Hade jag varit din granne så hade jag planterat den en meter in på min egen tomt. Så kan han klippa och sköta hur han vill, utan att kräva ert samtycke för att gå på båda sidor om häcken.

Tycker du ska föreslå det om det är så att ni inte har tid eller ork till att sköta en sida av framtida häck.
 
Rent generellt så ska man ha sina plank eller häckar på sin egen tomt.
Gemensamt eller i tomtgräns KAN fungera med avtalsservitut, men är upplagt för att leda till problem någon gång i framtiden.
 
  • Gilla
Elpelle och 2 till
  • Laddar…
Vi satte vår (avenbok) minst 40cm in.
Ingen plats att klippa från vår sida, utan antigen får grannen göra det själv, eller låta mig beträda deras tomt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C charlie.bananaking skrev:
Hej!

I familjen finns en sommarstuga som används sporadiskt under sommarsäsongen. En av grannarna vill nu sätta en avenbokhäck i tomtgräns och har erbjudit sig både att ta hand om plantering och skötsel framöver. Det finns även viss nivåskillnad (ca 20-30 cm mellan tomterna) som behöver släntas något. Rent spontant låter detta inte som ett problem för vår del, och att grannen även erbjudit att klippa häcken är ju supersnällt. Vi bor egentligen inte så många mil därifrån, men tyvärr prioriteras annat än att ta väl hand om trädgården i sommarstugan.

Anser ni att det är en bra idé att anlägga en häck mitt i tomtgräns och ha grannens ord att hen står för anläggning och skötsel? Värt att tilläggas är att det sedan tidigare redan står 3-4 stora halvkapade träd också på tomtgräns, där halvkapningen är ett resultat av tidigare "konflikt" med annan granne (men dessa träd kommer ju tas ned om det istället sätts en häck). Det är mest framtida ev. konflikter jag kan oroas över, om nuvarande granne flyttar och nya grannar har andra idéer och planer. Hur hade ni tänkt, vad har ni för råd och erfarenheter? :)
Vad händer när grannen flyttar?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Med detta och andra forum, inkl tidningar, som källor påstår jag att grannsämja tyvärr är flyktigt, sannolikt besläktat med personkemi och vars och ens inställning till medmänniskor. För mig låter det klokt att i samförstånd låta och förmå grannen att plantera på sin tomt med ”marginal” för underhåll, dvs att kunna klippa och hålla snyggt utan att beträda Din tomt. Den harmoni som råder idag bör Ni vara rädda om och om relationen är sådan, fortsätta att vara vänner den dag någon av Er eller båda säljer. I de här spalterna behöver man ju inte läsa mycket för att, oftast efter ägarbyten, hitta skräckexempel på allt från skövling och misskötsel till bråk och förbud att passera tomtgräns oavsett anledning.

Om man bör/behöver skriva något och vad det förpliktar till (utan servitut) i förekommande fall har jag ingen ide om. Litet förvånad att se att servitut skulle kunna utfärdas för träd/buskar men det där har ju andra koll på här. Lycka till i alla fall!
 
  • Gilla
charlie.bananaking och 1 till
  • Laddar…
H
C charlie.bananaking skrev:
Ja för det är lite såhär jag tänker, jag har läst så många trådar om förstörd grannsämja och nedklippta/förstörda häckar att jag drar öronen åt mig åt ett annars till synes väldigt fint erbjudande. Men då hade du alltså låtit grannen sätta häck men typ en halvmeter in på sin tomt? :)
C charlie.bananaking skrev:
Hej!

I familjen finns en sommarstuga som används sporadiskt under sommarsäsongen. En av grannarna vill nu sätta en avenbokhäck i tomtgräns och har erbjudit sig både att ta hand om plantering och skötsel framöver. Det finns även viss nivåskillnad (ca 20-30 cm mellan tomterna) som behöver släntas något. Rent spontant låter detta inte som ett problem för vår del, och att grannen även erbjudit att klippa häcken är ju supersnällt. Vi bor egentligen inte så många mil därifrån, men tyvärr prioriteras annat än att ta väl hand om trädgården i sommarstugan.

Anser ni att det är en bra idé att anlägga en häck mitt i tomtgräns och ha grannens ord att hen står för anläggning och skötsel? Värt att tilläggas är att det sedan tidigare redan står 3-4 stora halvkapade träd också på tomtgräns, där halvkapningen är ett resultat av tidigare "konflikt" med annan granne (men dessa träd kommer ju tas ned om det istället sätts en häck). Det är mest framtida ev. konflikter jag kan oroas över, om nuvarande granne flyttar och nya grannar har andra idéer och planer. Hur hade ni tänkt, vad har ni för råd och erfarenheter? :)
Skriv avtal ni eller grannen kanske flyttar, bra om ev. vet vad som gäller. Personligen skulle jag säga till grannen att plantera på sin tomt med ett utrymme att sköta sin häck i häckens fullvuxna storlek. Rötter som växer är också att tänka på. Om tomterna stora eller små har ju betydelse, om tomterna är stora kanske det inte häcken påverkar sin egen tomt på så mycket.
 
Redigerat:
Jag skulle tillåta placering i tomtgräns och krasst bara säga att ni uppskattar det och att grannen sköter allt men att ni kanske i framtiden hinner med att klippa på er sida.. Känns vanskligt att i skrift frånta er rätten att klippa delar som ligger på er tomt.
Ni kan ju hamna i situationen att ni inte vill att grannen eller om han säljer, att nya ägaren går in på er tomt för att klippa den sidan på häcken..
 
  • Gilla
Carpen63
  • Laddar…
C charlie.bananaking skrev:
Jättemånga bra tips och tankar som ni alla lyfter!

Särskilt dessa fyra faktorer fastnade jag för och ska nog försöka utgå ifrån när beslut ska fattas! 👌
Om ditt beslut blir nej till plantera i tomtgräns och grannen inte blir glad kan du tillägga att det underlättar i framtiden ifall det är du som flyttar och han får annan granne som kapar hej vilt.. :)
 
  • Gilla
charlie.bananaking
  • Laddar…
C charlie.bananaking skrev:
Hej!

I familjen finns en sommarstuga som används sporadiskt under sommarsäsongen. En av grannarna vill nu sätta en avenbokhäck i tomtgräns och har erbjudit sig både att ta hand om plantering och skötsel framöver. Det finns även viss nivåskillnad (ca 20-30 cm mellan tomterna) som behöver släntas något. Rent spontant låter detta inte som ett problem för vår del, och att grannen även erbjudit att klippa häcken är ju supersnällt. Vi bor egentligen inte så många mil därifrån, men tyvärr prioriteras annat än att ta väl hand om trädgården i sommarstugan.

Anser ni att det är en bra idé att anlägga en häck mitt i tomtgräns och ha grannens ord att hen står för anläggning och skötsel? Värt att tilläggas är att det sedan tidigare redan står 3-4 stora halvkapade träd också på tomtgräns, där halvkapningen är ett resultat av tidigare "konflikt" med annan granne (men dessa träd kommer ju tas ned om det istället sätts en häck). Det är mest framtida ev. konflikter jag kan oroas över, om nuvarande granne flyttar och nya grannar har andra idéer och planer. Hur hade ni tänkt, vad har ni för råd och erfarenheter? :)
Bör planteras på hans egen tomt. Vuxen häck bplir både väldigt bred och hög, kan komma upp till 5 meters höjd, skymmer kanske solen in till er tomt. Dessutom skuggar det gräsmattan vilket gör att gräs växer dåligt men mossan trivs. Skriv ned max höjd o bredd som han ska ansvara för. Har dåliga erfarenheter av grannars pålitlighet.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Det här med att plantera en häck på sin egen tomt, är det verkligen nåt som görs? I det hus jag växte upp stod häcken på tomtgränsen. Iofs fick pappa för det mesta klippa den själv för att det skulle bli gjort.
Men sätter man häcken nästan en meter in på sin egen tomt betyder ju det i praktiken att grannens tomt blir mycket större och din egen mycket mindre?
 
K Kirre2 skrev:
Det här med att plantera en häck på sin egen tomt, är det verkligen nåt som görs? I det hus jag växte upp stod häcken på tomtgränsen. Iofs fick pappa för det mesta klippa den själv för att det skulle bli gjort.
Men sätter man häcken nästan en meter in på sin egen tomt betyder ju det i praktiken att grannens tomt blir mycket större och din egen mycket mindre?
Om man själv också vill ha en häck o inte bara grannen så får det bli tomtgräns. Men är man helt ointresserad eller till och med emot att det ska planteras häck så får det bli på planterarens sida.
 
K Kirre2 skrev:
Det här med att plantera en häck på sin egen tomt, är det verkligen nåt som görs? I det hus jag växte upp stod häcken på tomtgränsen. Iofs fick pappa för det mesta klippa den själv för att det skulle bli gjort.
Men sätter man häcken nästan en meter in på sin egen tomt betyder ju det i praktiken att grannens tomt blir mycket större och din egen mycket mindre?
Vi har en kort men hög thujahäck på vår sida tomtgränsen. Den slutar efter halva tomtbredden där det istället står en rad äppelträd. Där har grannen "fortsatt" thujahäcken på sin sida gränsen :) jag trimmar vår sida, de trimmar sin...
 
En fördel med att låta grannen plantera mitt på tomtgränsen är att man i framtiden, om grannen flyttar, kan hävda att det är en gemensam häck och att man själv får ha åsikter om hur den ska skötas....
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C charlie.bananaking skrev:
Hej!

I familjen finns en sommarstuga som används sporadiskt under sommarsäsongen. En av grannarna vill nu sätta en avenbokhäck i tomtgräns och har erbjudit sig både att ta hand om plantering och skötsel framöver. Det finns även viss nivåskillnad (ca 20-30 cm mellan tomterna) som behöver släntas något. Rent spontant låter detta inte som ett problem för vår del, och att grannen även erbjudit att klippa häcken är ju supersnällt. Vi bor egentligen inte så många mil därifrån, men tyvärr prioriteras annat än att ta väl hand om trädgården i sommarstugan.

Anser ni att det är en bra idé att anlägga en häck mitt i tomtgräns och ha grannens ord att hen står för anläggning och skötsel? Värt att tilläggas är att det sedan tidigare redan står 3-4 stora halvkapade träd också på tomtgräns, där halvkapningen är ett resultat av tidigare "konflikt" med annan granne (men dessa träd kommer ju tas ned om det istället sätts en häck). Det är mest framtida ev. konflikter jag kan oroas över, om nuvarande granne flyttar och nya grannar har andra idéer och planer. Hur hade ni tänkt, vad har ni för råd och erfarenheter? :)
Bra tänkt tycker jag. Saker som rör tomtgräns måste man se som något man gör mellan tomterna/fastigheterna, inte mellan nuvarande ägare. Jag skulle säga att de gärna fick ta ner träden och sätta en häck, men minst 50cm in på deras fastighet. Därför att i framtiden när Avenboken är 3m hög och 1m bred, vill inte någon ägare att den skall "stjäla" alla dessa kvadratmeter från tomten.
 
Även om det finns en dem trådar om grannosämja över häckar, är det ju försvinnande få i förhållande till antalet häckar i tomtgräns.

I de flesta fall är det ju rätt rimligt att sätt just i tomtgräns eftersom båda vanligen är betjänta av en häck. Sen kan det vara värt att på förhand komma överens om höjden och andra begränsningar och dokumentera sins emellan, ex med ett mail/sms där båda bekräftar ök.

Att blanda in servitut låter rätt onödigt.

Jag hade inte räknat med att de sköter om häcken åt er för evig tid, men det låter som att ni i alla fall slipper det tunga jobbet med att etablera häcken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.