G
Vi köpte hus för två år sen med sommarhus som granne, förra året sålde ägarna det och XXX köpte fastigheten.

Enligt detaljplanen får man bygga max 60 kvadrat i huvudbyggnad och det nuvarande huset är 53.

Jag har precis fått deras bygglovsansökan från kommunen där de vill bygga ut befintliga huset med ungefär 60 kvadrat till, alltså 53+60, detta borde väl vara helt omöjligt för dem att få igenom? Höjden på huset blir också för hög gentemot detaljplanen.

Dessutom hamnar huset ca 6 m från vårt garage vilket borde vara förbjudet pga brandskyddsregler?


Lägger med bilder på deras planritning i ansökan och på detaljplanen från 60-talet som enligt byggavdelningen på kommunen fortfarande gäller men att det finns en mening där det står ”byggnadsnämnden äger dock, där särskilda skäl föreligga, medgiva undantag härifrån, där sådant prövas utan olägenhet kunna ske.” Vad innebär det?

När vi köpte vårt hus kollade vi detaljplanen noga och antog att man inte skulle kunna bygga ett stort bostadshus på tomten bredvid efter den nya PBL antogs.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
Pathaf65 och 5 till
  • Laddar…
Det kanske finns andra avvikelser i området redan så att detaljplanen börjat tappa sin aktualitet?

Enligt min erfarenhet så skickar inte kommunen ut på grannhörande om de själva inte anser att ärendet kan godkännas. Utan handläggaren bör ha stoppat detta tidigare.

Ni får helt enkelt skicka ett SAKLIGT yttrande tillbaka.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 11 till
  • Laddar…
G
LaszloToth LaszloToth skrev:
Det kanske finns andra avvikelser i området redan så att detaljplanen börjat tappa sin aktualitet?

Enligt min erfarenhet så skickar inte kommunen ut på grannhörande om de själva inte anser att ärendet kan godkännas. Utan handläggaren bör ha stoppat detta tidigare.

Ni får helt enkelt skicka ett SAKLIGT yttrande tillbaka.
Jo många hus är större, men de byggdes för 10-20 år sen då äldre PBL gällde och kommunerna tillät mycket mer.

Kommunen sa ju som jag skrev i inlägget att detaljplanen fortfarande gäller så då ska man väl inte gå ifrån den förrän man gjort en ny.

Jag får hoppas att det som du sa stoppas av byggnämnden! Men är det inte märkligt att man lägger pengar på ett bygglov som har ytterst liten chans att gå igenom?
 
  • Gilla
Kawakaxe
  • Laddar…
Att lägga pengar på en chansning är det många som gjort och en del lyckas. Var är bygglovet i processen nu. Är det godkänt och du har fått det som granne, eller är det fortfarande inget beslut taget och du har själv begärt ut det?
 
  • Gilla
Fulkemisten och 4 till
  • Laddar…
Som du redan är inne på så strider förslaget mot flera regler i detaljplanen. Dels maximal byggnadsarea och dels byggnadshöjden. Troligtvis så chansar de på att kommunen kommer släppa igenom förslaget ändå. Vi får aldrig igenom förslag (åt kunder) som strider så tydligt mot detaljplanen. Så extremt otydliga och amatörmässiga ritningar som ovan har vi aldrig skickat in heller.

Det där med minst 6 m från ert garage med hänsyn till brandskyddsregler kan du glömma. Det är tillåtet så länge man har rätt brandskydd i konstruktionen.

Vad vill ni uppnå? Vill ni förhindra deras bygge? Eller hoppas ni att det går igenom så ni kan bygga ut lika mycket senare, i enlighet med likabehandlingsprincipen?
 
  • Gilla
  • Wow
fannmo och 13 till
  • Laddar…
Visst kan man bygga mycket närmare grannen än 6 meter, det är bara en fråga om materialval.

Nya PBL är ett stelbent regelverk och en del i en överdriven juridifiering av samhället, vilket väl tråden är ett bra exempel på. Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
G
splinter splinter skrev:
Som du redan är inne på så strider förslaget mot flera regler i detaljplanen. Dels maximal byggnadsarea och dels byggnadshöjden. Troligtvis så chansar de på att kommunen kommer släppa igenom förslaget ändå. Vi får aldrig igenom förslag (åt kunder) som strider så tydligt mot detaljplanen. Så extremt otydliga och amatörmässiga ritningar som ovan har vi aldrig skickat in heller.

Det där med minst 6 m från ert garage med hänsyn till brandskyddsregler kan du glömma. Det är tillåtet så länge man har rätt brandskydd i konstruktionen.

Vad vill ni uppnå? Vill ni förhindra deras bygge? Eller hoppas ni att det går igenom så ni kan bygga ut lika mycket senare, i enlighet med likabehandlingsprincipen?
Haha, nä den ritningen är ingen höjdare :)

Vi vill helst ha som innan, endast sommarhus som granne, så vi vill inte ha ett stort bostadshus bredvid oss. Området är lugnt gammalt sommarstugeområde som gränsar till skogen så för oss var det hela meningen med att flytta ut hit, inte att hamna i ett tätbebyggt villakvarter :(
 
MrJay
G Goboobog skrev:
Men är det inte märkligt att man lägger pengar på ett bygglov som har ytterst liten chans att gå igenom?
Men det vet väl inte du? Jag misstänker att grannen i fråga har haft en sittning med handläggare på byggnadskontoret som tror att 113kvm går igenom pga. tomtens storlek i förhållande till andra samt nuvarande bebyggelse. Du kan alltid överklaga och skriva sakligt varför du anser han inte skall få bygglov, tänk på att det troligen påverkar grannrelationen i framtiden oavsett om de får rätt i frågan eller ej.
 
  • Gilla
H_kan@88
  • Laddar…
G
Hep Hep skrev:
Att lägga pengar på en chansning är det många som gjort och en del lyckas. Var är bygglovet i processen nu. Är det godkänt och du har fått det som granne, eller är det fortfarande inget beslut taget och du har själv begärt ut det?
Det är fortfarande i ansökningsprocessen, kommunen jag bor i har 10-20 veckors behandlingstid så det är antingen snart färdigt eller halvvägs. Så vi väntar på vad som ska hända! Om kommunen avslår bygglovsansökan, kan man få reda på det på något sätt eller är det bara att sitta på händerna tills grannarna skickar in nytt?
 
  • Gilla
19Anders57
  • Laddar…
G
MrJay MrJay skrev:
Men det vet väl inte du? Jag misstänker att grannen i fråga har haft en sittning med handläggare på byggnadskontoret som tror att 113kvm går igenom pga. tomtens storlek i förhållande till andra samt nuvarande bebyggelse. Du kan alltid överklaga och skriva sakligt varför du anser han inte skall få bygglov, tänk på att det troligen påverkar grannrelationen i framtiden oavsett om de får rätt i frågan eller ej.
De har tyvärr redan sabbat grannsämjan genom att elda miljöfarligt avfall på tomten på ett dessutom farligt sätt för nära byggnad utan inkopplat vatten för att kunna släcka så den är vad den är :(
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
MrJay
G Goboobog skrev:
De har tyvärr redan sabbat grannsämjan genom att elda miljöfarligt avfall på tomten på ett dessutom farligt sätt för nära byggnad utan inkopplat vatten för att kunna släcka så den är vad den är :(
Jaha, nu vet jag vilken tråd du hänvisar till!
 
  • Gilla
  • Älska
emmel och 28 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Vi köpte hus för två år sen med sommarhus som granne, förra året sålde ägarna det och XXX köpte fastigheten.

Enligt detaljplanen får man bygga max 60 kvadrat i huvudbyggnad och det nuvarande huset är 53.

Jag har precis fått deras bygglovsansökan från kommunen där de vill bygga ut befintliga huset med ungefär 60 kvadrat till, alltså 53+60, detta borde väl vara helt omöjligt för dem att få igenom? Höjden på huset blir också för hög gentemot detaljplanen.

Dessutom hamnar huset ca 6 m från vårt garage vilket borde vara förbjudet pga brandskyddsregler?


Lägger med bilder på deras planritning i ansökan och på detaljplanen från 60-talet som enligt byggavdelningen på kommunen fortfarande gäller men att det finns en mening där det står ”byggnadsnämnden äger dock, där särskilda skäl föreligga, medgiva undantag härifrån, där sådant prövas utan olägenhet kunna ske.” Vad innebär det?

När vi köpte vårt hus kollade vi detaljplanen noga och antog att man inte skulle kunna bygga ett stort bostadshus på tomten bredvid efter den nya PBL antogs.
Hur stort är ert hus?
 
Redigerat av moderator:
Rimligt är att strunta i vad grannen ska bygga, det är inte ditt problem.
Får grannen inte bygga 120kvm enplan, så bygger han 60kvm i 2 våningar istället.

Gilla läget och var glada och heja på grannen så kanske de glömmer att ni var sura från början.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
H_kan@88 och 46 till
  • Laddar…
G
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Rimligt är att strunta i vad grannen ska bygga, det är inte ditt problem.
Får grannen inte bygga 120kvm enplan, så bygger han 60kvm i 2 våningar istället.

Gilla läget och var glada och heja på grannen så kanske de glömmer att ni var sura från början.
Huset får vara max 3,5 m högt så det blir svårt med två våningar.

Vi flyttade ju som sagt hit i antagandet att det skulle förbli ett lugnt område så det klart jag bryr mig.
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Huset får vara max 3,5 m högt så det blir svårt med två våningar.

Vi flyttade ju som sagt hit i antagandet att det skulle förbli ett lugnt område så det klart jag bryr mig.
Man kan alltid bygga souterrängvåning/källare. Att tänka på är att landet utvecklas och detaljplaner ändras förr eller senare. Snart kanske ni får kommunalt v-a och ny detaljplan. Fler och fler flyttar till sommarstugor som byggs ut, gilla läget.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
  • Haha
H_kan@88 och 31 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.