A annicka__22 skrev:
Tack för ditt vänliga svar! Vi bor i ett lägenhetshus med 40 lägenheter, att folk ger ljud ifrån sig i flerfamiljshus får man vänta sig tycker jag, särskilt som jag bott i lägenhet 40 år av mitt liv. Så länge man inte har vilda fester stup i kvarten, dansar med trätofflor mitt i natten eller driver en byggfirma från sin lägenhet så har jag accepterat att man hör mer än man vill från grannarna. Att inte väsnas alls är svårt, och inte något jag strävar efter för detta är mitt hem där jag lever och har barn, jag spelar musik, dammsuger och gör annat som låter. Ska jag gå upp och klaga på grannen som låter som en elefant varje gång han går över golvet?
Jag vill inte att någon ska bli jättestörd på oss så klart, därav skrev jag inlägget och bad om råd på vad mer som kan göras, sedan försvarar jag min rätt att ha en fläkt om det är stomljud som är oundvikliga.
Fick ni köpa lägenheten billigt? Kan vara en ovanligt grinig granne också. Dåligt planerat verkar huset vara om er köksvägg ligger mot grannens sovrum. Normalt sett är ju lägenheter spegelvända så kök ligger mot kök just för el vatten fläkt och att det är normalt med högre ljud i kök.
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ljudvärden mäts friblåsande, och utgörs normalt av ljud man förväntas höra på fläktsidan när den är monterad misstänker jag. Som många har nämnt så är det fråga om resonansljud som fortplantar sig in till grannen. Det är garanterat en följd av ett i det här sammanhanget mindre lyckat montage. För att undvika att ljud fortplantar sig så vill man ha så lite kontaktyta som möjligt. Ni har nog 2 problem, ett själva fläkten som ger ifrån sig ljud både ifråga om fläktblås, motorljud, och vibrationer. Nästa problem är ju att den är monterad inbyggd i ett skåp. Den blir ju en resonans kammare i sig själv. Så om er fläkt sitter monterad dikt an en hård yta i skåpet, och vibrerar, även sparsamt, så kan skåpet förstärka detta. Då skåpet sen sitter dikt an en tunn hård vägg. Så fortplantas det rakt igenom väggen. Vissa frekvenser transporteras lättare än andra. Det gör att det som på er sida när ni använder fläkten, känns ganska ok, kan uppfattas rätt obehagligt på andra sidan. När man bygger lägenheter idag, så bygger man normalt dubbla väggar med luft emellan. Det är luften som ljudisolerar. Sen har ni nog inte gjort en installation enligt instruktion när ni låter den blåsa friblåsande inne i skåpet. Nu framgår det inte om ni satt en böj så ni skickar ut luften framåt, eller om den fortsätter upp mot taket inne i skåpet. Om utblåset är riktat rakt uppåt, så skickar ni massa luft med hög fart som "krockar" mot köksskåpets undertak. Det kan definitivt skapa ljudproblem. Jag hade satt in en lägre lucka, och satt för övre delen av dörren, och där gjort ett utblås in i köket. Släpp inte luften inne i skåpet. I det fall man drar igång fläkten utan att öppna dörren så får man ännu större problem. med 4-5 cm till tak, är det troligen inget alternativ att släppa luften uppåt heller. Utöver det lossa fläkten skruva fast dem med gummibussningar så den inte har någon "hård" kontakt med andra material, som många nämnt. Kan du lägga upp ett foto på hur det ser ut i skåpet?
tack för svar, jag jobbar dubbla skift till torsdag så är hemifrån i några dagar men kan ta bild och ladda upp när jag får tillfälle.
 
undine undine skrev:
För om man vill leva i lugn och ro, utan stress och inte höra konstant brummande, är man bortskämd?

Jag räknar med att de lagar mat under normala förhållanden. Antar att TS stör sig mest av fläkten men den är bra att ha
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
"Min man gick in och lyssnade och kontasterade att ja, det brummar."

Det är inte normalt att en fläkt "brummar" genom en vägg. Det verkar inte vara tunna väggar heller, eftersom detta är ett nytt problem. Om det hörs så tydligt, så är det något fel.
Obalans på fläkten..?
Även om en fläkt är stumt upphängd så "brummar" det inte högt om den inte är i obalans.

Kolla hos grannen om den "brummar" lika högt oavsett varvtal.
Obalans hörs olika på olika varvtal.

Hade DU velat bo granne med något som hörs så tydligt som det din granne och din man hörde..?
Tveksamt.


A annicka__22 skrev:
Vi har nyss flyttat in i vår nyrenoverade bostadsrätt. Igår lagade jag mat för första gången och inom tre minuter ringer det på dörren och grannen bredvid säger att hela hans sovrum som ligger vägg i vägg med vårt kök, vibrerar och brummar när vi har igång köksfläkten.
Min man gick in och lyssnade och kontasterade att ja, det brummar.
Men vad gör vi åt det?? Fläkten är ny ( [länk]) Och uppsatt enligt instruktioner, inkopplad på cirkulation och inbyggd i ett skåp.
Vi hör inga direkta vibrationer i vårt kök, men visst, den är ju inte tyst, men vilken köksfläkt är det..?
Vi lagar jättemycket mat och vill inte ha fett och äckel i hela köket som det var innan vi renoverade (då fanns ingen fläkt) så vad gör vi mer än det vi redan gjort- gummilist mot vägg och mellan fläkt och skåp i skarvar och mellan skruvar?
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Hej
Kolla om går det att fästa fläkten i taket. Det brukar ge mindre vibrationer.
 
P Pippi Viktualia skrev:
Fick ni köpa lägenheten billigt? Kan vara en ovanligt grinig granne också. Dåligt planerat verkar huset vara om er köksvägg ligger mot grannens sovrum. Normalt sett är ju lägenheter spegelvända så kök ligger mot kök just för el vatten fläkt och att det är normalt med högre ljud i kök.
Kan ju vara så att man flyttade runt i någon av lägenheterna. Hag har sett helt hårresande exempel på hur folk våldför sig på lägenheters planlösningar.
 
Självdragsventilation i ett hus från 30-talet antyder att huset är byggt i tegel, inte i betong. Där har man murat ventilationskanaler i väggarna mellan lägenheterna. De här kanalerna är snabbt och billigt murade så de är inte täta utan läcker mellan varandra, både matos och ljud. Därför är det inte tillåtet att koppla på en köksfläkt som kan trycka ut matoset till grannlägenheten, man behöver alltså en kolfilterfläkt.

Om någon har ändrat på planlösningen, t.ex. bytt plats på kök och sovrum, kan det bli så att en lägenhets köksventil ligger intill den andra lägenhetens sovrumsventil. I värsta fall kan fläkten alltså pressa in matos och buller i sovrummet. I TS fall skulle det kunna vara så att bullret fortplantar sig till grannen genom de tunna väggarna i ventilationskanalerna.

Om rumsförändringen skedde innan grannen köpte lägenheten kan kanske TS och grannen dela på kostnaden för en ny, tyst, köksfläkt? God grannsämja är ovärderligt. Om grannen själv byggde om, utan styrelsens godkännande, får han nog stå ut. Om det var MED styrelsens godkännande är det nog deras sak att bekosta.
 
Redigerat:
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Läste orginalinlägget igen, det fanns ingen fläkt säger ni. Det indikerar klassiskt självdrag. Där får man inte koppla in en fläkt. Det stör självdraget samt kommer dra in matos hos grannarna.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Men är det så? För mellan vissa tider får man lov att höras och märkas, eller?! Jag får till exempel spela musik, borra, hamra, köra träningspass, köra tvättmaskin, ha barns som springer, hoppar och tjoar och på annat sätt skapa ljud som hörs in till grannar, mellan 07-22. Om jag lagar två måltider om
dagen och har i gång fläkten 30 minuter åt gången inom dessa tidsramar, varför är det annorlunda?
Läser tråden och är tacksam att få bo i eget hus . Det tråkiga är att båda parter vill ju inte förstöra för den andre och ändå så blir det dålig grannsämja med konsekvenser som är svåra att överblicka..,. Himla tråkigt
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Läste orginalinlägget igen, det fanns ingen fläkt säger ni. Det indikerar klassiskt självdrag. Där får man inte koppla in en fläkt. Det stör självdraget samt kommer dra in matos hos grannarna.
Läs igenom förutsättningarna före svar.
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 6 till
  • Laddar…
Låter fläkt hos grannen så är något fel och det är ni som ska lösa det, går ni inte att se det på så mycket fler sätt kan jag känna. Även om dom sitter och lyssnar efter fläktljud så ska dom inte kunna höra fläkten, varför ska det vara normalt att kunna höra en fläkt för. Ta ut fläkten och mät ordentligt om utrymmet har rätt dimensioner eller är det för lite på ena sidan där man har skruv, dvs är det vid ett skruv par låt säga 79cm till motsatt sida där skruv sitter och 77 cm där dom andra skruvparen sitter. Ta loss och mät först själva utrymmet där fläkten ska vara och se sen hur mycket utrymme som krävs. Det finns ljudisolering för datorer som den i länken under, det finns även skruv i plast om ni kan prova det med så vore det bra.
https://www.kjell.com/se/produkter/...ning/ljudisolering/ljudisoleringsmatta-p61555
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
harry73
C Cisco5400 skrev:
Låter fläkt hos grannen så är något fel och det är ni som ska lösa det, går ni inte att se det på så mycket fler sätt kan jag känna. Även om dom sitter och lyssnar efter fläktljud så ska dom inte kunna höra fläkten, varför ska det vara normalt att kunna höra en fläkt för.
Varför ska man inte få höra grannens fläkt? Framförallt när det är ett sovrum och fläkten används dagtid för att laga lunch och middag!
Jag tror att grannen jobbar hemifrån i sitt sovrum och behöver tystnad för att koncentrera sig, men jag tror inte man dagtid kan kräva den nivån av tystnad av sin granne.

Jag inser att jag inte vet hur högljud det är hos grannen och hur länge fläkten är på. Så det är möjligt att ts stör mer än hon borde, men jag har absolut inte samma tvärsäkert som vissa andra att ts ska lösa problemet
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Om det verkligen var som TS skrev
A annicka__22 skrev:
och inom tre minuter ringer det på dörren
så är det ju uppenbart att grannen upplever detta som ett problem.

Då har TS ett val. Antingen försvarar man sin rätt att störa grannen, eller så försöker man vara vuxen och gör vad man kan för att lösa problemet.

Om det är så att TS på riktigt menar det TS skriver så lär det ju komma att bli ett mer omfattande problem än några minuter om dagen.

A annicka__22 skrev:
Vi lagar jättemycket mat och vill inte ha fett och äckel i hela köket
Det kloka och omtänksamma är såklart att TS försöker göra om installationen så att den inte stör grannen. Hur mycket jobb det är eller hur mycket andra får störa på andra sätt har faktiskt inget med detta att göra.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
En köksfläkt kan ge ganska höga stomljud på andra sidan väggen, likaså en micro, och båda kan låta relativt tyst inne hos brukaren.
Om det är betong/lättbetong är nog enda lösningen att frigöra fläkten mot väggen, dvs med de alternativ som redan föreslagits - dämpning mellan fläkt & vägg (gummi etc).

Tror inte stomljudet försvinner bara genom att byta fläkt till en tystare/bättre/dyrare. Dock kan det reduceras, men om grannen redan hört/hör ljudet lär det knappast göra någon skillnad tyvärr.

Börja med att prata med grannen och berätta att ni vill lösa problemet. Ni själva måste bilda er en uppfattning om nuvarande ljud. Därefter försök sätta distans mellan vägg och fläkt. Exempelvis dämpskruvar (gummi) som finns till värmepumpar. När ni gjort detta be om att få lyssna igen. Tror också att väggskåpet kan påverka stomljudet så se om det går att göra något där.

Om fläkt inte finns/fanns original så är det nog svårt att hävda sin rätt mot grannen, oavsett om han flyttat sitt kök och byggt sovrum väggen intill. När man bor i lägenhet måste man förstå att man hör grannarna. Men stomljud/ljud från maskiner är nog inget man behöver acceptera tyvärr.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Vi hör inga direkta vibrationer i vårt kök, men visst, den är ju inte tyst, men vilken köksfläkt är det..?
Det finns en typ av fläkt som är betydligt tystare och mer vibrationsfri än andra: radialfläktar. De har inte en "propeller" utan ett "skovehjul" som roterar roterar mycket långsammare och därmed genererar mycket mindre ljud med bibehållen sugkraft. Jag har haft sådana i många år och skulle aldrig någonsin byta tillbaka till en vanlig.
Nackdelen är att den tar mer plats och kostar lite mer. Men värt varenda krona.
Kom också ihåg att när man jämför ljudnivå mellan produkter så innebär 3db en upplevd fördubbling, så det är en himmelsvid skillnad mellan tex 74db och 65db. (Även om det i detta fall handlar om stomljud och inte direktljud så kan man nog utgå från att de är starkt korrelerade).
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.