Hej!

I familjen finns en sommarstuga som används sporadiskt under sommarsäsongen. En av grannarna vill nu sätta en avenbokhäck i tomtgräns och har erbjudit sig både att ta hand om plantering och skötsel framöver. Det finns även viss nivåskillnad (ca 20-30 cm mellan tomterna) som behöver släntas något. Rent spontant låter detta inte som ett problem för vår del, och att grannen även erbjudit att klippa häcken är ju supersnällt. Vi bor egentligen inte så många mil därifrån, men tyvärr prioriteras annat än att ta väl hand om trädgården i sommarstugan.

Anser ni att det är en bra idé att anlägga en häck mitt i tomtgräns och ha grannens ord att hen står för anläggning och skötsel? Värt att tilläggas är att det sedan tidigare redan står 3-4 stora halvkapade träd också på tomtgräns, där halvkapningen är ett resultat av tidigare "konflikt" med annan granne (men dessa träd kommer ju tas ned om det istället sätts en häck). Det är mest framtida ev. konflikter jag kan oroas över, om nuvarande granne flyttar och nya grannar har andra idéer och planer. Hur hade ni tänkt, vad har ni för råd och erfarenheter? :)
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Ni skulle kunna skriva ett avtal om hur underhållet ska skötas och vad som gäller. Om ni skriver in det som servitut i fastighetsregistret så gäller även mot nya ägare om någon av er säljer huset.
 
  • Gilla
Jonas_123 och 4 till
  • Laddar…
C charlie.bananaking skrev:
Hej!

I familjen finns en sommarstuga som används sporadiskt under sommarsäsongen. En av grannarna vill nu sätta en avenbokhäck i tomtgräns och har erbjudit sig både att ta hand om plantering och skötsel framöver. Det finns även viss nivåskillnad (ca 20-30 cm mellan tomterna) som behöver släntas något. Rent spontant låter detta inte som ett problem för vår del, och att grannen även erbjudit att klippa häcken är ju supersnällt. Vi bor egentligen inte så många mil därifrån, men tyvärr prioriteras annat än att ta väl hand om trädgården i sommarstugan.

Anser ni att det är en bra idé att anlägga en häck mitt i tomtgräns och ha grannens ord att hen står för anläggning och skötsel? Värt att tilläggas är att det sedan tidigare redan står 3-4 stora halvkapade träd också på tomtgräns, där halvkapningen är ett resultat av tidigare "konflikt" med annan granne (men dessa träd kommer ju tas ned om det istället sätts en häck). Det är mest framtida ev. konflikter jag kan oroas över, om nuvarande granne flyttar och nya grannar har andra idéer och planer. Hur hade ni tänkt, vad har ni för råd och erfarenheter? :)
Ja, om inte din tidigare erfarenhet av konflikter och halvkapade träd lärt dig något så låt mig summera: be grannen planera häcken på SIN tomt så att han/hon även kan sköta den utan att beträda din tomt. Det är väl en halvmeter lite drygt det handlar om idag.

Alternativet är ju att räkna med framtida konflikter och vad det i så fall kan tänkas vara värt för dig. Kan vars sådant som att grannen (eller den han säljer till) slutar vårda den, klipper ner den helt osv osv. Den slutar kanske som en 4 meter bred häck där du vill tvingas sköta din sida men om du klipper den nära tomtgränsen ser den förjäklig ut eller välter. Den kan ju låtas växa vilt in mot dig även om grannen planterar den en halvmeter in på sin tomt, men då kan du kapa allt som passerar tomtgränsen utan att bry dig om resultatet (efter att ha bett grannen göra det själv).
 
  • Gilla
Stellan Svealand och 6 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, om inte din tidigare erfarenhet av konflikter och halvkapade träd lärt dig något så låt mig summera: be grannen planera häcken på SIN tomt så att han/hon även kan sköta den utan att beträda din tomt. Det är väl en halvmeter lite drygt det handlar om idag.

Alternativet är ju att räkna med framtida konflikter och vad det i så fall kan tänkas vara värt för dig. Kan vars sådant som att grannen (eller den han säljer till) slutar vårda den, klipper ner den helt osv osv. Den slutar kanske som en 4 meter bred häck där du vill tvingas sköta din sida men om du klipper den nära tomtgränsen ser den förjäklig ut eller välter. Den kan ju låtas växa vilt in mot dig även om grannen planterar den en halvmeter in på sin tomt, men då kan du kapa allt som passerar tomtgränsen utan att bry dig om resultatet (efter att ha bett grannen göra det själv).
Ja för det är lite såhär jag tänker, jag har läst så många trådar om förstörd grannsämja och nedklippta/förstörda häckar att jag drar öronen åt mig åt ett annars till synes väldigt fint erbjudande. Men då hade du alltså låtit grannen sätta häck men typ en halvmeter in på sin tomt? :)
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ni skulle kunna skriva ett avtal om hur underhållet ska skötas och vad som gäller. Om ni skriver in det som servitut i fastighetsregistret så gäller även mot nya ägare om någon av er säljer huset.
Tack för tips! Jag har dålig koll på det där med servitut, hur "juridiskt" måste de skrivas och kostar det något? :)
 
C charlie.bananaking skrev:
Ja för det är lite såhär jag tänker, jag har läst så många trådar om förstörd grannsämja och nedklippta/förstörda häckar att jag drar öronen åt mig åt ett annars till synes väldigt fint erbjudande. Men då hade du alltså låtit grannen sätta häck men typ en halvmeter in på sin tomt? :)
Ja, vad grannen gör på SIN tomt har jag inte med att göra. (så länge det inte kräver bygglov i princip).
 
  • Gilla
Mörner och 2 till
  • Laddar…
C charlie.bananaking skrev:
Tack för tips! Jag har dålig koll på det där med servitut, hur "juridiskt" måste de skrivas och kostar det något? :)
Ett servitut ger någon annan rätt att göra något på din fastighet. Hur detaljerat det görs bestämmer ju hur lätt det är att bedöma att det följs i framtiden. "rätt till väg över fastighet" eller " rätt till väg, 3m bred i sträckning enligt karta" kan ju leda till vitt skilda tolkningar! Det första kan ju tolkas som det är OK med en motorväg.

Kostar några hundringar att registrera servitutet men lär kosta en del att ta fram ett bra servitut. Sök på servitut här så kommer du hitta många många sidor med diskussioner om hur det ska tolkas och konflikter därom.

Om du inte behöver ett servitut? Undvik! Om det verkligen behövs, se till att få betalt för den "skada" det medför.
 
B
Fyra faktorer. Ekonomi, kontroll, yta, grannsämja

Ekonomi: har man dåligt om pengar är det klart att en gemensam lösning med grannen är attraktiv.

Kontroll. Om 3 år kanske grannen tröttnar eller flyttar. Har man behov av att kontrollera hur det ser ut och sköts är det en fördel om man håller sig på egen tomt.

Yta. Har man liten tomt är det klart att en gemensam lösning är fördelaktigt, mer yta till annat.

Grannsämja. Kompromiss/gränser som bygga i samförstånd med grannarna är väl alltid bra.

För min del är jag är nog mest nöjd med lösningen som innebar att jag själv byggde staket på min sida av gränsen, betalade 100% själv och tar 100% av framtida underhåll.
 
  • Gilla
Lidd och 4 till
  • Laddar…
Be grannen plantera på sin sida så är det tydligt vems häck det är utan att man ska behöva skriva massa avtal. Sen tycker jag nog att man kan sätta den så att när den är fullvuxen så linjerar "din" sida av de
n klippta häcken precis med tomtgräns. Det där med att grannen ska lämna en remsa för att kunna klippa häcken utan att beträda din mark tycker jag bara är löjligt.

Det som kan gå fel sen är ju att grannen slutar klippa häcken så att den börjar äta sig in på din mark, och du får själv plocka fram häcksaxen. Men detta tycker jag inte man behöver ojja sig över eftersom rättigheterna är tydligt reglerade i lag. Grannen har rätt att på sin mark plantera växter som så småningom hänger över fastighetsgränsen. Du har sen rätt att ta bort de delar som hänger över.
 
Redigerat:
  • Gilla
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
Exfrun och en tidigare granne gjorde samma sak med just avenbok i tomtgräns. Jag grävde, de planterade och vi delade kostnaden om jag minns rätt.

Vi har bytt grannar några gånger och har inte haft något problem med det, trots att förra grannen inte skötte sin sida öht och var någon vi inte ville ha så mycket kontakt med.
Vi håller vår sida snygg, har låtit bli att klippa den på höjden då han inte gjorde något åt det, så att vi slapp se honom från den högre belägna baksidan. :D
Att den är oklippt på andra sidan gör ju bara att det blir än mindre sikt, så det är en vinst för vår del.

Avenboken är rätt härdig och även om man inte klipper den ofta så går den att få i bra skick med rätt små ansträngningar, så om den nu nyinflyttade grannen vill trimma upp sin sida och att vi kapar i toppen för att ge dem mer sol så går det bra och den kommer se utmärkt ut. Kör de vidare som förra grannen så slipper vi se dem. :D

Så jag är inte överdrivet mycket mot iden, men *om* ni gör det, se till att skriva något avtal mellan fastigheterna så att ni inte råkar ut för att en framtida granne kapar ned den utan att fråga er om ni senare vill att den ska vara kvar.

Men enklast är givetvis att den står på ena sidan tomtgräns.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Jättemånga bra tips och tankar som ni alla lyfter!
B BSOD skrev:
Fyra faktorer. Ekonomi, kontroll, yta, grannsämja

Ekonomi: har man dåligt om pengar är det klart att en gemensam lösning med grannen är attraktiv.

Kontroll. Om 3 år kanske grannen tröttnar eller flyttar. Har man behov av att kontrollera hur det ser ut och sköts är det en fördel om man håller sig på egen tomt.

Yta. Har man liten tomt är det klart att en gemensam lösning är fördelaktigt, mer yta till annat.

Grannsämja. Kompromiss/gränser som bygga i samförstånd med grannarna är väl alltid bra.

För min del är jag är nog mest nöjd med lösningen som innebar att jag själv byggde staket på min sida av gränsen, betalade 100% själv och tar 100% av framtida underhåll.
Särskilt dessa fyra faktorer fastnade jag för och ska nog försöka utgå ifrån när beslut ska fattas! 👌
 
C charlie.bananaking skrev:
Tack för tips! Jag har dålig koll på det där med servitut, hur "juridiskt" måste de skrivas och kostar det något? :)
375 kr är inskrivningsavgiften. Det behöver inte vara så komplicerat skrivet om jag har förstått det rätt. Vilka ni är, vilken häck det gäller, vem som underhåller och hur, vad som händer om någon av fastigheterna byter ägare.
 
  • Gilla
charlie.bananaking
  • Laddar…
Jag är rätt säker på att ni inte kan skriva ett servitut som förbinder grannen att sköta underhållet men det ni kan skriva in är tex att grannen har servitut för att beträda er fastighet för att kunna sköta underhåll. Detta är ju då dock inte något som direkt gynnar er då det är ett servitut som belastar er fastighet och vill ni ha 'gratis' underhåll ligger det ju i ert intresse att låta grannen komma in för att kunna klippa så ni behöver ju inte servitutet. Det ni i stället kanske bättre kan göra är att skriva ett avtal om skötsel där grannen tillåts plantera häcken i tomtgräns mot att denne sköter häcken och tar alla kostnader därtill enligt någon lämplig princip om klippning en gång på våren samt en om hösten (eller vad som är lämpligt för sorten). Grannen omser även att alla kvistar och ris som skapas av underhållet tas omhand på lämpligt vis (så det inte ligger kvar på er sida efter klippning). Om grannen missköter underhållet eller säljer sin fastighet eller på annat sätt överlåter den till annan, inklusive genom gåva eller arv, övergår äganderätten av häcken till er och avtalet upphör där efter att gälla.
Då skall det så er fritt att teckna ett nytt avtal med ny ägare eller riva upp den med rötterna om ni inte vill ta hand om den själva.

Är inte jurist så formuleringen kanske behöver vara lite annorlunda men principen är det jag vill få fram. Se till att ni har kontrollen kvar över er tomtgräns så ni inte får en framtida granne som springer in var annan dag för att "underhålla häcken, för den behöver toppas varje vecka" bara för att jäklas om hen har servitut för underhåll, ovanligt med störda människor men de finns ju uppenbarligen.
 
  • Gilla
charlie.bananaking och 1 till
  • Laddar…
Uppvuxen i radhus, haft eget radhus och bor nu i villa.
Med det små tomter som det finns i de områden jag vistas i, så är staket/häck/plank/mur i princip alltid i tomtgräns och har aldrig varit med om att det varit ett problem.
Just nu delar jag tre äppelträd och ett päronträd med ena grannen.

Jag hade lätt låtit grannen fixa detta men även erbjudigt mig att hjälpa till då och då.
Hade aldrig fixat med servitut för en häck...
 
  • Gilla
Vespan och 1 till
  • Laddar…
Vissa kommunen rekommenderar att häck skall placeras ca 60 cm från tomtgräns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.