andersmc skrev:
Hur pass allvarligt brott det är att såga ner ditt träd beror till stor del på er allmänna status i samhället. Om du, men inte grannen, tillhör överklassen så kommer grannen att åka dit så ända in i bomben: [länk]
Men är ni båda två är tämligen jämbördiga medlemmar av "verklighetens folk" så händer det ingenting.
Vad grundar du dessa påståenden på? I artikeln står inget om "status i samhället" eller "överklass". Vad är "verklighetens folk"? Tydligen inte den som vill ha sina träd kvar orörda som dessutom driver ett företag på sin gård. q(;^;)p
 
Returia skrev:
Vad grundar du dessa påståenden på? I artikeln står inget om "status i samhället" eller "överklass". Vad är "verklighetens folk"? Tydligen inte den som vill ha sina träd kvar orörda som dessutom driver ett företag på sin gård. q(;^;)p
Du hann före:p
d^_^b
 
andersmc skrev:
Hur pass allvarligt brott det är att såga ner ditt träd beror till stor del på er allmänna status i samhället. Om du, men inte grannen, tillhör överklassen så kommer grannen att åka dit så ända in i bomben: [länk]
Men är ni båda två är tämligen jämbördiga medlemmar av "verklighetens folk" så händer det ingenting.
Ja, det var ett underligt påstående...
Men du kanske menar att om man har pengar har man råd att driva ett fall som detta?
 
Vissa personer förstår helt enkelt inte socialt samspel. Din granne har ju redan skaffat sig ovänner pga. att han tror sig kunna göra som han vill.
Den intressantaste frågan borde vara (som någon skrev) om trädet plötslgt vuxit sig stort och på så sätt skapar irritation. Men om trädet kanske dessutom stod där när han köpte huset så får sagde granne faktiskt skylla sig själv, eller flytta.
Det finns mängder med människor som alltid står med sin bil under träd. En helt naturlig företelelse. Kanske irriterande om man är pedant och extra rädd om sin bil, men ändock helt naturligt.
Själv skulle jag vara irriterad om jag hade stora löv och savdroppar på min nya bil. Men trots det måste man vårda grannsämjan och komma överens om en lösning.
Men om trädet redan stod där när han flyttade dit så tycker jag som sagt att problemet är enbart din grannes.
 
Göran.W
Det är lustigt, har haft exakt samma problem. Det enda som funkat for mig ar att ta ett djupt andetag, smita över till idiot-grannen och göra mitt yttersta för att skratta åt hans skämt och låtsas att han är en trevlig prick. Detta är något som förmodligen händer honom så sällan (om han nu är en idiot) så han kommer ge med sig. Det är svårt att vara jobbig mot någon som är trevlig (rollen spelad av dig i detta fall). Ta med en flaska vodka och en paj, snacka med honom och avsluta med ¨äh, nu tar vi en sup och imorgon sågar jag ner kvistarna på din sida och sen är det bra!?¨ Det kommer funka men det kräver sin man.

Hej!
 
Hej!

Jag tycker ni kan låta såga ner eken och göra någonting fint med träet. Med en motorsåg kan man av stammen göra ett fint långbord och bänkar. Såg detta i en möbelaffär i stockholm och det gick på minst 40.000:- så ni kan tjäna en bra slant på att såga ner er ek och göra någonting fint av den.

Plantera sedan ett nytt träd precis där ni vill ha det och skaffa en markis för sovrumsfönstret om solen är besvärlig.

/Henrik
 
Som jag ser det så fanns trädet där innan din granne ens var född, låt trädet stå... Passar inte det din granne så kan han flytta.

Enkelt
 
Nimajneb skrev:
Men va f...n bjud grannen på öl o BBQ så löser ni det
Och om någon försöker stjäla din bil så kanske du kan bjuda honom på kaffe?!?

Även grannar kan vara skurkar och man ska göra klart fö dem att de gör fel.
Mitt råd är att du ser till att dokumentera hotet om att skada trädet. Men kom ihåg att kammeran eller mikrofonen måste vara handhållen annars kan du råka värre ut själv. Det är tillåtet att filma eller spela in så länge du själv operera utrustningen.

När du väl har hotet tydligt på plats kan du ju ta det lungt...

Ett annat förslag om du fortfarande kan tala med gubben, föreslå honom att köpa eken. Jag anar att du själv någonstanns har en gräns för när du gärna tar ner den?
 
Ett bra råd (om än aningen självmotsägande): Spekulera inte i olika lösningar på juridiska konflikter m.h.a. ett nätforum. Kontakta en advokat med erfarenhet av liknande fall, och du behöver inte grubbla över vad som är möjligt eller vad och hur du kan och får dokumentera m.a.p. grannens handlingar i fallet. En amatörgissning är att du strategiskt får informera om din ståndpunkt inklusive referens till lagen med rek. brev etc. men vad, om något, du har intresse av att göra innan intrång begåtts, avgör en yrkesman.
 
Att försoka kränga eken kommer aldrig att gå, de här låter som en gubbtjyv som hittat en grej att irritera sig på för irriterandets skull. Jag säger det, en handskakning ELLER en dansk skalle, det är bara att välja om du frågar mig...
 
pappskallar, det är väl bara att kapa ner skiten, ekar är ett jävla ofog, skaffa rullgardiner.
 
Lönn och björk är mycket värre, de borde verkligen totalförbjudas.
 
Jag är trädkramare :)
 
jag håller med tidigare skribenter, dokumentera hoten. men använd inte mobilen för att spela in ert samtal i smyg, det är nämligen bara lagligt att spela in ett samtal i smyg på kasett. så köp en på tex clas ohlson för 500, kan det juh va värt om du får nästan 500´000 i skadestånd =):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.