Mikael_L
Rent juridiskt finns det väl ett par saker som måste klargöras.
Om det är BR så är antagligen hela frågan föreningens nöt att knäcka.
Som BR-innehavare äger man ju vare sig fasaden eller marken utanför. Och det hela blir en fråga för föreningen.

Är det äganderätt däremot äger man väl sin fasad. Och då blir väl första frågan om ni äger den minsta mark utanför fasadens liv.

Men ingen får ju förstöra annans egendom, så med äganderätt så har man ju rätten på sin sida att kräva att bevattning mot huset och som ger fuktbelastning i grunden upphör. Även att växtlighet mot fasaden som skadar den avlägsnas.

Sen är det inte roligt att gå in i någon infekterad kamp, så någon viss taktkänsla och strategi kan nog vara bra att utrusta sig med.
 
  • Gilla
LPF och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Rent juridiskt finns det väl ett par saker som måste klargöras.
Om det är BR så är antagligen hela frågan föreningens nöt att knäcka.
Som BR-innehavare äger man ju vare sig fasaden eller marken utanför. Och det hela blir en fråga för föreningen.

Är det äganderätt däremot äger man väl sin fasad. Och då blir väl första frågan om ni äger den minsta mark utanför fasadens liv.

Men ingen får ju förstöra annans egendom, så med äganderätt så har man ju rätten på sin sida att kräva att bevattning mot huset och som ger fuktbelastning i grunden upphör. Även att växtlighet mot fasaden som skadar den avlägsnas.

Sen är det inte roligt att gå in i någon infekterad kamp, så någon viss taktkänsla och strategi kan nog vara bra att utrusta sig med.
Tack! Ja det äganderätt. Jag har skickat en förfrågan till samfälligheten om att kunna ta bort växterna men jag är orolig om de skulle svara att jag måste stå ut med växterna och med vattningen dock vore detta mycket orimligt tycker jag så jag hoppas på bra besked.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.