Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Filma och lägg på Youtube 😂
Jag har film på telefonen, men jag vill inte bidraga till öronvärk hos mina medmänniskor.😄

I år var de betydligt lugnare och körde ingen karaoke utomhus. Eventuellt tog de till sig lite av det jag sa till dem härom helgen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 623267
  • Laddar…
A
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
25 db är en viskning. 30 db vinden som susar. 60 db är normal samtalsnivå. Tvivlar starkt!!!! på att några domar har blivit prejudikat som störande.
det är en stor skillnad för nerverna , liv och hälsa normal samtalsnivå på 60 db och galet gallskrik i 2 timmar från granne som kan vara på 60-65
 
Aina12345 skrev:
det är en stor skillnad för nerverna , liv och hälsa normal samtalsnivå på 60 db och galet gallskrik i 2 timmar från granne som kan vara på 60-65
Ja, jag vet. Men då höjer jag för att slippa höra hennes jvla skrikande. 👍
 
A
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Ja, jag vet. Men då höjer jag för att slippa höra hennes jvla skrikande. 👍
Det handlar om samma barnfamiljen, inte om ngn annan granne. "...granne...som kan vara på 60-65" menade jag "60-65 db"
 
A
B Bonzo2000 skrev:
Jag har film på telefonen, men jag vill inte bidraga till öronvärk hos mina medmänniskor.😄

I år var de betydligt lugnare och körde ingen karaoke utomhus. Eventuellt tog de till sig lite av det jag sa till dem härom helgen.
Kan du lägga upp lite ändå: intressant se och jämföra, om hur andra drabbade av mobbarfamiljerna har det.
 
P
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Tja… Jag är ju en av dom som spelar musik utomhus. Chill, House & Lounge musik till 95%. (Spellista Spotify. Användare Rezultat, lista: Ola 2022. Eller Ola 2019, etc…)

Har ett sonossystem med Bose 251 högtalare utomhus. Dvs - normslt högtalarsystem och inget PA-system. Än…

Ni som känner till systemet så lägger jag volymen på 40 av 100. Då hör vi musiken till poolen på en ok nivå. En gång om året på midsommar så höjs volymen rejält då vi har en fest med kanske 30 personer. En trevlig fest med dans, etc. Åldern på deltagarna är 50-65. Kostym ”klientel”. Artiga, trevliga, sociala, hela och rena. Ingen karate fylla.

Problemet är då specifikt två grannar. En av dom brukar videofilma oss och mäta ljudnivån, gapa och skrika - vardagar som helger och tappa det fullständigt när musiken är på. (Jo, jag har förstått att kvinnan inte mår så bra..). Men allt har sin gräns… Där har jag tröttnat och bett dom ”dra-åt-hvete” efter att hon rusat in på tomten och tappat det. Bryr mig nu inte om ett skit vad dom säger. Tråkigt men va fn….

Ett annat par bor ett par hus bort. Kommunal tjänsteman/byråkrat. Dök upp på midsommar kl 20.00 och skrek att vi skulle stänga av. 25 pers som dansade och hade kul hade väl inte samma uppfattning men… Eftersom han inte ville komma in på en öl och delta så bad jag honom gå. Polisanmäla eller göra vad han ville. Utanför tomten. Han vägrade gå och blev då ledsagad ut. Inte uppskattat. Områdets egenutnämnda Sheriff och ordningsman. Och då han är otrevlig så… skiter jag i vad han tycker och tänker.

Men det är klart - dom bedriver sina kampanjer, enligt andra. Liiite tjatigt.

Så i år åkte jag ner till polisen och frågade hur man söker tillstånd för en seriös fest. Behövdes inget tillstånd för midsommarfest. Kan spela seriöst högt på midsommar fast efter kl 23.00 bör man väl sänka och kanske lugna ner det vid 01.00. ”Party on dude” sa Polisen. Vardagar så var gränsen runt 22-00-23.00. Inte en chans att Polisen åker ut till en skötsam midsommarfest för hög volym. Dom tycks fylla sin tid ändå. Polisens budskap till mig.

Och vad gör man åt sådana levnadströtta och bittra grannar???
Den kommentaren var inte så konstruktiv. Jag kan inte se att den hjälper TS ett endaste dugg.

Att "ledsaga ut" en person som är ovälkommen är troligen olagligt, f.ö.
 
P
D _DE skrev:
Picka hål på en burk surströmming och kasta in på tomten och spring
Det lär ge effekt. Har jag hört.
 
P
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Om man blir störd över att folk firar midsommar med fest eller har en 50-årsfest av rang - då är man störd.
Ja. Det kallas för tautologi.
 
P
I Ironside skrev:
Tråkigt att höra :( Det är absolut en risk att gå bort och säga till fulla ungdomar(eller vuxna för den delen), särskilt om man inte själv har något våldskapital bakom sig. Man lever allt mer efter att "ingen ska komma här och säga vad jag ska göra och inte göra".

Så vad gör man?

1. Går ihop med några grannar? Det vill dock till att man har någon typ av relation med mer än ett par st och att man är på samma vågläng. Tyvärr tror jag detta är ganska ovanligt i det svenska samhället.

2. Ringa polisen? Chansen att de kommer ut är troligen liten men det kan absolut vara värt ett par försök.

3. Köpa in en anläggning och störa tillbaka, tråkiga är att man riskerar störa övriga grannar med men om de inte klagat tidigare så bör de väll inte klaga nu antar jag.

4. Skaffa sig ett våldskapital, ring in lite kompisar eller helt enkelt betala någon för att få tyst på skiten. Men det finns såklart andra risker med sådant.
5. Muta de högljudda typerna till tystnad.
 
wildeside
P pmd skrev:
Att "ledsaga ut" en person som är ovälkommen är troligen olagligt, f.ö.
Rätt till nödvärn föreligger mot den som vägra lämna bostad (detta gäller även om de befinner sig på tomten) efter att det skett en tillsägelse (24 kap. 1 § 2 stycket p. 4 brottsbalken). Det är av vikt att komma ihåg att även i de fall det har skett en händelse som kan medföra rätt till nödvärn, är det inte säkert att man har rätt att bruka våld enligt nödvärnsrätten. Hänsyn måste tas till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt. Har ett nödvärn har varit uppenbart oförsvarligt med hänsyn till dessa faktorer, har man som försvarare gjort sig skyldig till ett brott. Man får alltså inte använda för mycket våld, vilket beror på situation till situation.

Du har rätt att avlägsna personer från din tomt på lämpligt vis utan att bli dömd för brott.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
P
Att ledsaga någon ut, som inte vill gå därifrän, kan med stor sannolikhet innebära våldsanvändning. Det är därför jag skrev "troligen olagligt".

Så länge inte liv eller egendom är hotade är det bästa att tillkalla polis som får avhysa den ovälkomne.
 
L
B Bonzo2000 skrev:
Mina grannar plockade ut karaokemaskinen i trädgården förra midsommarafton och skrålade till efter midnatt. Vi får väl se hur det blir i år, men jag tänker att om det bara är en gång om året så kan de få väsnas lite om de vill. Jag önskar bara att de kunde öva lite på att sjunga under resten av året så det inte lät så förbannat illa.
-" Min dotter är i Paris och lär sig spela fiol." Hur har du råd med det? -"Grannarna betalar"!
 
  • Haha
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att ledsaga någon ut, som inte vill gå därifrän, kan med stor sannolikhet innebära våldsanvändning. Det är därför jag skrev "troligen olagligt".

Så länge inte liv eller egendom är hotade är det bästa att tillkalla polis som får avhysa den ovälkomne.
Man får använda den mängd våld som krävs, så länge det inte är uppenbarligen oförsvarligt.

Du kan såklart inte sparka någon i huvudet och släppa ut dem medvetslösa, men något lämpligt grepp (tänk ordningsvakt) där du sen kan fösa ut dem från tomten hade jag inte varit orolig för att använda.
 
P pmd skrev:
Att ledsaga någon ut, som inte vill gå därifrän, kan med stor sannolikhet innebära våldsanvändning. Det är därför jag skrev "troligen olagligt".

Så länge inte liv eller egendom är hotade är det bästa att tillkalla polis som får avhysa den ovälkomne.
Har du gett personen ett par varningar om att den ska avlägsna sig från din tomt så har du full laglig rätt att ta tag i människan och dra ut den från din tomt. Om personen gör motstånd och börjar slå på dig så har du full rätt att försvarar dig och slå tillbaka. Det är den som blir hjälpt ut som blir våldsam då.

Man får inte slåss först såklart.
 
P
A ajn82 skrev:
Man får använda den mängd våld som krävs, så länge det inte är uppenbarligen oförsvarligt.

Du kan såklart inte sparka någon i huvudet och släppa ut dem medvetslösa, men något lämpligt grepp (tänk ordningsvakt) där du sen kan fösa ut dem från tomten hade jag inte varit orolig för att använda.
Vad som vore rimligt våld för dig (eller mig) är inte så intressant. Intressant är hur nödvärnsrätten tolkas i domstol.

Om personen sätter sig till motvärn kan det kvickt eskalera till slagsmål och då är det mycket svårt att hålla sig på rätt sidan om försvarlighetsgränsen. Det räcker att den man försöker fösa ut snubblar så att man slår denne av misstag för att det ska bli fel sida. Formellt sett inte förstås men svenska domstolar brukar vara restriktiva med att tillåta våldsexcesser i nödvärnssituationer.

Jag vidhåller att det bästa är att tillkalla polis som får avhysa den ovälkomne. Då minimerar man risken för att någon blir skadad. Det kan räcka att den ovälkomne noterar att man ringer till polisen för att den ska sansa sig och gå därirån. Mycket bättre än alternativen.

Om situationen är sådan att någon i sällskapet riskerar att bli skadad eller att egendom är i fara blir kalkylen förstås annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.