Avdelningen hämndaktioner:

Finns det inte någon ljudmätare som man kan koppla en sirén till om ljudnivån blir för hög.... eller ett antal tusen watts bygglampor som lyser rätt in hos grannen.
 
Jag inser när jag läser den här tråden att man verkligen ska tänka sig för vilket område man ska välja när man ska flytta...
När vi efter att ha bott i stor villa med ostörd tomt köpte vår lilla hus i ett radhusområde med små tomter köpte vi elgräsklippare för att inte störa grannarna. Skulle aldrig ta fram gräsklipparen en söndag morgon tex..
Självklart måste man visa hänsyn och lära sina barn detsamma.
Svaren i vissa trådar här skrämmer mig oerhört. Det är uppenbarligen skillnad på människor och jag vill aldrig bo bland sådana som tycker att man ska "gilla läget" och vänta tills de små barnen blivit större. Då skaffar de väl kanske moped??
 
Jag har raderat inlägg i den här tråden som var otrevliga och/eller off topic.

Vi håller oss till TS fråga som var:
Frågan är, vad kan man göra rent juridiskt om nu alla försök att prata med grannen misslyckas. För vi orkar inte med detta helvete en sommar till
 
T
Nästa hus blir nästintill grannfritt. Inte för att jag haft större problem hittills men nuvarande nya husets granne är minst sagt pedant o jag är lite orolig för framtiden, rätt många har flyttat från huset. Be grannen flytta leksaken inåt sin tomt. Gör han inte det så placera din vattenspridare där när barnen hoppar. Sen kan du gå ut på natten och lägga klipulver på mattan då barnen hoppar barfota. Dom hoppar inte igen på en vecka, I promise. Få barnen att tycka platsen är obekväm så får mattan snart fötter. :cool:
Det juridiska kan du inte hoppas på, tyvärr.

Vänligen,
 
Redigerat:
Vad detta i grunden handlar om är mobbning. Grannen mobbar, genom sina ungar, den andra grannen. Vuxenmobbning med andra ord. Mobbning är i lag förbjuden och jag undrar hur många av skribenterna i denna tråd som skulle acceptera att deras barn blev mobbade? Är det den mobbade eller den som mobbar som ska flytta på sig eller ändra beteende?

Sedan finns det människor som absolut inte skulle tillåtas att ta hand om barn,
varken sina egna eller andras. Den här grannen hör uppenbarligen till den kategorin. Föräldrarna till dessa ungar saknar tydligen all insikt och förmåga att uppfostra sina ungar till goda samhällsmedborgare. Vidare tycks de även sakna empati och förmåga att sätta sig in i andras situationer. Denna typ av föräldrar finns det tyvärr alltför gott om i Sverige vilket situationen i landet och i skolan bekräftar. Vad trådstartaren bör göra för att komma vidare i detta fall är att anmäla grannen för mobbning.
 
T
Re Marilyn,

Nej, dom barnen du beskriver blir aldrig stora. De blir som sina fäder.
Problemet är en förslappad lagstiftning. Rejäla skadestånd för drabbade etc.
De som jävlas gör det för att de kan. Hyfs och sunt förnuft är inte direkt en överskottsvara i det här landet.
 
W
hehe, den här tråden börjar bli riktigt kul att läsa, in med mer filosofiska tankar och ideér :D
 
Hej Henrik.
gör en utskrift av denna tråd och överlämna till grannens fru eller posta det. Har du tur så läser de detta och förstår att detta verkligen är ett problem för dig.
När du överlämnar det kan du säga att du har begärt lite tips på ett verkligt problem som du har och att du fått många svar på åtgärder. De kanske kan hjälpa till med att välja åtgärd?
Spetsigt staket, klister på studsmattan, brölande högtalare , gödselstinkbomb, betongblandare med sten, en fackla i natten...
eller kanske bara flytta studsmattan en bit och därmed bli inbjudna på ett glas vin som tack för visad hänsyn?

Mitt andra förslag: När grannens barn är där med vänner och hoppar och leker en varm dag så frågar du dem om de gillar glasstårtor. Skriker de JA så tar du fram en bricka med 4 stora glasstårtor och berättar att om de går med på att flytta mattan till en annan del av tomten så får de glasstårtorna efter flytt och en ny tårta varje dag i 3-5 dagar (välj själv) om studsmattan står kvar dit den flyttats.
Om de säger nej så släng glassen i soptunnan framför ögonen på dem. Vänta en dag och ge dem erbjudandet på nytt.
världen är inte rättvis. Ibland kostar det fast man är oskyldig.
Lycka till.
 
Nu har jag raderat inlägg här igen som inte svarar på frågan. Vi behöver inte ifrågasätta om det är ett problem med skrikande barn i tomtgränsen eller inte, för det är ett problem. Alla människor har rätt till lugn och ro på sin tomt.

Frågan är vad man kan göra åt det.
 
W
Gå över å fråga bara om det finns en möjlighet att kunna få en lugn kväll utan att deras barn hoppar i studsmattan och skriker, bara för å se om det finns nån chans att kunna få en kväll lugn, får ni det då så är det bara å gå över å ösa på med beröm och kanske ge nån liten present till ungarna som har varit duktiga, vad vet jag? Att det ens finns dessa bekymmer i vardagen är ju i sig ett problem.
 
Allmänt: http://www.viivilla.se/tradgard/storande-grannar.aspx

Vet inte om denna även gäller villa: http://www.stockholm.se/ByggBo/Inomhusmiljo/Buller1/

Från min egen barndom uppväxt i villa minns jag en "regel": inga störande ljud (ex. klippa gräsmattan) vardagar före 08.00 samt efter 21.00. Helger var det andra tider. När jag söker på internet efter lagar kring de tiderna finner jag inget.

Mitt råd är att hålla samtalet med grannen lugnt och till fakta samt gärna på annan plats än i hemmet där han kan bli störd av familjen. ex. ta en fika på en fast, lugn plats.

Är barnen under 13 kan ju ett nät sättas upp runt omkring och därmed går det att flytta studsmattan närmare den andra grannens staket. (Fanns en artikel i den här tråden där det stod att om barnen är äldre än så kan de skadas av nätet, fastna, hoppa över).

Om du visar omsorg för hans barn (ex. förslaget att sätta upp ett nät) och trycker på att barnen absolut kan få hoppa och att det är bra om ni kan göra upp vilka tider som gäller för hoppning + ljudnivå . Observera dock att ni båda ska känna er som vinnare när ni lämnar. Det vill säga att ni får båda ge och ta. Kanske du kan ställa upp och vakta barnen att de inte gör sig illa under någon av deras hopptider om grannen behöver göra annat.

Försök lösa sit själv först. Om det inte går ta in hjälp, d.v.s en tredje part (gärna någon med konflikthanteringsvana - se gärna boken).

Handbok i Konflikthantering av Kjell Ekstam.

Och du - det här löser ni. d^_^b
 
Vi människor blir fler och fler och måste tränga ihop oss på mindre och mindre ytor. Så det här måste blir en fråga för politikerna framöver. I Norge har man när det gäller bygglov någon sorts allmän skönhetslag som byggnadsnämnden kan ta till i kniviga frågor för vilka man inte hittar "lagrum". Något liknande borde finnas när det gäller livet grannar emellan. Det borde vara olagligt att inom tätbebyggt område använda sin tomt på ett sätt som konsekvent och upprepat kan upplevas som störande för grannen. Det trådskaparen beskriver är ett typexempel tycker jag.
 
Jag trodde vi var ensamma om att ha "problem" med störande studsmattehoppande och stojande och bollande.
Varför kan inte studsmatte ägarna/användarna/grannarna förstå att det är störande om man sitter och käkar eller fikar på sin tomt och de håller låda?
Varför kan inte föräldrar lära sina barn/ungdomar att visa hänsyn?
Jag tycker absolut de ska få studsa på sin studsmatta. Jag tycker även att om man bor i ett tätbebyggt område får man tåla ljud och eventuella störande ljud, men inte "hela tiden". Några timmar om dagen OK. När dessutom grannens-kompisgrannungar kommer och studsar när ägarna inte är hemma då man tycker att äntligen är det tyst och lungt.... Vad ska man säga.
Jag har världens tålamod. Jag försöker tänka att ; det får man tåla om man bor så här tätt. Men ska det inte finnas vissa regler?
T ex ska man be grannen om lov om man vill bygga något intill ens tomt. Man ska även be om lov och komma med ritning om man vill sätta upp ett fönster som vätter mot ens tomt. Men borde inte det även gälla stora leksaker/motionsredskap? Att man talar om att man tänker sätta upp en stor studsmatta och frågar om det skulle gå bra, och talar om att det kan bli stojigt osv. För en liten byggnad, och ett fönster är ju inte ett dugg störande, men där måste man be om lov!

Tycker inte man ska hämnas. Vad har man för glädje av det i längden... Men visst borde det finnas några direktioner när man bor så tätt? Just studsmattor har ju inte funnits såå länge. Men nu tycker jag det behövs regler för dem.
Man får ju inte ens ha lös katt i tätbebyggt område. (Fast många har det ändå)

Längtar efter lugna morgnar och stillsamma sommarkvällar på den egna tomten i det område som vi tycker om så mycket.

Kram på er alla som visar hänsyn och er andra som vill lära er det, och er som inte tänker er för vill förstå...
 
Nu har jag inte läst igenom alla posterna i tråden, men för det första SKALL dessa mattor inte användas utan skyddsnät, vilket gör att det inte är något problem över huvud taget om de skulle stå nära ett staket eller vad det är. Sen SKALL de inte användas av mer än max två barn samtidigt. Det kanske skulle räcka att påpeka detta för grannen så har han inga skäl att inte flytta mattan.
 
Bygg ett staket på din sida... det var ju därför grannen inte kunde placera den på sin andra del av sin tomt, så om du har ett staket där så blir han ju tvungen att flytta den, eller ställ något annat där brevid...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.