D Daniel 109 skrev:
En väg har ingen tomt.

Ibland är tomter någon meter in från vägen och kanterna kring vägen kan då ägas av tex kommunen eller skogsbolag eller intilliggande fastighet.
Jag har så i två av mina fastigheter.
Jag äger alltså inte direkt ända till asfalten/diket på vägen.
Jag kan alltså inte själv göra en vändplan p-plats direkt i anslutning till vägen utan har bara access över till vägen för en in/utfart.
 
D Daniel 109 skrev:
En väg har ingen tomt.
Om du med tomt menar fastighet så ligger väl ändå de flesta vägar på någons fastighet?
 
Nej, det är just det jag inte menar. Tomt är inte en synonym till fastighet.
 
PeterHog PeterHog skrev:
[länk]
Det är tyvärr inte ovanligt att felanvändning av ord blir så etablerat att den typen av sidor blir fel. I det här fallet är det enkelt efter som det finns en officiell definition. Tomt är inte synonym till fastighet, även om många använder ordet så.
 
I ItWasntMe skrev:
bubblebubb, jag tycker du löste det perfekt. Nu behöver du inte lägga mer tid på tråden.
Hobbyrättsaktivister kommer det aldrig råda brist på här.
Nåja, nu har vi väl inte ett juridikforum främst för att klappa de rådiga på axeln utan för att diskutera vad man får göra och på vilken grund.

Vi vet som jag tjatat om fortfarande ganska lite om de rättsliga förutsättningarna. Av TS skiss att döma går egentligen inte att avgöra om åtgärden är gjord på TS tomt eller i vägrummet, exempelvis. Så hur det hela slutar är nog fortfarande ovisst.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Det du skriver låter otroligt! Menar du verkligen att vägen kan gå på min tomt utan att det finns något servitut? Knappast troligt. Min tomt är helig och ingen får inkräkta på den utan tillstånd. Jag tror inte att lantmäteriet har några mått på en privat väg som sköts av en vägsamfällighet.
Det är inte så självklart. Min sommarstugetomt (1:12) gränsar direkt till tomten bredvid enligt fastighetskartan, och mellan tomterna går grusvägen (streckad orange) ner till en parkeringsyta vid sjön. Vägen är en samfällighet/vägförening. Har aldrig sett något servitut, däremot fanns troligen vägen innan tomterna kom till. Uppenbarligen går vägen på både min och grannarnas tomter, lyckligtvis minst på min...

För övrigt har jag svårt att förstå vad det spelar för roll huruvida den annekterade marken är att betrakta som tomt eller fastighet. Den är TS:s mark oavsett.


TS, skönt att du löst situationen - för tillfället. Har svårt att tro att grannen skulle dra igång något juridiskt mot dig, men du kanske ska försöka ha lite koll p att han inte går och snackar skit om dig hos de andra grannarna...? Man vet ju aldrig vad sådana här idioter tar sig till.
En annan sak, fotografera din tomtbit som den ser ut nu, återställd. Skulle grannfan få för sig att dumpa massa grus till hösten när båten ska in igen så tar du en ny bild då. Bra bevis för polisanmälan eller liknande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Precissionen på kartan är inte tillräcklig för att avgöra vem som har mest väg på sin fastighet. Frågar ni Lantmäteriet kommer dom säkert att bestämma att vägområdet är exakt lika stort på båda fastigheterna.
 
Nej, den går på era fastigheter. Era tomter är mindre än fastigheterna.
 
  • Haha
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Precissionen på kartan är inte tillräcklig för att avgöra vem som har mest väg på sin fastighet. Frågar ni Lantmäteriet kommer dom säkert att bestämma att vägområdet är exakt lika stort på båda fastigheterna.
Nu har både tomter och väg funnits sedan minst 50-tal och jag har bara ägt stället sedan 2010 så egentligen är det ju ointressant. Att jag har ett gränsrör precis vid vägen längst ner mot sjön och grannen inte har det kan betyda att vägen ligger helt på grannens sida just där, eller så betyder det att grannens rör är väck och att man såg det som fånigt att sätta mitt rör mitt i vägen. :rofl:
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, den går på era fastigheter. Era tomter är mindre än fastigheterna.
Lappri... :rolleyes:
 
T ToRy skrev:
För övrigt har jag svårt att förstå vad det spelar för roll huruvida den annekterade marken är att betrakta som tomt eller fastighet. Den är TS:s mark oavsett.
Det är mycket riktigt TS mark oavsett, men är det hans tomt kan man i sammanhanget säga att han har full beslutanderätt över den själv. Är det ”bara” hans fastighet kan marken också vara en del av vägområdet, och då finns det plötsligt andra hänsyn att ta än att bara säga att det är TS mark som han gör som han vill med.
 
S
B Bichonen skrev:
Allt för ofta råkar man på dom där som sitter i en vägförening och tror dom är guds gåva till omgivningen och ingen vågar gå emot dom och dom gör som dom vill. Sätt hårt mot hårt.
Jag har själv ställt till ett jäkla liv på ett vägföreningsmöte när jag inte fick plogat som alla andra och ju högre dom gapade emot desto högre gapade jag och till slut tog argumenten slut och jag fick bra plogat som alla andra längst den vägen.
Det kanske gjorde susen när jag sa att jag lejde någon annan att ploga min vägsträcka och så fick vägföreningen betala den räkningen för det ingick ju plogande i mitt vägavtal och fick jag inte plogat så var jag redo att gå till ting med saken.

Ja den mjölkpallen lär ingen glömma som har sett filmen :rofl:
Helt rätt sätt att tas med tjurskallar (y)

En rasande vendetta mellan småbrukare Egon Lundin och Statens vägverk. Kampen gäller en mjölkpall som verket finner olämpligt placerad. Det blir en strid på liv och död.
[länk]
Det finns såna krigande människor även nu för tiden. :D

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/bitter-vagstrid-hardnar-byalag-vagrar-att-koras-over

https://mobil.nt.se/nyheter/soderkoping/sagobok-med-svidande-kritik-i-bredbandsfragan-9726229.aspx
 
  • Haha
Kvackatore och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är mycket riktigt TS mark oavsett, men är det hans tomt kan man i sammanhanget säga att han har full beslutanderätt över den själv. Är det ”bara” hans fastighet kan marken också vara en del av vägområdet, och då finns det plötsligt andra hänsyn att ta än att bara säga att det är TS mark som han gör som han vill med.
Jo, fast även om vägen ligger på TS:s fastighet så har ju ändå grannen utökat vägen in på del av TS.s fastighet som INTE används till vägen. I det fallet spelar det ingen roll om marken är fastighet eller tomt.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.