Vi svenskar är på tok för mesiga! Självklart ska han inte kunna göra som han vill efter allt han gjort! Jag anser det inte finns ett annat alternativ än att anmäla honom!!
 
Självklart ska det anmälas, av dig, så att köparen slipper. Köparen kan gärna låtsas helt ovetande om ert "tjafs" :-D
 
Om nu grannen jävlats med överklaganden i tre år som vandrat i olika instanser, så finns finns det ingen anledning att han inte ska få smaka på sin egen medicin.
Ett vänligt brev till kommunen med påpekande om att friggeboden står för nära tomtgränsen och att inget grannmedgivande erhållits, är ju inte någon hämnd utan helt enligt regelverket.
Köparen av din tomt kommer bara att vara tacksam så att denne slipper problemet.
 
Om det är endast som hämnd så är det lite galet, inte lika galen som grannen - men lite crazy är det ändå.

Men, nu känns det inte bara som någon galen hämndaktion då den nya köparen påtalat bygget, den nya köparen har alltså noterat friggeboden och låtit dig veta att den står där vilket får mig att dra slutsatsen att den nya köparen inte är helt nöjd med att den står där. Med tanke på det och hur historien ser ut sedan tidigare, så skulle jag anmäla grannen och se till att han flyttar friggan.

Du har inget att förlora på att anmäla, du ska ju ändå inte bo där. Och som någon annan skrev så är det ju till fördel för din köpare om du är "the bad guy".

Jag hade lätt anmält, ganska mycket som hämnd för jag ÄR lite galen när det kommer till sådant här, och det är jag helt bekväm med ;-)
 
Korvgubbe
Att anmäla "tillbaks" för att hämnas när man redan sålt och flyttat därifrån är kanske väldigt barnsligt och onödigt, men då är jag barnslig och onödig!

Aldrig i helvete att jag hade låtit grannen få göra en sån fuling efter att själv har fått så mycket överklaganden emot sig att man helt gett upp drömmen och sålt den vidare.
Det kostar som sagt ytterst lite att anmäla friggeboden, och det är en stor fördel för din köpare om det är du som tar striden. Plus att det förmodligen ställer till med besvär för grannen. Dels med att flytta friggeboden, dels med att behöva leva med den på en mindre optimal plats i trädgården.
Jag säger anmäl, du har rätt i sak, grannen har inte följt reglerna så du har inget att förlora på det.
 
Det känns ju som att grannen satt upp boden där i demonstrativs syfte, en rättshaverist som anser att det där huset inte borde få byggas, men "kan du bygga hus där jag inte vill ha nåt, så kan jag bygga bod där inte du vill ha nån". Han kanske har lyckats inbilla sig att det är 4,5 meter från din "prickgräns" som gäller (har hört det argumentet nån gång), dvs att han faktsikt har 1,5 meter tillgodo.
 
Min första spontana tanke är: mitt i natten, kranbil, no more friggebod.

Men det ska absolut anmälas till kommunen att du misstänker ett svartbygge, dock kan de ju köra över eventuella grannyttranden om de så vill.

/S
 
Ledsen att uppdateringen dröjt. Har olustkänslor kring allt vad denna historia innebär och därför skjutit på det så länge det gått... Formulerade en kort och kärnfull skrivelse till kommunen. Köparen har lagt hela köpeskillingen.
Nu kan bettskenan, magsårsmedicinen, grånande tinningshår och trumpen uppsyn grävas ner för all framtid:) Nästa kapitel i livet har startat!
Tack för era åsikter i frågan. Uppskattat!
 
  • Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
Har brutit ut en följddiskussion värd att bevara till en egen tråd, den ligger numera här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.