Samla in vattnet och gå till närmaste poolbutik, då kan de göra en snabb mätning för att påvisa klor och andra kemikalier vi har i poolvatten. Har man en större pool lär det vara klor i den.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Samla in vattnet och gå till närmaste poolbutik, då kan de göra en snabb mätning för att påvisa klor och andra kemikalier vi har i poolvatten. Har man en större pool lär det vara klor i den.
Varför inte börja med att lukta och smaka?
 
B
MathiasS MathiasS skrev:
Om du läser din egen länk så framgår det att man vill att vattnet avkloreras innan det spolas ut på gräsmattan.

Det relevanta här är dock att vattnet spolas ut på grannens tomt. DET är inte tillåtet. Man måste ta hand om sitt eget dagvatten.
Avklorera poolvatten = låta bli att tillsätta klor och andra kemikalier en tid innan man ska byta vatten. Inte direkt svårt! Poolvatten hör inte hemma i reningsverket (det är för rent), det bästa är att infiltrera på gräsmattan. Och det är inte generellt förbjudet att släppa ut det på gräsmattan, snarare tvärtom att det rekommenderas att man just släpper ut det på gräsmattan.

Ja, självklart ska man ta hand om sitt eget dagvatten på egen tomt, och inte skapa olägenheter för andra.

Det kommer normalt 20 till 100m3 nederbörd per månad, för en 1000kvadrat stor tomt. Om man tömmer sin pool delvis på gräsmattan, när det inte är för blött från början, så är det inget problem i normalfallet att infiltrera poolens vatten heller.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja, självklart ska man ta hand om sitt eget dagvatten på egen tomt, och inte skapa olägenheter för andra.
Och det var den relevanta delen av diskussionen eftersom DET var TS problem.

Vad gäller klorerat vatten så har iaf inte jag möjlighet att vänta på att det blir noll klor innan jag spolar ut det vilket jag bara gör vid backspolning…….vilket betyder att jag spolar ut det ändå med 0,5ppm klor i…
 
B
MathiasS MathiasS skrev:
Och det var den relevanta delen av diskussionen eftersom DET var TS problem.

Vad gäller klorerat vatten så har iaf inte jag möjlighet att vänta på att det blir noll klor innan jag spolar ut det vilket jag bara gör vid backspolning…….vilket betyder att jag spolar ut det ändå med 0,5ppm klor i…
När folk kommer med felaktiga påståenden om vad som är förbjudet får de finna sig i att bli rättade.

0.5ppm klor lär knappast vara ett problem i praktiken.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och 1,5 djup, det blir 225 m3 om den töms helt och inte bra för gräs eller växter, säg till att nu får det vara slut med detta. Vill hen inte höra på det örat, säg att då kontaktar jag kommun, det är förbjudet att tömma en pool på mark, då vattnet innehåller klor.
Snarare 22,5 m3
 
J jonaserik skrev:
Och 1,5 djup, det blir 225 m3 om den töms helt och inte bra för gräs eller växter, säg till att nu får det vara slut med detta. Vill hen inte höra på det örat, säg att då kontaktar jag kommun, det är förbjudet att tömma en pool på mark, då vattnet innehåller klor.
15 kvm och 225 kubik? Min pool är 32 kvm med ungefär samma djup och den rymmer 45 kubik.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Och det var den relevanta delen av diskussionen eftersom DET var TS problem.

Vad gäller klorerat vatten så har iaf inte jag möjlighet att vänta på att det blir noll klor innan jag spolar ut det vilket jag bara gör vid backspolning…….vilket betyder att jag spolar ut det ändå med 0,5ppm klor i…
Det finns medel som neutraliserar klor.
 
G Guzzen1 skrev:
15 kvm och 225 kubik? Min pool är 32 kvm med ungefär samma djup och den rymmer 45 kubik.
Om du läser hela tråden ser du att räknefelet nämnts flera gånger tidigare. 👍
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Och att bästa och enklaste sättet att neutralisera klor i poolvatten är att vänta ett tag. Ungefär som är gjort här.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Om du läser hela tråden ser du att räknefelet nämnts flera gånger tidigare. 👍
Hep Hep skrev:
Och att bästa och enklaste sättet att neutralisera klor i poolvatten är att vänta ett tag. Ungefär som är gjort här.
Mja, vill man ha snabb verkan är antiklor en bra metod. Men visst kan man vänta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.