Skit i dem. Ignorera totalt.
Kraven kommer aldrig någonsin ta slut, det är människor som bygger sin tillvaro på att peka för och sätta sig på andra. Låt dem inte styra dig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 20 till
  • Laddar…
Låter som min fd granne.Som var hobbypolis.
Som trode han var bäst.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Kan dom bara kommunicera med brev så skulle jag definitivt ignorera det.............Kommer de däremot hem till en och påtalar nåt på ett trevligt vis så kan man kanske göra vad man kan iallafall.
 
  • Gilla
stoffes och 6 till
  • Laddar…
Skorstensfläktar högglanspolerad är fördjävligt...
Om grannen klagar be genast om ursäkt och åk till Biltema och köp motorlack svart matt...
Be någon klättra om du inte klarar detta ta en sopsäck skär och maska spraya två tunna lager och tänk på att du inte har hans solkatter blinkandes i ögonen...
 
  • Gilla
  • Haha
mikewse och 9 till
  • Laddar…
Kära nån,underbara svar. Tack att ni bryr er. Några var snutt på briljanta,själv skulle inte komma på bättre.
Kommer inte att krypa till korset,troligen kommer att ignorera deras krav att ta bort "solreflexer",och sprejar inte skorstensfläkt
med svart matt bilfärg. Köpte underverket utomlands,och konkade den till Sverige,glad åt den blanka ytan .Inte ,även med kännedomen om jobbiga grannar,kom jag på att "solkatter" kan störa folk till den mån att de skriver kravbrev. (2 stycken)
Har ni några bra förslag ,är ni välkomna . Aprilmaj.
 
  • Gilla
swe.jocke och 1 till
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Hej killar och flickor i semestertider
Vad man ska göra med grannen som under sommarhalvåret har problem med "solreflexer"från blanka skorstensskydd ,som finns på min skorsten.Den skickar mot deras hus "solkatter" solreflexer när solen skiner .
Tillägger: att deras hus ligger c a 50-60 m från min,och de sitter hela tiden i fönster som vetter mot min.
I övrig: deras hus är 300 Kvm ,och har altaner,balkonger från andra sidan ,där de slipper solreflexer.
De skriver brev ,att "solreflexer är sanitär olägenhet" och jag ska ta bort min skorstensskydd,så snart som möjligt. VAD TYCKER NI.? Med 2 månader sol och sommar i Sverige,hur man ska förhala sig till deras krav.
Aprilmaj
Min granne hade hängt upp en sån där glittrig mobil i ett träd. Den slog solkatter in i mitt vardagsrum och det är fruktansvärt irriterande. Jag brukar inte bry mig om granarnas görande, men i det här fallet så fick jag kliva in på deras tomt (de var bortresta en längre tid) och plocka ner mobilen. Jag la den ihop med ett litet brev är jag förklarade varför jag tagit ner den på deras uteplats.

Så i det här fallet har jag full förståelse för att grannen kan bli irriterad. Det behöver inte alls vara någon rättshaverist, att ha slumpmässiga reflexer genom fönstret ÄR irriterande. Sätt upp en liknande parabol på den sida som vetter mot grannen, så slipper han reflexerna.
 
  • Gilla
mikewse och 16 till
  • Laddar…
Den som inte vet vad vi pratar om borde ställa sig vid ett större typhusområde där brukar dessa högglanspolerade takfläktar finnas och solkatterna kan anses farliga för trafik och irriterar boende!

Tråkigt ja borde förbjudas !!
 
  • Gilla
mikewse och 4 till
  • Laddar…
Har själv ett glaserat tegeltak lagt på 50-talet. Mitt hus ligger på en höjd och landsvägen går rakt mot det så i backen upp ser det ut som huset ligger på vägen men tar sen en sväng runtom. Jag har själv reagerat på att det bländar rätt kraftigt på eftermiddagen när solen står högt och man kommer körande uppför backen och har ingen aning om det stör grannar men peppar, peppar så har än ingen klagat.
 
  • Gilla
Anna Frances
  • Laddar…
Hej och tack för alla kluriga förslag.En del lite överdrivna,då det gäller inte biltrafiken (blända bilar) .Takfläkt vrider sig med vinden,och solkatten varar i xx sekunder.Den snurrar inte oavbrutet .Man måste sitta vid fönstret med sikte mot min tak (mellan oss ,staket,,träd,och 50 m) att se solkatter.Överhuvudtaget, jag kan inte nysa på min tomt,om de inte uppmärksammar nysande.
.
 
  • Gilla
belrain
  • Laddar…
Vill inte räkna alla krav ,brev,samtal med mina grannar,ni skulle bli förvånade va folk kan hitta på.,att förpesta för andra.
 
  • Gilla
T0mpal0mpa och 1 till
  • Laddar…
Arnmark
Hade jag fått ett sådant brev så hade det åkt rakt i pappersinsamlingen.
Hade dom kommit över och pratat med mig så hade jag erbjudit dom att gå upp på taket och måla skyddet mattsvart.
 
  • Gilla
Torparn33 och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Magnus E K Magnus E K skrev:
Eftersom det är en böjd yta blir det nog under lång tid. Borde gå att åtgärda med rätt sorts färg.
Eftersomdet är en böjd yta så blir reflexen (solkatten) väldigt liten och ljussvag.
 
Nissens
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Hej killar och flickor i semestertider
Vad man ska göra med grannen som under sommarhalvåret har problem med "solreflexer"från blanka skorstensskydd ,som finns på min skorsten.Den skickar mot deras hus "solkatter" solreflexer när solen skiner .
Tillägger: att deras hus ligger c a 50-60 m från min,och de sitter hela tiden i fönster som vetter mot min.
I övrig: deras hus är 300 Kvm ,och har altaner,balkonger från andra sidan ,där de slipper solreflexer.
De skriver brev ,att "solreflexer är sanitär olägenhet" och jag ska ta bort min skorstensskydd,så snart som möjligt. VAD TYCKER NI.? Med 2 månader sol och sommar i Sverige,hur man ska förhala sig till deras krav.
Aprilmaj
Jag skulle gissa att det är den plana ytan på ”Tuppkammen” som gör reflexerna, har svårt att tänka mig att den välvda ytan kan generera några större reflexer faktiskt. Så en snygg kompromiss är ju att matta ner ytan bara på ”Tuppkammen”.
 
Där morsan bor i bostadsrätt så får hon in kvällssol via reflexer från grannhusets fönster. Man kan ju inte begära att mattmåla alla fönster.
 
  • Gilla
  • Haha
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Bara att strunta i, det känns lite smått märkligt att ta kontakt med grannar för såna småsaker, speciellt såna man normalt sett inte umgås med. Men det finns folk till allt.
 
  • Gilla
Torpar-Anna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.