mm.
Beroende på grundvattenströmningarna tar det månader för eventuellt läckage att nå dit.
Jag kollade upp sådant här väldigt noga för ett antal år sedan då vi skulle anlägga nytt avlopp.

Men min känsla är att det inte enbart beror på några inträngande rötter eller annat mindre fel på avloppet. Det måste vara något annat känns det som.
Brunnen kanske är anlagd på en gammal gödselhög? (Sannolikt inte, men vem vet?)

Jag har svårt att tro att det är enbart det som är felet. Därav min teori att det kan vara en orsak till att advokater inte riktigt vill ta det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hur fort grundvatten flödar beror väldigt mycket på lokala förhållanden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AgnetaLi skrev:
Ca. 87 m.
hitersta pricken är min brunn.
Och bortersta + ngn meter är ungefär där rören ligger.
Om inte fotot ger fel intryck så ser ju placeringen av avloppsreningsanläggningen och brunnen helt tokiga ut. Brunnen ligger ju alldeles nedströms om infiltrationen. Klart att vattnet från anläggningen kommer att ta sig till brunnen precis som spårfärgen visade. Mer oroande är att E. coli tar sig dit. Normalt räcker det med ett par dm sand för att inaktivera mikrobisk kontamination i mark. Det tyder på att markförhållandena är direkt olämpliga för infiltration, kanske p g a lera, grusa eller sprickor i ytligt berg som vattet kan röra sig i utan att inaktivera mikrober.
 
Men det var väl inte en infiltration? Jag uppfattar att det är ett läckande avloppsrör det handlar om.
I normalfallet är det väl dessutom ok med infiltration på det avståndet. Det känns som här måste finnas någon ytterligare faktor inblandad.
 
A AgnetaLi skrev:
Jag vet nu inte vad jag skall ta mig till.
Jag befinner mig i en evinnerlig härva utav rättshaveri.
Varit utan rent vatten i mina privata brunnar i 5 år efter en bredbandsgrävning i min trädgård.
Jag tillät grävningen utav välvilja till bygden då jag själv ej ville ansluta mig till fiber.
Det resulterade i förstörd vattentillförsel och ej tillrättaläggande utav uppkomna skador på min mark.
(Som enl. avtal skulle återställas i tidigare skick.)
I samband med grävningen upptäcktes även läckage högst sannolikt från grannens avloppsanläggning.
E-coli och koliforma bakterier stegrade till enheter över 2500 (mmg)?
I min dricksvattenbrunn.
Påpekade till kommunen och jag fick tjata i ett års tid innan kommunen avkrävde en kameraundersökning utav grannens avlopp.
Enl. denna undersökning påvisades,
Rotgenomväxt, sprickor samt krackeleringar på vägen.
Synligt trots att rören inte var rengjorda.
Kommunen hävdar dock envist att detta inte har att göra med min kontaminerade mark och brunnar att göra.
Det gjordes en spårfärgstest i grannens slask och min brunn reagerade 3-4 dagar efteråt.
Kommunen vägrar fortfarande att vidta åtgärder.
De skyller på djur & natur!
Min gamla brunn har jag använt i 16 år utan dessa problem som uppstod inom en vecka från första spadtaget.
Bredb. bolaget slängde efter mycket tjat ner en ny ursäkt till brunn på ca. 3 m. djup på berget & dom försvann sedan snabbt.
Jag behöver nå ut med detta!
Jag behöver hjälp då alla inkl. kommunen fullständigt ignorerar mig!
Länsstyrelsen har sagt sitt och går på kommunens linje.
2 advokater har skitit i mig.
Jag försökte att via advokatsamfundet få min andra advokat att betala "insättning" för ett tredje ombud. Med STOR erfarenhet inom området. Adv. 2 medger att han ignorerat mig. Men jag får inget svar.
Jag orkar inte längre!
Skenande omkostnader i samband med detta. Samt psykiskt lidande.
Jag & dotter har tvingats att likt fattighjon åka kommunen runt för att duscha och tvätta på annan ort!
(I den "humanitära stormakten" Anno 2021!)
Hon har efter mycket om & men fått lägenhet nu men jag bor kvar i huset.
Vart i Sverige är en sådan möjlighet tillgänglig? Tvätt & dusch utanför hemmet?
Min lokalpolitiker mässade om att det är en mänsklig rättighet att ha rent vatten. Men det gäller tydligen inte alla.
Hämta vatten i dunkar, köpa dricksvatten, ytsprit, handsprit m.m
Tvätta i andras tvättstugor, duscha hos andra...
Alla extra resor!
Tid!
Vänner & bekanta har tröttnat...
Socialen vill inte hjälpa mig att hitta ny bostad. "Nä, dom gör inte sånt.
Kommunen struntar i oss.
Jag har försökt att få hjälp utav 4 tidningar, SVT väst, Uppdrag granskning, Bert Karlsson, Kyrkan och många fler!
Jag har inte ens fått ett svar!
Konkursen är ett faktum nu!
INGEN vill kännas vid sitt ansvar!
JAG BEHÖVER HJÄLP!
Utav någon som vågar, någon som vill synas & höras!
Grannen blev ålagd att anlägga ny 3-kammarbrunn men behövde INTE byta rören från hus till brunn!!
Där problemet ligger!
Order från kommunen att alla avlopp skall färdigställas hösten 2019.

Jag har försökt ALLT!
Jag kan inte sälja mitt hus utan vatten.
Tomten är inte värd 5 öre nu.
Jag kan inte bo kvar utan vatten.
Huset är inte i bästa skick men utan vatten är det ingen ide' att renovera.
Det finns inget att hyra, ja ni förstår nog varför...
Banklån får jag inget.
Min kropp är trasig och snart tappar jag förståndet.
Är det inte en mänsklig rättighet att ha en bostad MED vatten i Sverige!!
Jag som tyvärr föddes i denna humanitära stormakt förunnas tydligen inte den rätten!
Hur i hela friden blev det såhär?
Jag skulle behöva hjälp.
Fick senare besked om att Länsstyrelssen går på kommunens linje.
Jag gjorde en polisanmälan som ledde till förundersökning men åklagaren lade ner...
Jag är desperat nu!!
Fem ÅR utan rent vatten!
Och hett som i h-vete denna sommar också!
Kan inte ens byta vatten i min pool.
Alltså, vad skall jag ta mig till?



[länk]
Tror vi sitter i samma båt. Sju år och fortfarande är avloppet inte åtgärdat. Tror det enda som fungerar är att åtgärda problemet själv. dvs du gräver en egen ny brunn och stämmer grannen på kostnaden.
Du har ju dokument som bevisar att grannens avlopp kontaminerar ditt vatten.

mvh P
 
  • Gilla
andersmossing
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Men det var väl inte en infiltration? Jag uppfattar att det är ett läckande avloppsrör det handlar om.
I normalfallet är det väl dessutom ok med infiltration på det avståndet. Det känns som här måste finnas någon ytterligare faktor inblandad.
Det är högst oklart. TS tycks mena att det är en läckande avloppsledning som går till en nyinstallerad trekammarbrun (2019) som är problemet. Vad som ligger efter trekammarbrunnen vet vi inte. Men vanligen är det en infiltration eller kanske en markbädd.

Ledningar ska vara täta mellan hus och avloppsreningsanläggning men kommunen tycks till skillnad mot TS inte vara bekymrad om ledningen. Det kan antingen betyda att TS i sak har fel i sin tolkning eller att kommunen inte är informerad om läckaget från ledningen och därmed inte agerar.

Men ett litet läckage från en ledning brukar inte ge dessa enorm problem. Dels är ledningar delvis självtätande och dels så renas den mindre mängd vatten som droppar ut från en spricka i ledningen i omgivande mark. Om det inte är lera eller grus i marken.
 
Nissens
A AgnetaLi skrev:
Har försökt tala med ägaren till fastigheten.
Jag får inte svar på tilltal.
Jag har tyvärr inte egna pengar till att bekosta det.
Och jag är inte själv orsak till problemet.
All skit jag fått för att jag ville vara bussig mot bygden som fick sitt bredband...
Du behöver ju inte duscha någon annanstans för det. Det enda du behöver göra i väntan på att få problemet löst är ju typ att köpa vattenflaskor för dricksvattnet, alternativt koka vattnet från brunnen innan du dricker det. Så gör de i största delen av världen…

Sedan kan du ju fixa en djupborrad brunn föra att slippa problemet för all framtid. :)
 
Kanske är det någon underjordisk bäck som förbinder avloppsläckan med er?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.