Folk förväxlar ödmjukhet med svaghet. Ignorera de. Kan lova dig sådana grannar kommer alltid klaga. Fixar du detta nu så dyker upp en ny grej nästa månad..
 
  • Gilla
Aprilmaj och 2 till
  • Laddar…
Många här verkar tro att det är en aspirator/dragförbättrare som sitter på skorsten och snurrar konstant. Det är en vindflöjel som inte kan skicka många störande solkatter per dag. Din granne verkar vara en sån som slösar bort hela livet med att jävlas med folk. Mitt förslag är att polera upp ytan istället för att matta ner den. Solglasögon i brevlådan lät som ett bra förslag också.
 
  • Gilla
  • Wow
BlackDragon och 5 till
  • Laddar…
Bättre_själv_än_köpa_tjänster
Skulle ignorerat kravet. Invänta eventuellt besked från kommunen ifall de går vidare.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Har gått igenom alla brev med krav,från berörda grannar. Det är i alla fall mer än en pärm. Vad sägs om 5 fulla pärmar,med bilder,utlåtande från myndigheter,beslut från Kommunen,Länsstyrelsen,senast Mark- Miljödomstol. För tre pärmar står en annan granne för,som tog till tung artilleri,när jag försökte hysa bort folk, från min privata tomtväg. Hela gatan gick ur huse,folk slängde käft,kommunaltjänsteman banade vägen,smocka hängde i luften.Lantmäteri kom med vakter,så impopulär var man att hävda rätten till sin eget tomt och mark.Maken blev slagen i skalen av herr Doktor (med plankan) och herr Polis (den med solreflexer)
så att han är inte i tjänst,så det skiter han i..I nattens mörker ,rensade vi tomten från grannens växter som planterades flertal meter på våran tomt. Vi fick uthärda advokater,krav på servitut (det var enklare för honom köra sopor genom våran tomt...
Fortsättning följer.
Det enda jag kan säga är = STÅ PÅ ER.
 
  • Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
Det verkar inte precis vara något trygghetsskapande att ha en f.d polis i området. Han är kanske väldigt sysslolös nu och längtar tillbaka till sitt jobb där han kunde bringa ordning och reda i stället.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Intressant tråd inledningsvis
Efter ett tag vill jag bara lämna detta fikabord. Livet är för kort för den här typen av gräl. Ta han om er i värmen och glöm inte att dricka vatten.
 
  • Gilla
  • Älska
Newgolds och 7 till
  • Laddar…
Wow! Inte konstigt att grannar blir osams till höger och vänster... :rolleyes:

1. Huruvida en högblank mojäng på taket är snyggt eller inte ligger ju självklart i betraktarens öga, men ärligt talat; hur ofta tittar du på den och tänker: "Wow vad snygg och blank den är!"? Grannarna har rätt att sitta i sitt fönster hur mycket de vill, det stör knappast dig. Så skarpa blickar har sällan folk att det gör ont. Ideliga solreflexer däremot, det har du fått flera vittnesmål om att det kan vara otroligt störande. Hur dåligt kommer du må om du målar prylen mattsvart? Ställ dig den frågan.

2. Uppfattningen att grannarna gör fel som skickar brev istället för att prata med TS: Så om man tycker det är jobbigt att prata med en granne som man uppenbarligen har haft många konflikter med så har man ingen rätt att kommunicera alls? Betänk att vi inte vet något om tidigare konflikter, trots upprepade frågor om vad dessa handlar om. Ja, förutom något oklart om sopväg över TS tomt och växter på fel sida tomtgräns.
Många är trådarna där TS rekommenderas att kommunicera per brev för att ha saker och ting på pränt och inte bara muntligt...

3. Jag kan inte låta bli att dra paralleller med Oves granne Parvaneh. Hon väljer att vara positiv men visa var gränsen går. Kanske något fundera över. Kanske kan man också fundera över varför Ove/grannarna är som de är? Allt syns inte på utsidan.

Till sist: Jag brukar vara en av de som hävdar att eftersom vi bara har TS' version måste vi lita på den, och jag tycker också att man ska ignorera grannars orimliga krav. Men, det här kravet är inte orimligt (det vet jag ju egentligen inte då jag inte suttit i grannarnas fönster, men det verkar inte TS heller å andra sidan...) och TS beskrivning av detta krav och frånvaron av info om resten av konflikterna lämnar en del övrigt att önska...

Mitt råd; måla den mattsvart. Det här är inte en stor konflikt. Stå på dig om viktiga saker, visa andra kinden när det handlar om skitsaker som den här.
 
  • Gilla
  • Älska
vicfje och 12 till
  • Laddar…
Situationen har helt klart gått för långt. Man kan välja olika vägar.

En är att förekomma en annan är att förekommas.

Det första alternativet är att upprätta en dialog med grannarna. Säg att du vill se ett slut på konflikterna genam att låta de speca lösningarna skriftligt.

Sen tar du dig en funderare över deras förslag.

Är de rimliga så tillvida att du utan större uppoffring kan ordna det så acceptera det och tillmötesgå det.

Om det finns förslag som du anser orimliga kan du ju fråga om råd här eller kolla upp regelverk och sådant. Då kan det ju vara till exempel så att det får ske en kompromiss på något sätt.

Dokumentera allt. Om det kommer skit i efterhand kan du hävda det ni kommit överens om. Då kan de inte anmäla för du kan hävda ditt tillmötesgående.

Man har alltså sett till att ha ryggen fri.

Det andra är att låta sig förekommas, dvs göra ingenting och det kommer i de flesta fall endast sluta på ett sätt. För även om man inte gör nåt så tär det på en och det ger bara psykisk ohälsa och de hittar tillslut nåt som fäller dig.

Hur din situation vet bara du som skapat tråden så jag svarar bara allmänt i frågan
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Det är lite märkligt att det inte verka vara någon som vet vad det är - "Solkattsmanicken"- som TS har satt på sin skorsten. Inte ens TS själv vet vad det är.

Nåväl, apparaten kallas skorstensapa. Den har funktionen att förbättra draget i skorstenspipan, och kanske också att skydda mot nederbörd.

Men den brukar inte användas på murade skorstenar, utan den används på skorstensrör, alltså när det bara är ett plåtrör som skorsten. När man har en murad skorsten är det bättre med en vanlig huv, eftersom man inte bara vill skydda rökgången mot nederbörd utan hela murkronan på toppen av skorstenen.
 
  • Gilla
Enolf och 10 till
  • Laddar…
Jag skulle vänligt men bestämt rekommendera grannen att investera i ett par polariserade solglasögon som tar bort reflexer. Enkel lösning eftersom ”problemet” ligger hos dem.
 
Nissens
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Andra i Forumet är inte korkade, men du är det. Vad får du allt ifrån???? Att man letar utomlands efter en blankt grej att reta min granne med solreflexer. Man blir mörkrädd när man läser din inlägg. Det är såna som du som dömmer häxor på bål, utan att kunna läsa ordentligt. Och så buntar du hela Forum bakom din inlägg... Skärpning.
Nu börjar ditt rätta jag visa sig.
Du förespeglar att det är enbart funktionen du är ute efter, men den påverkas inte av om du gör ”tuppkammen” matt så att den inte längre stör någon.
Men när man föreslår det så skriver du om att du behöver funktionen... vilket inte har med saken att göra. Om du läser vad du själv skrivit så ser du att du skriver att det inte är för prydnad, samtidigt som du säger att du lagt ner mycket energi på att hitta en blank. Du säger emot dig själv. Och jag har aldrig sagt att du skaffat en blank för att reta grannarna, det har du själv hittat på. Du är en otrevlig person som använder personangrepp, och man undrar ju varför du startade denna tråden, du struntar ju i lösningarna du får.
Du verkar helt ointresserad av att lösa problemet, och jag förstår att du har mycket konflikter med omgivningen. Och att jag inte har det. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 9 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Hej och tack för alla kluriga förslag.En del lite överdrivna,då det gäller inte biltrafiken (blända bilar) .Takfläkt vrider sig med vinden,och solkatten varar i xx sekunder.Den snurrar inte oavbrutet .Man måste sitta vid fönstret med sikte mot min tak (mellan oss ,staket,,träd,och 50 m) att se solkatter.Överhuvudtaget, jag kan inte nysa på min tomt,om de inte uppmärksammar nysande.
.
Reflexer kan vara ett problem. Vår granne har ett tre meter högt fönster mot oss. Under två månader på senhösten och samma på tidig vår, går det inte att vara inne i de två rum som vi har som vetter mot detta OM solen skiner. Det ser ut som Jesus uppenbarelse och det hjälper inte ens att ha solglasögon på sig. Det tycker jag är mycket värre än en annan grannes reflexer från någon han har hängades på balkongen. Så jag tror nog att de irriterar sig mest för att ha något att irritera sig på. Åtgärdar du det så blir det kanske något värre de retar sig på.
 
A andersmc skrev:
Nåväl, apparaten kallas skorstensapa
Det är alltså en sådan här:
images

Mitt råd till trådskaparen Aprilmaj:
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Vad man ska göra med grannen som under sommarhalvåret har problem med "solreflexer"från blanka skorstensskydd ,som finns på min skorsten.Den skickar mot deras hus "solkatter"
Ta ett kort prat med grannen.
Bed honom/henne säga till när ljusreflexerna från "skorstensapan" är mycket störande,
och bed att du och kanske din man får komma över och titta själv.
Säg att du tar med dig lite kaffebröd som tack!

Så får du lite bättre uppfattning om problemets storlek,
och kanske öppnar för lite normalare grannkontakt!
Och förhoppningsvis en kopp kaffe på köpet :)
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Grannen är gammal polis med petnoga hustru. Det är alltid någonting som är störande,fågelhus på staketet,färgen på min garageport,bilar som kör till oss.och råkar ha hjul på deras sida av parkering,skylten som markerar väg mot huset,asfalten på uppfarten ,lyset på garage som lyser för skarp,när de backar med bilar osv.. Jag var med på allt från början,ordnade allt till det bästa,men när de började anmäla mig till Kommunen,blev jag surare . Och nu "solreflexer" Hela skönhet av den lila vingen är just att den rör på sig (vinden) och är blank. Varför ska jag måla den svart,lika bra kan de sitta i en annan fönster,ej på baksidan.
Jag skulla flytta därfrån :D:D
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Kan bara instämma att det är irriterande som fan att ha en sån blankpolerad manick på ett tak nära sig. Tänk dig att någon med ojämna mellanrum drar av en kamerablixt rätt in genom fönstren, det blir snabbt ganska störigt. Sen gör formen på manicken att den reflekterar i stort sett oavsett vilken höjd solen har och då solen skiner även på vintern i detta långa land så har jag detta året om när det är sol ute. Jag har dock inget jätteproblem med detta och jag drar helt sonika ner rullgardinen i det fönster där det stör som mest om jag råkar vara i just det rummet när det blixtrar.
Jag kan mao förstå din granne som tycker att detta är irriterande men som så många andra skriver så känns det som om det finns mer bakom "fejden" än just solkatter från din skorstensgrej.som gör att det tar större proportioner än vad det kanske borde.

Ingen lösning, men lite input från en som har samma problem.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.