Synnerligen tråkig framtid. Har inte läst tillbaka om TS har gjort något val och om det varit framgångsrikt - resonera, anmäla, stämma, hota, flytta, bygga en 2m hög mur, ...
 
Det är inte ens fel att två träter.

I tråden hat vi bara en sida av historien. Det brukar bli ganska snett då. Även man tycker att trappan ska bort, eller kortas av måste det hanteras vettigt. Detblir knappast roligare om grannen sätter sky i slänten och det bildas en oskött vägg. Det måste till en samsyn om slänten.
 
  • Gilla
Kortling
  • Laddar…
Det där är väl ändå världens dummaste talesätt. Nyttjas ofta av folk som vill ta för sig på andras bekostnad.

Varför tycker du att TS ska ge grannen en rejäl bit av sin tomt? För att slippa bråk?

för övrigt är det en gammal tråd, där vi inte fått veta något på väldigt länge. Förmodligen har trappägaren tröttnat på att TS vill ha hela sin tomt och slagit ihjäl hen.
 
  • Gilla
ladyhawk och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte ens fel att två träter.

I tråden hat vi bara en sida av historien. Det brukar bli ganska snett då. Även man tycker att trappan ska bort, eller kortas av måste det hanteras vettigt. Detblir knappast roligare om grannen sätter sky i slänten och det bildas en oskött vägg. Det måste till en samsyn om slänten.
Fast i detta fallet är det väl rätt solklart att det är ens fel att två träter. Den enda vettiga lösningen är naturligtvis att grannen flyttar slänten och trappan till sin egen tomt och dessutom slutar använda TS tomt för att sköta om slänten.

Vår markentreprenör råkade inkräkta ca 4 kvm på grannens tomt och när jag upptäckte det var det självklart att direkt be om ursäkt och fråga om och hur grannen ville att vi skulle åtgärda det. På samma sätt råkade en annan granne lägga ut matjord och så gräsmatta på ca 30 kvm av vår tomt. De bad om ursäkt trots att det var uppenbart att vi fått 30 kvm gräsmatta gratis av dem :)

Visst ska man försöka lösa problem i samförstånd med sina grannar men grunden är ändå att man respekterar tomtgränserna och direkt åtgärdar eventuella misstag.

/Krille
 
  • Gilla
ladyhawk och 14 till
  • Laddar…
Kan man inte respektera tomgränsen och ställer sig oförstående till varför är vidare diskussion meningslös.

Samförstånd och samarbete men gräns är gräns.
 
  • Gilla
ladyhawk och 4 till
  • Laddar…
Har det hänt något i det här tråkiga intrånget?
 
Man får ju kapa grannars beväxtlighet som hänger över tomtgränsen, då får man väl kapa annat skit som han dumpat på ens tomt.

Jag hade däremot gjort exakt så här: Jag hade gått över och pratat med honom/henne och sagt att jag tycker det vore trist om vi skulle bli ovänner för all framtid pga två trappsteg på min tomt. Kan vi lösa det på något sätt eller vill du att jag tar diskussionen med kommunen och kanske råkar åsamka ert vite för din del. Det vore ju trist men du kliver mig på tårna och det får du lägga av med.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 4 till
  • Laddar…
Hur gick det med slänten?
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
H henkop skrev:
Lär jag inte komma långt?
Du verkar inte har läst alls vad som skrevs. Kolla här:

Det finns inga exakta regler för hur nära man får gå. Det beror mycket på hur terrängen och växtligheten ser ut. I vissa fall kan man passera nära huset, men inte närmare än cirka 15 meter, såvida man inte går på en väg eller stig som används av allmänheten. I andra fall kan det ses som ett intrång om man passerar inom 60–70 meter från huset. Det beror helt på hur tomten ser ut och hur insynsskyddat det är.

Således har du ett hus som ligger 10 meter från tomtgränsen så är den faktiska hemfridsgränsen mindre. Ganska enkelt att inse med texten ovan som grund.

Om vi tar ett exempel och realiserar det så påstår du att man inte får gå mellan husen i ett tätbebyggt område därför att tomtgränserna går sida vid sida.
Inte gå in men någonting får du göra. Belysa till färbannelse.
 
S Sl22en skrev:
Finns inget avslut i dag, bara en massa jord som radar ner på min gräsmatta. Kanske svårt att få en uppfattning på bilden men slänten är väldigt brant.
Sätt en snubbeltråd högst upp på trappan....
Fast då har ju du den jävla grannen liggande skräpande i slänten också! "Tänkte inte på det"
 
TS har inte skrivit i tråden sedan 23 september 2016, har inte varit inloggad sedan 29 maj 2017.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S Sl22en skrev:
Bor i ett nybyggt område, där det är stora höjdskillnader pga gatunivåerna.

Vi har den lägre tomten medans grannen på baksidan har en drygt 2 m hög brant slänt ner mot vår tomt. De har valt att göra planteringar i slänten istället för mur. Den är ca 25 m bred. För att kunna sköts denna slänt har de en dag smällt upp en 1 m bred trätrappa som går ner på min tomt. De går ner på min tomt för att sköta slänten.

Nu visar det sig efter att en ny tomtgränsmätning gjorts att slänten är påbörjad på min tomt med ca 40 cm vilket gör att 2 trappsteg är på min tomt. Jag fullständigt hatar trappen, känns konstigt att ha den där. Har försökt prata med grannen men han anser att han får göra vad han vill på sin tomt/slänt. Att trappan och han går på min tomt det lyssnar han inte på, han måste ju sköta slänten säger han.

Ska man verkligen behöva acceptera detta? Kan säga att andra grannar med samma slänt har fixat L-stöd.
En bild säger mer än tusen ord ,sägs det.
 
@Peternow TS har fortfarande inte varit inloggad på länge, så vi lär nog aldrig få någon mer inte mm i tråden.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hur har det gått med detta ärende?
 
@ylven TS har fortfarande inte varit inloggad sedan 2017.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.