Atom skrev:
Det ska han göra. Läs tidigare inlägg i tråden.
Gjorde det, men tyckte inte framgick alls.
Isåfall finns det väl inget att diskutera, bara ta häcktrimmern och sen är det väck.
 
lazy rick skrev:
Just nu är problemet noll, men om tre veckor har 50 skott tryckt ut ur de tjocka stammarna mot våra bilar
Vänta då tills dess, och när så mycket som möjligt av stammarna hänger över på er tomt kapar du allt i tomtgränsen.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
WilleR skrev:
Tyvärr är det väl så, vilket vi inhämtat den dyra vägen, man kan köpa ett hus, men man kan inte välja grannar..
Kanske vore nåt för mäklaren att titta på?

"Surgubbe på höger sida - 5.barnsfamilj på vänster, mittemot bor en nudistfamilj"???
Så sant! Så sant!
 
WilleR skrev:
Tyvärr är det väl så, vilket vi inhämtat den dyra vägen, man kan köpa ett hus, men man kan inte välja grannar..
Kanske vore nåt för mäklaren att titta på?

"Surgubbe på höger sida - 5.barnsfamilj på vänster, mittemot bor en nudistfamilj"???
Vad kallar familjerna runt dig och din familj för? Någonting som inte faller dina grannar i smaken har du förmodligen, precis som alla andra.
 
Jag vet numera exakt varför...
Ointressant i dagsläget och inget vi kan göra något åt.
 
Det verkar vara syren? Den kan man inte klippa på det viset. Som det är nu är den tillfälligt förstörd. En syrenhäck formklipps inte, den gallras. Man bestämmer FÖRST hur många ÅR hög häcken ska vara. Om den ska vara två år hög gallrar man ur varannan gren varje sommar efter blomningen.
Om den ska vara tre år hög gallrar man ur var tredje gren efter midsommar. Om den ska vara fyra år hög gallrar man ur var fjärde ... osv.

De gallrade grenarna ska vara ca 10-20 cm höga och det blir då 2-3 nya grenar för varje avklippt.

Så gör det enkelt för dig och ta bort alla de tjocka kapade grenarna eftersom grannen bett dig snygga till hans häck. Då kommer den att vara snygg igen om ett år. Berätta samtidigt för grannen att du nu har lärt dig hur en syrenhäck ska skötas och att det är JÄTTESVÅRT så att du gärna tar ansvaret för det.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Inte ett dugg märkligt, folk är olika. Kala tomter är en styggelse, skugga är skönt när solen gassar. Ska tomters växtlighet regleras borde det i mitt tycke vara tvärs om, obligatoriskt anläggande av skuggande växtlighet.;)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon begränsning borde det finnas
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
HobbeL skrev:
Visst är det märkligt?
Det märkliga tycker jag är att andra har med att göra vad jag har på min tomt. Så länge det inte hänger över gränsen eller utgör en säkerhetsrisk så borde det vara helt upp till mig.
 
O
WilleR skrev:
Tyvärr är det väl så, vilket vi inhämtat den dyra vägen, man kan köpa ett hus, men man kan inte välja grannar..
Kanske vore nåt för mäklaren att titta på?

"Surgubbe på höger sida - 5.barnsfamilj på vänster, mittemot bor en nudistfamilj"???
Visst vore det perfekt, då blir man varnad... Problemet är kanske just med surgubbe... De kan vara så att han är grinig och långsint på den nuvarande... Men den nya grannen kanske lyckas omvända honom...
Men å andra sidan så kan man alltid säga, DU var varnad!
 
Adam F skrev:
Det märkliga tycker jag är att andra har med att göra vad jag har på min tomt. Så länge det inte hänger över gränsen eller utgör en säkerhetsrisk så borde det vara helt upp till mig.
nu snackar vi inte på tomten generellt, utan angränsande.
jordabalken säger att man ska ta "skälig hänsyn" till sin omgivning.

har jag i det här fallet en parkering bredvid grannens tomt och han sätter breda buskar där, tycker jag att "skälig hänsyn" bör gälla... :)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
lazy rick skrev:
Vad gör man åt den här grannen?? Se bild..
Klipper ner häcken på sin sida och låter riset hänga över på vår..

Vi har dessutom en parkering där.
Han har fullt tillträde till vår tomt, vilket vi också informerat om.
Har ni någon idé?
[bild]
Han kanske tycker att det är snyggt så? ;) det ser lite postapokalypsiskt/ en strax efter jordens undergång lock.
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Ser ut som trädet i "Poltergeist"... Tjing pax för att slippa ha sovrummet åt det hållet :)
 
  • Gilla
lazy rick och 2 till
  • Laddar…
Hen till vänster har klippta grenar. Till höger/ hänger fritt. Om den som klagar är till höger, får hen skylla sig själv.
Bara ta fram sågen och såga...

Hade jag varit den till vänster, hade jag inte klagat. Bara druckit bira medan den till höger skulle såga...
 
De reglerna spelar ju ingen roll så långt in, det ser ut att vara mer än 2,5 meter från vägen. Men alla de gamla "stockarna" ska som sagt bara bort för att syrenen ska bli fin igen.
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.