Talvan Talvan skrev:
Kränkta är att någon blir stött och ledsen
Ja det verkar vara ett huvudtema i fokus i debatten men är det det relevanta argumentet?
 
T Tom12 skrev:
Ja det verkar vara ett huvudtema i fokus i debatten men är det det relevanta argumentet?
Om förutsättningarna i tråden är korrekta (TS äger de facto marken som grannen gjort till vändzon och grannen gör det utan lov från TS) och man gör en dogmatisk tolkning av lagarna, så har TS all rätt i världen att känna sig kränkt. Lagrum får du kolla upp själv, men mark du äger, äger ingen annan fysisk eller juridisk person rätt att använda efter eget behag. Enda avsticket från äganderätten i ett fall som detta är allemansrätten, men jag uppfattar inte den applicerbar enligt förutsättningarna. Det skulle kunna bli ett fall för expropriering, men jag tvivlar på att någon myndighet anser att vändplats för en persons båttrailer kan föranleda det.
 
  • Gilla
Abki
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om förutsättningarna i tråden är korrekta (TS äger de facto marken som grannen gjort till vändzon och grannen gör det utan lov från TS) och man gör en dogmatisk tolkning av lagarna, så har TS all rätt i världen att känna sig kränkt. Lagrum får du kolla upp själv, men mark du äger, äger ingen annan fysisk eller juridisk person rätt att använda efter eget behag. Enda avsticket från äganderätten i ett fall som detta är allemansrätten, men jag uppfattar inte den applicerbar enligt förutsättningarna. Det skulle kunna bli ett fall för expropriering, men jag tvivlar på att någon myndighet anser att vändplats för en persons båttrailer kan föranleda det.
Är det inte viktigare att fokusera på lagar och regler istället för känslor runt ägande? Att gräva på annans mark skapar en förändring som syns påtaglig och berövar markägaren möjlighet till annan utveckling. Inte helt klokt. Men så mkt handlar om tänkta linjer i landskap att olovligheten blir kränkande inom millisekunder. Du hinner inte gräva på millisekunder så var finns smidigheten utan att beröva någon något ägande och utan att gräva och utan att blåsa upp en känslostorm? Grannen behöver vända. Inte bo granne med någon som utnyttjar sina tänkta linjer att förhindra ngt.
 
Blev det något missförstånd eller sammanblandning av kränkt och inkräkta nu eller?

Den här tråden gör det väl tydligt att man inte bygger en vändzon på någon annans mark.

Man kan visst nyttja (inkräkta?) på någon annans mark om man kan komma överens med markägaren, och då helst om ett servitut för ändamålet, så det inte blir diskussioner eller tvister i framtiden.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Blev det något missförstånd eller sammanblandning av kränkt och inkräkta nu eller?

Den här tråden gör det väl tydligt att man inte bygger en vändzon på någon annans mark.

Man kan visst nyttja (inkräkta?) på någon annans mark om man kan komma överens med markägaren, och då helst om ett servitut för ändamålet, så det inte blir diskussioner eller tvister i framtiden.
Så förutom pengar för att uppnå ägande behövs social färdighet? Eller är komma överens bara ett annat ord för mer pengar?
 
T Tom12 skrev:
Så förutom pengar för att uppnå ägande behövs social färdighet? Eller är komma överens bara ett annat ord för mer pengar?
Personligen är jag emot överenskommelser där man tex löpande hyr en väg av grannen. Det blir bara såå krångligt att skriva avtal och vem ska tex ha rätt att säga upp avtalet?

Fungerer inte en väglösningar så får man göra en vägförättning hos lantmäteriet.
Och då kan jag tycka att folk kunde vara lite mer flexibla för det är en dyr och långsam process.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Blev det något missförstånd eller sammanblandning av kränkt och inkräkta nu eller?

Den här tråden gör det väl tydligt att man inte bygger en vändzon på någon annans mark.

Man kan visst nyttja (inkräkta?) på någon annans mark om man kan komma överens med markägaren, och då helst om ett servitut för ändamålet, så det inte blir diskussioner eller tvister i framtiden.
Inte som jag skrev det; "efter eget behag". Jag tolkade det som att du I vände dig mot vad jag skrev.
 
T Tom12 skrev:
Så förutom pengar för att uppnå ägande behövs social färdighet? Eller är komma överens bara ett annat ord för mer pengar?
Ja, någon form av quid pro quo ser nog de flesta som ganska självklart. Pengar eller gentjänst är ju de vanligaste metoderna. Om man måste vara socialt smidig vet jag inte, men kanske går det lättare att få igenom sin önskan om man är det.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, någon form av quid pro quo ser nog de flesta som ganska självklart. Pengar eller gentjänst är ju de vanligaste metoderna. Om man måste vara socialt smidig vet jag inte, men kanske går det lättare att få igenom sin önskan om man är det.
Låter inte som bygga hus mer som placera ditt kapital svett o möda i rätt grupp.
 
E evertb skrev:
tvungen
 
Kempa_swe
Är din privata mark och du har lagen på din sida då han kan dömmas för egenmäktigt förfarande samt bli tvungen att återställa marken som den var innan
 
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Vägföreningen är ju bara sekundärt berörd. Det handlar ju om din tomt och inte om vägen.
Polisanmäl!
Eftersom det går en väg mellan tomterna så kan man ju inte säga det är anse det är angränsande tomtgräns. Kan inte se utan att grannen har begåt ett lagbrott med att lägga fyllanadsmassor på din tomt, anmäl både till miljö-&bygganadsnämden och polisen.
 
D Bubblebubb skrev:
Jag har anmält det till vägföreningen men han sitter med i styrelsen. Allt ser ganska mörkt ut just nu. :(
En sån fräck jävel bode inte sitta med i vägföreningens styrelse!
 
D Bubblebubb skrev:
Jag har en tomt som ligger längsmed en väg. Min granne har sin utfart i rät vinkel mot min tomt och alltså även mot vägen. Han bor på motsatt sida om vägen sett från mig.

Istället för att bredda sin egen utfart har han anlagt en halvcirkel in på min tomt, för svängradien.

Han vägrar lyssna på mig och säger att han inte ville bredda sin väg för att han inte vill förstöra sina diken. Han har köpt en stor båt och behöver svängradien är hans motivering.

Jag kom hem en dag och då hade han gjort detta, vad skall jag göra?

Förtvivlad.
Min tidigare "idiotiska" granne gömde tomtgränsmarkeringen, som satt fast i berget, under några stora stenar. Sedan byggde han en stor parkering bredvid och den gick en bra bit in på nästa grannes tomt. När han startade sin stora snickar-buss, så blåste alla avgaserna mot nästa grannes fastighet.
 
H
D Bubblebubb skrev:
Jag har en tomt som ligger längsmed en väg. Min granne har sin utfart i rät vinkel mot min tomt och alltså även mot vägen. Han bor på motsatt sida om vägen sett från mig.

Istället för att bredda sin egen utfart har han anlagt en halvcirkel in på min tomt, för svängradien.

Han vägrar lyssna på mig och säger att han inte ville bredda sin väg för att han inte vill förstöra sina diken. Han har köpt en stor båt och behöver svängradien är hans motivering.

Jag kom hem en dag och då hade han gjort detta, vad skall jag göra?

Förtvivlad.
Polisanmäl! Informera grannen att marken ska återställas inom en vecka i annat fall tar du dit någon som återställer, grannen får betala givetvis och att du kommer att polisanmäla honom.
Egenmäktigt förfarande och dumpning av material på annans tomt är inte att leka för din granne.
Kronofogden kanske kan hjälpa till? Ring dem och kolla.
Nästa drag kanske blir att han ställer sin båt på din mark!
Stäm i bäcken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.