Claes Sörmland
Är det någon i tråden som faktiskt kan det här med vad gamla daterade detaljplaner som trådens 60 år gamla byggnadsplan faktiskt reglerar 2022?

Planerna ska ju tolkas utifrån syftet med dem och i något samtal med en bekant bygglovshandläggare har jag förstått att de ger viss flexibilitet vid bygglovsansökningar. Men hur då? Med vilket lagstöd? Finns det HD/MÖD-domar som man borde läsa?
 
Oavsett hur gammal planen är så gäller den bokstavligen. Jag har för mig att det kan finnas udda formuleringar i äldre planer som strider mot dagens lagstiftning, och därför inte gäller. Men principen är att de gäller. Sedan är det väl så att möjligheten att få en avvikelse bedömd som mindre avvikelse ökar med åldern på planen. Men 100% överyta kan aldrig vara en mindre avvikelse.
Däremot är klausulen i planen om att kommunen får bevilja ospecificerade avvikelser intressant. För då handlar det inte bara om mindre avvikelser.
Jag misstänker att det finns rättsfall att studera. Formuleringen är inte unik. Jag har sett den förut (och jag har inte läst så många detaljplaner).
 
  • Gilla
Agynna och 4 till
  • Laddar…
Många olika trådar här.

Vad gäller TS ursprungsfråga: Jag har lagt ganska mycket tid på att följa den här typen av ärenden hela vägen upp till MÖD.

1) Detaljplanen gäller strikt
2) Bygglovsansökan är en avvikelse (strider mot) detaljplanen, bl.a. genom en för stor BYA för huvudhuset, med en möjlig reservation.
3) Reservationen är att "Byggnadsnämnden äger dock, där särskilda skäl föreligga, medgiva undantag härifrån, där sådant prövas utan olägenhet kunna ske".

3) gör att en välvilligt inställd byggnadsnämnd fortfarande skulle kunna godkänna en stor (denna) avvikelse.

Har man därför starka invändningar mot bygglovet bör man proaktivt vända sig till bygglovshandläggaren och framföra sina skäl till varför 1) dels är 2), dels är en olägenhet.

Det är inte 100% säkert men mycket talar väl då för att bygglovet inte går igenom. Särskilt inte om det överklagas till högre instanser eftersom dessa med min erfarenhet (särskilt MÖD) blir ganska bokstavstrogna.

---

Vad gäller andra frågor så kan jag också personligen tycka att vårt detaljplanesystem är helt broken. Vi sitter med 60-70 år gamla detaljplaner som kommuner inte har kapacitet att uppdatera i ett Sverige som ser helt annorlunda ut än den tid då detaljplanerna skrevs. Men det är en annan fråga.
 
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P petersthlm skrev:
Det är inte 100% säkert men mycket talar väl då för att bygglovet inte går igenom. Särskilt inte om det överklagas till högre instanser eftersom dessa med min erfarenhet (särskilt MÖD) blir ganska bokstavstrogna.
Det är också min erfarenhet när jag läser domar från HD och MÖD samt Boverkets utmärkta hemsida.

Sen tycks det finns en kultur ute i (vissa?) kommuner när man är lite svängigare och helt enkelt struntar i PBL och detaljplanen och låter åtgärder som helt klart inte kan betraktas som en liten avvikelse beskrivas som sådana. Och som en tjänsteman i min kommun sa: "Även sådana beslut vinner laga kraft". D v s överklagar ingen och nämnden och dess tjänstemän är med på att runda PBL och detaljplan så går det.
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Mja, jag tror att den paragrafen främst innebär att om den som söker bygglov behöver bygga annorlunda/större pga att man behöver t.ex handikappanpassa eller liknande. Men det ger sig ju antar jag.

En fastighet längre upp som är 74 kvadrat fick inte bygglov då de ville bygga ut och sålde istället.
Det är ett riktigt bra förslag att flytta då verkligheten inte riktigt passar ens egna önskningar.
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Det är fortfarande i ansökningsprocessen, kommunen jag bor i har 10-20 veckors behandlingstid så det är antingen snart färdigt eller halvvägs. Så vi väntar på vad som ska hända! Om kommunen avslår bygglovsansökan, kan man få reda på det på något sätt eller är det bara att sitta på händerna tills grannarna skickar in nytt?
Om du fått bygglovsförfrågan skickat till dig så är väl tanken att du har chans att yttra dig i ärendet. Skicka som svar att du inte godkänner bygglovet pga detaljplan, närhet till dig osv.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Nu när vi ska bygga så kom det fram, efter att vi skickade in ansökan om bygglov, att det fanns en gammal detaljplan från 1947 på vår tomt. Och bara för att vi inte visste detta så skiljde sig våra ritningar från denna detaljplan och då va grannarna tvungna att ge sitt godkännande för att vi skulle få ett bygglov. Nu gav inte grannarna sitt godkännande utan vi fick rita om vårt hus och garage för att passa in i den gamla DP. Ingen annan som byggd i detta område hade behövt att följa denna detaljplan, för det va innan det kom nya regler och lagar och det va lättare att kringgå detaljplanen. Så dom BORDE inte få igenom sitt bygglov om man utgår ifrån detalplanen. Men det är kanske olika från kommun till kommun?
 
Stefflo Stefflo skrev:
Om du fått bygglovsförfrågan skickat till dig så är väl tanken att du har chans att yttra dig i ärendet. Skicka som svar att du inte godkänner bygglovet pga detaljplan, närhet till dig osv.
Tror inte att skäl som oönskad närhet, förstörd utsikt mm borde anföras, det finns inga stora chanser. Däremot en stenhård saklig jämförelse mellan detaljplan och ansökan, och hänvisning att det är inte ovsäntliga skullnader, borde vara kraftigare argument.
Kan det vara så enkelt att ansökarna inte kände till detaljplanen?
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
W Wiesslan skrev:
Nu när vi ska bygga så kom det fram, efter att vi skickade in ansökan om bygglov, att det fanns en gammal detaljplan från 1947 på vår tomt. Och bara för att vi inte visste detta så skiljde sig våra ritningar från denna detaljplan och då va grannarna tvungna att ge sitt godkännande för att vi skulle få ett bygglov. Nu gav inte grannarna sitt godkännande utan vi fick rita om vårt hus och garage för att passa in i den gamla DP. Ingen annan som byggd i detta område hade behövt att följa denna detaljplan, för det va innan det kom nya regler och lagar och det va lättare att kringgå detaljplanen. Så dom BORDE inte få igenom sitt bygglov om man utgår ifrån detalplanen. Men det är kanske olika från kommun till kommun?
Intressant. Var det just eran tomt bara som hade en avvikande detaljplan?
Och ni fick fel information från kommunen ibörjan om vilken detaljplan som gäller för er tomt?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Intressant. Var det just eran tomt bara som hade en avvikande detaljplan?
Och ni fick fel information från kommunen ibörjan om vilken detaljplan som gäller för er tomt?
Vi tog kontakt med en i byggnadsnämnden som sa att det fanns inget som skulle hindra oss från att bygga som vi hade tänkt och det skulle inte finnas nåt servitut på tomten. Vi fick tex, enlig henne,lägga vårt hus 4,5m till grannens tomt. Men så va det inte alls. Enligt detaljplanen från -47 så fick vi inte bygga närmre än 6m till grannens tomt. Vi fick inte bebygga tomten med mer än 1/5 del och så va det tvunget att vara minst 3m mellan vårt hus och vårt garage. Då detta kom upp efter vi hade skickat in alla våra handlingar, som vi trodde va helt i sin ordning, så blev grannarna tvungna att ge sitt godkännande då vi skulle frångå detaljplanen.
 
Kan det vara så enkelt att ansökarna inte kände till detaljplanen?[/QUOTE]
Det kan ju faktiskt vara så enkelt, och då dom frångår Detaljplanen så mycket så måste grannarna ge sig godkännande.
 
  • Gilla
stenström1969
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
För att tråden luktar avundsjuka.
Om man själv har ett DP-konformt hus och ser att grannen ansöker om dubbel storlek så skulle jag inte kalla det för avundsjuka utan samma rätt för alla, eller likhet framför lagen.
 
  • Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
W Wiesslan skrev:
Vi tog kontakt med en i byggnadsnämnden som sa att det fanns inget som skulle hindra oss från att bygga som vi hade tänkt och det skulle inte finnas nåt servitut på tomten. Vi fick tex, enlig henne,lägga vårt hus 4,5m till grannens tomt. Men så va det inte alls. Enligt detaljplanen från -47 så fick vi inte bygga närmre än 6m till grannens tomt. Vi fick inte bebygga tomten med mer än 1/5 del och så va det tvunget att vara minst 3m mellan vårt hus och vårt garage. Då detta kom upp efter vi hade skickat in alla våra handlingar, som vi trodde va helt i sin ordning, så blev grannarna tvungna att ge sitt godkännande då vi skulle frångå detaljplanen.
Tråkigt att ni inte fick tillräcklig info innan ni började rita på ert hus. Det kan under en bygglovsgranskning dyka upp information kring en fastighet som inte var uppenbart initialt. Oftast om svartbyggen, men även annat.

Bra för TS att veta är att i ett bygglovsärende måste inte grannar godkänna avsteg från detaljplanen, men de har rätt att få yttra sig innan ett beslut tas. I slutändan kan byggnadsnämnden ”köra över” grannen om de bedömer grannens påpekanden som icke relevanta. Grannar har alltså inte veto.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Om du fått bygglovsförfrågan skickat till dig så är väl tanken att du har chans att yttra dig i ärendet. Skicka som svar att du inte godkänner bygglovet pga detaljplan, närhet till dig osv.
TS har på eget initiativ begärt ut ritningarna från kommunen, vad jag förstår så är det inte ett officiellt grannehörande.
 
Redigerat:
  • Gilla
thomasse
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad har det med ämnet att göra?
Storleken på TS hus (och andra grannars hus) kan inverka på hur byggnadsnämnden gör sin bedömning i just det här ärendet. Därför har det enligt mig med ämnet att göra. Ju mer info TS delar med sig av, desto bättre svar får hen.
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.