Hej,

Jag och min sambo köpte hus i vintras, ett hur det nu stavas suterränghus. Som saknade balkong på framsidan, Vilket vi såklart ville ha, så vi gick runt och knackade på hos grannarna fixade påskrifter och bygglov mm. fick samtidigt reda på att en av nämnda grannar är lite konstig, klagat på barn som spelar landhockey på gatan vilket jag sätt och är väldigt harmlöst.

Men han var glad då och skrev villigt på.

idag när jag höll på med räcket på balkongen kom han över gormandes över att jag väsnades klockan 20:20 på kvällen, och skulle minsann ringa polisen om jag inte slutade.

Jag hade precis gjort klart den sektionen jag höll på med och hade tänkt sluta ändå men blev så paff av detta påhopp att jag hade lust att fortsätta in på småtimmarna. Dock har jag ju andra helt normala grannar som jag inte vill störa.

Att påpeka är att detta är första gången jag snickrat ute alls sen december då vi flyttade in.

Finns det någon lagtext jag snällt kan skriva ut och lägga i dennes brevlåda eller ska jag bara snällt förklara att jag såklart tillfälligt får snickra på mitt hus hur mycket jag vill mellan 07-22 Iallafall?

jag är snickare själv och har aldrig fått klagomål för detta förr då jag alltid visar hänsyn med oväsen, att spika i 60mm spik låter ju inte direkt mycket.

han är dessutom inte tomtgräns granne utan bort på andra sidan kurvan i villaområdet som går utanför.

Tacksam för svar, då jag antagligen vet vad ni svarar. Men en länk till någon lagtext hade uppskattats mycket. har letat och letat men börjar tro att det inte finns någon.

Mvh Lars
 
Känsligt ämne, men tror att försöker man hålla sig till arbetstider som förvärvsarbetare gör dvs vardagar 7-18 och helger 8-9 till 18 så blir det nog inga problem. Vet att tiderna jag angav inte är en 8 timmars arbetsdag utan lite moddade. Har själv arbetat enligt dessa tider och inte stött på några som helst problem. Man kan ju lägga upp arbetet så att man gör icke väsnandes arbete efter 18 och innan 7 som att bära plank och måla osv sedan drar man på ordentligt mitt på dagen. Har man väl fått en granne som är irriterad så kan det behövas väldigt lite nästa gång innan han börjar igen och gorma. Jag vet att det låter som man kuvar sig men en irriterad granne kan man få mycket andra problem med det eskalerar så att säga.
 
jag tror med betoning på tror att en väldigt tillfällig störning från bygge får man räkna med dygnet runt. Ett lite mer varaktigt bygge skall säkert hålla sig inom vissa tider, men jag tror att det är kl 22 som gäller i så fall. Av hänsyn till grannar brukar jag själv försöka låta bli att väsnas efter 21.

För många år sedan drog kommunen fjärrvärme i gatan där jag bodde, varje meter fick sprängas, normalt pågick detta under vanlig arbetstid. Men en kväll kom det plötsligt nytt folk med maskiner och började gräva ett dike tvärsöver gatan utanför mitt fönster. De började kl 18. Vid midnatt kom bergsprängarna och började borra, sprängsalvan gick vid 03 på morgonen. Kl. 8 när jag åkte till jobbet så var diket igenfyllt och asfalterat. Diket verkade inte ha med fjärrvärmen att göra. Troligen var det förberedelse för förstärkning av elnätet, det byggdes en liten tranformatorstation på andra sidan diket några år senare.
 
Man kan ju snegla lite på de regler som ofta gäller i lägenheter också. HSB t.ex verkar tycka att nattvila är mellan 22.00 och 07.00. Det kan ju enligt min mening vara en rimlig tid att kräva att det ska vara någorlunda tyst på även i en villa.
 
Jag brukar känna att det börjar bli dags vi 9-snåret att sluta såga utomhus med tanke på grannarnas barn. Men vi har å andra sidan stora tomter så det stör inte så mkt.

Men hur är det egentligen med alla folk som har både studsmatta och pool på tomtgränsen till grannen varpå ungarna vrålar dagarna i ända och ibland sent in på kvällen? Och hur är det med alla gräsklippare som puffar och kör ibland också långt in på kvällen? Och grannarna som gillar att meka med sin motorcyklar som ska vrålas igång då och då för att testa nått? Eller grannarnas ungar som far som vettvillingar med mopparna fram och tillbaka, ibland mitt i natten?

Att snickra och väsnas hör ju liksom till sommarljuden och grannskapet tycker jag, precis som alla andra ljud.
 
silversmeden skrev:
Känsligt ämne, men tror att försöker man hålla sig till arbetstider som förvärvsarbetare gör dvs vardagar 7-18 och helger 8-9 till 18 så blir det nog inga problem. Vet att tiderna jag angav inte är en 8 timmars arbetsdag utan lite moddade. Har själv arbetat enligt dessa tider och inte stött på några som helst problem. Man kan ju lägga upp arbetet så att man gör icke väsnandes arbete efter 18 och innan 7 som att bära plank och måla osv sedan drar man på ordentligt mitt på dagen. Har man väl fått en granne som är irriterad så kan det behövas väldigt lite nästa gång innan han börjar igen och gorma. Jag vet att det låter som man kuvar sig men en irriterad granne kan man få mycket andra problem med det eskalerar så att säga.
Mjo men jag kommer hem typ 17 från mitt jobb och då är det ju middag som gäller.
Och jag vill ju inte jobba sönder alla helger för migsjälv eller andra grannar...
 
hempularen skrev:
jag tror med betoning på tror att en väldigt tillfällig störning från bygge får man räkna med dygnet runt. Ett lite mer varaktigt bygge skall säkert hålla sig inom vissa tider, men jag tror att det är kl 22 som gäller i så fall. Av hänsyn till grannar brukar jag själv försöka låta bli att väsnas efter 21.
.
Tänkte precis börja packa ihop. Jag har ju inte som avsikt att störa grannarna
Mer än nödvändigt. Och kommer heller aldrig föra något väsen efter 21 om kag inte måste.
Men att redan klockan 8 börja störa sig på att grannen snickrar? Och som sagt 2st sektioner a 1.5 meter långa styck. Med 2.5" spik.... Knappt sambon hör det innanför fönstret ju.
Fast då har vi 4glas fönster :)
 
Juridiskt finns det väl inte något att hämta i det här fallet. Jag vet att det finns en del samfälligheter som har begränsningar, men då handlar det nog bara om frivilliga överenskommelser. En i Höllviken har spik- och byggförbud från 15 juni till 15 augusti.

Är det bara slå in spik hade jag nog inte störts, det är mest maskinsågning som är jobbigt.
 
kindvall skrev:
Jag vet att det finns en del samfälligheter som har begränsningar, men då handlar det nog bara om frivilliga överenskommelser. En i Höllviken har spik- och byggförbud från 15 juni till 15 augusti.
Samfälligheten sköter väl den samfälligt ägda marken, jag har svårt att tro att de skulle kunna bestämma något om hammare och spik på annans tomt...
 
Jag skulle tveklöst fortsatt snickra...
Hoppas han slutar besvära dig.
 
Lacha82 skrev:
Hej,

Jag och min sambo köpte hus i vintras, ett hur det nu stavas suterränghus. Som saknade balkong på framsidan, Vilket vi såklart ville ha, så vi gick runt och knackade på hos grannarna fixade påskrifter och bygglov mm. fick samtidigt reda på att en av nämnda grannar är lite konstig, klagat på barn som spelar landhockey på gatan vilket jag sätt och är väldigt harmlöst.

Men han var glad då och skrev villigt på.

idag när jag höll på med räcket på balkongen kom han över gormandes över att jag väsnades klockan 20:20 på kvällen, och skulle minsann ringa polisen om jag inte slutade.

Jag hade precis gjort klart den sektionen jag höll på med och hade tänkt sluta ändå men blev så paff av detta påhopp att jag hade lust att fortsätta in på småtimmarna. Dock har jag ju andra helt normala grannar som jag inte vill störa.

Att påpeka är att detta är första gången jag snickrat ute alls sen december då vi flyttade in.

Finns det någon lagtext jag snällt kan skriva ut och lägga i dennes brevlåda eller ska jag bara snällt förklara att jag såklart tillfälligt får snickra på mitt hus hur mycket jag vill mellan 07-22 Iallafall?

jag är snickare själv och har aldrig fått klagomål för detta förr då jag alltid visar hänsyn med oväsen, att spika i 60mm spik låter ju inte direkt mycket.

han är dessutom inte tomtgräns granne utan bort på andra sidan kurvan i villaområdet som går utanför.

Tacksam för svar, då jag antagligen vet vad ni svarar. Men en länk till någon lagtext hade uppskattats mycket. har letat och letat men börjar tro att det inte finns någon.

Mvh Lars
Som du själv misstänker finns det ingen lagtext att stödja sig på. Varken för dig eller din dura granne. Om han hotar med att ringa polisen om du inte slutar, låt honom, är mitt enkla tips. Orkar du kan du alltid förklara hövligt att du har all rätt att spika lite vid det aktuella tillfället, om han "hotar" med att ringa polisen, ge honom din välsignelse att göra så. Du kommer aldrig kunna vinna över honom med vettiga argument ändå...
 
Be idioten ringa Polisen om han vill...vad skulle dom kunna göra??
 
"Jag bygger en balkong, den är klar om ett par veckor, så lite mer bankande får du nog räkna med" säger man, så får han ringa polisen bäst han vill.

Och hotar han att ringa polisen igen säger man lugnt "gör du det". Vad ska han säga liksom?
"Min granne för oväsen, ni måste göra nåt!"
"Vad gör han då?"
"Han bygger en balkong"
"Mitt i natten?"
"Nä, nu, kom hit och stoppa eländet."
"Men klockan är bara åtta, man får snickra då."
 
Redigerat:
haavard skrev:
Enligt [länk] rekommenderas att buller begränsas efter kl. 19.
Och det är rekommendationer för byggherrar, inte hemmasnickrare. Viss skillnad i omfattning. Men okej, surgubben kan ju anmäla TS till miljö och hälsoskyddsnämnden vettja :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.