Blev det nån stuga?
 
Tack för alla svar!

Anna_H Anna_H skrev:
Blev det nån stuga?
Ja, det blev den tomten och godkänt bygglov. Så jag rev rucklet och nu står min stuga på 50kvm på tomten.

Fanns inget skriftligt på att grannen fått bygga friggeboden och den hade stått där längre än 10 år.

Detaljplanen avgav 2,5m till tomtgräns och det var det som gällde när jag sökte bygglov.

Nu syns inte grannens friggebod på bilden, men tänkte lägga upp en bild ändå :)
 
  • Kvällsbild av nyligen byggd 50 kvm stuga med vidhängande träaltan, omgiven av tomtmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karlia och 6 till
  • Laddar…
Har du någon dialog med grannen om boden?
 
Nej, egentligen inte, vi pratade om det och de var ganska snabba på att säga att de fått ett muntligt Ok från förra ägaren.

Jag fick bygglovet och läget på boden stör inte alls, så alla är nöjda :)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Utan att veta de exakta förutsättningarna tycker jag att det låter som om ni gör er själva en otjänst som låter grannens friggebod delvis stå på er mark. Förhandlingsläget att få dem att flytta den till tomtgränsen och kunna ställa upp en egen vägg-i-vägg lär väl ha varit som bäst när ni var nyinflyttade. Men vill ni låta andra gratis nyttja er mark permanent så är ju de ert val.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Utan att veta de exakta förutsättningarna tycker jag att det låter som om ni gör er själva en otjänst som låter grannens friggebod delvis stå på er mark. Förhandlingsläget att få dem att flytta den till tomtgränsen och kunna ställa upp en egen vägg-i-vägg lär väl ha varit som bäst när ni var nyinflyttade. Men vill ni låta andra gratis nyttja er mark permanent så är ju de ert val.
Tack för rådet men saker har klarnat något sedan mitt första inlägg, deras friggebod ligger på tomtgränsen. Deras tak går över vår tomt.

Vi har ingen möjlighet att bygga en egen friggebod, det får inte plats.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
Jag har inte hört talas om att länsstyrelsen skulle ha något med servitut att göra. Såvitt jag vet hanteras de av Lantmäteriet eller möjligen inskrivningsenheterna vid tingsrätterna.
 
Läste ej allt i tråden men har liknade fall i min närhet.

Allt vad den tidigare ägaren sagt eller skrivet är avtalsservitut och gäller bara mellan två fastighetsägare. Byter någon av fastigheterna ägare så gäller ej avtalet.

Finns avtalet inskrivet i fastighetsregistret så är det kopplat till fastigheten och ej ägarna , då gäller avtalet. Dyrt och brukar sällan förekomma i detta fall.

Däremot så får inga byggnader förekomma på annans mark utan avtal då kan man eventuellt kräva rivning. I vårt fall fick fastighetsägaren med olovlig byggnad bli erbjuden ett arrende kontrakt som han accepterade vilket också gäller mellan två fastighetsägare men mot betalning.
 
Saxat från Lantmäteriet:

Avtalsservitut skrivs mellan två fastighetsägare där den ena fastigheten ges rätt att använda något specifikt på den andra fastigheten, till exempel en väg eller en brunn. Servitutet gäller tills rättighetshavaren ansöker om att det ska tas bort.

Officialservitut bildas däremot genom en lantmäteriförrättning. Ett sådant servitut kan bara skrivas in i och tas bort ur Fastighetsregistret av en lantmätare.
 
H håbbe1961 skrev:
Läste ej allt i tråden men har liknade fall i min närhet.

Allt vad den tidigare ägaren sagt eller skrivet är avtalsservitut och gäller bara mellan två fastighetsägare. Byter någon av fastigheterna ägare så gäller ej avtalet.

Finns avtalet inskrivet i fastighetsregistret så är det kopplat till fastigheten och ej ägarna , då gäller avtalet. Dyrt och brukar sällan förekomma i detta fall.

Däremot så får inga byggnader förekomma på annans mark utan avtal då kan man eventuellt kräva rivning. I vårt fall fick fastighetsägaren med olovlig byggnad bli erbjuden ett arrende kontrakt som han accepterade vilket också gäller mellan två fastighetsägare men mot betalning.
Nej, ett avtalsservitut gäller "i alla framtid", men för att det även i praktiken skall kunna göära det, så måste dte registreras hos lantmäteriet. Om jag och grannen kommer övverens om att jag får köra på hans infart, och vi skriver ett papper om det. Så är det ett avtalsservitut (osäker på om där finns fler formkrav). Om vi inte registrerar det, och grannen säljer. Då hr vi fortfarande ett servitut. Om köparen (bevisligen) blri informerad om att avtalet existerar, så är även köparen tvungen att låta mig använda infarten. Om köparen inte blir informerad, så är han inte skyldig att låta mig användas infarten. I det läget kan jag stämma min f.d granne för avatlsbrott, han är skyldig att informera köparen.

Att registrera ett avtalssevitut är billigt, Det kostade för några år sedan ca 800 kr, vet inte vad dagens taxa är.

Det som är dyrt är att ordna servitut genom en lantmäteriförrättning. Ex. den där infarten var den enda vägen till min tomt, nya grannen vägrar låta mig använda den. Då kan jag gå till lantmäteriet och ansöka om officialservitut. Då kommer en lantmätare att lägga en del tid på att undersöka om jag behöver ett sådant servitut, och om det i såfall skall gå just där, det kanske finns en mindre störande dragning via någon annan fastighet, men där jag blir tvungen att bygga infarten till högre kostnad. En sådan förrättning verkar kosta från 30 000 och uppåt.

När det gäller byggnader på annans mark. Så länge den byggs av misstag in över en fastighetsgräns, så får faktiskt husägaren för det mesta behålla den där på grannens tomt. Man kan då antingen ordna ett arrende, eller genom fastighetsreglering tilltvinga sig marken man har "ockuperat".
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag har ju en grannes garage delvis på min tomt, då deras tomt är lite dumt formad så fick dom ok av förra ägaren (av min tomt) att bygga precis vid tomtgränsen. Sen när det väl byggdes så hamnade ett hörn av misstag över gränsen.

Nu bryr jag mej inte om det (tomten är stor och jag använder inte den delen ändå) och är på bra fot med grannarna, men jag vet att dom är oroliga för det där då varje ägarbyte av fastigheten innebär ett potentiellt problem.

Förvisso är väl garaget över 10 år nu , men det var det inte när vi köpte huset :)

ALLA sätt att lösa detta permanent verkar kosta en massa pengar, så det får vara, så länge jag bor kvar så är det ju iaf inga problem.
 
GlennB GlennB skrev:
Jag har ju en grannes garage delvis på min tomt,/.../jag vet att dom är oroliga för det där då varje ägarbyte av fastigheten innebär ett potentiellt problem.
Vill du lugna grannen kan du säga att deras byggnad med största sannolikhet faller in i undantaget i 3 kap. 12 § jordabalken som gör att de faktiskt har rätt att ha kvar sitt garage där.

Vill ni vara extra snälla borde ni kunna skriva ett avtalsservitut och registrera hos Lantmäteriet (borde inte kosta grannen mer än någon tusenlapp) om att byggnaden får inkräkta på er tomt utan kostnad. Det bör dock skrivas relativt precist så att det bara gäller befintlig byggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.