Hej,
I höstas så uppfördes ett nybyggt hus på vår granntomt. Tomten var helt obebyggd innan. I samband med nybygget smälldes ett skjul upp helt oblygt mindre än 2.5 m från vår tomtgräns. I vår kommun gäller de gängse 4 eller 4.5 m.
Min undran är vad som gäller vid total nybyggnation. Vi har inte kontaktats om några ritningar på fastigheten innan den byggdes. Har vi som grannar skyldighet att själva kolla upp ritningar hos kommunen?
Frågan är nu vad som är bäst att göra. Om de kommit och frågat innan hade de förmodligen fått tillåtelse av oss då tomtgränsen ligger i "naturdelen" av vår tomt. En annan granne som delar tomtgräns med våra fastigheter byggde ett liknande skjul för några år sedan men där sköttes det helt snyggt med ritningar och påskrifter innan.
Ville först rådfråga detta eminenta forum och inte "skvallra" till kommunen.

Cruzze
 
Redigerat:
Om de kommit och frågat innan hade de förmodligen fått tillåtelse av oss då tomtgränsen ligger i "naturdelen" av vår tomt.
Vad är problemet?
Om ni ändå hade godkänt, så spelar det väl ingen roll. Bry er inte, utan låt grannen och kommunen ta den konflikten, om det nu skulle bli någon.
 
@thomas33. Håller helt med dej. Denna gång var det ju bara ett skjul, men av ren princip så undrar man vems ansvar det är att sköta informationen om nybyggen: grannar, byggaren eller kommunen? Eftersom skjulet stod där innan huset hunnit slutbesiktigas så är det inte helt självklart ett svartbygge...

Cruzze
 
Du kan, anonymt, begära ut alla handlingar för en fastighet hos kommunen.
 
Det låter lite märkligt att du inte fått ut någon information om bygget innan det byggdes.

Kommunen skall skicka ut beslutade bygglov till grannarna direkt när bslutet är taget. Detta för att grannen skall ha möjlighet att överklaga beslutet.

OM bygget på något sätt avviker från detaljplanereglerna, som exempel för litet avstånd till tomtgräns, så skall bygglovet skickas ut för s.k grannehörande INNAN beslut om bygglov tas.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Gissningsvis finns inget bygglov för skjulet, utan det betraktas nog som en friggebod. En sådan får dock inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 m utan ert godkännande.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Tack för svar. Jag får vid tillfälle kontakta kommunen och inte spekulera i onödan.
Men i Boverkets stadgar för friggebodar står dock följande:
"Ger inte grannarna sitt medgivande måste du söka bygglov hos byggnadsnämnden i din kommun."
Fast underförstått att frågan ändå ställts får man anta.
 
Cruzze skrev:
Tack för svar. Jag får vid tillfälle kontakta kommunen och inte spekulera i onödan.
Men i Boverkets stadgar för friggebodar står dock följande:
"Ger inte grannarna sitt medgivande måste du söka bygglov hos byggnadsnämnden i din kommun."
Fast underförstått att frågan ändå ställts får man anta.
Men varför ska du kontakta kommunen? Vart vill du komma...rivning???
Du tycks ju inte störas av skjulet, och hade gett tillstånd om du tillfrågats. Prata möjligtvis med grannen, och be dem tillfråga dig om de bygger något mera.
Givetvis kan man ringa och ställa frågor till kommunen, om vad som gäller. Men i det här fallet är väl risken störst att du ställer till det för grannen. Även om grannen gjort fel, så anser jag att god grannsämja är viktigare är byråkrati.
 
  • Gilla
seniorkonsult och 5 till
  • Laddar…
Håller med AG A, även om jag förstår TS. Ett snack med grannen är även mitt råd.
 
@AG A: Nej nej, absolut ingen rivning. Grannsämja är något att värna om och vårda. Det var mest en reflektion kring omständigheterna att skjulet stod där vid slutbesiktning och kontrollmätning och att det uppenbarligen får stå där utan att vi tillfrågats. Min undran var att om friggeboden var en del av det ursprungliga bygglovet (även om den per se inte är bygglovspliktig) så är det kommunen som avgör var den får stå och inte vi.
 
Ett råd är att om du kan leva med grannens placering av sin friggebod, låt det vara så.
 
  • Gilla
Petra01
  • Laddar…
Var friggeboden står bryr sig inte kommunen om eftersom den inte kräver lov (finns en del undantag). Men vid placering närmare än 4,5 m från tomtgräns krävs grannens medgivande. Men i praktiken gör kommunen inget i detta fall och har inte med det att göra heller om ni inte kräver att det ska flyttas.
 
@Autodidak 1: Jo, det är väl när allt kokat ned en ensak mellan två grannar och det är gott så. Men det känns onödigt passivt av kommunen att i praktiken flytta över ansvaret till grannar att 4.5-metersregeln följs. Med en annan granne än mig hade min granne kanske fått riva/flytta skjulet med kostnader som med rätt vägledning kanske skulle kunnat undvikas.
 
Han chansade nog. Friggebod kräver bara grannars godkännande. Muntligt eller skriftligt. Förstår inte varför du jagar upp dig om det inte stör.. Gör en egen om du vill ha en ;)
 
Tyvärr tror jag många låter bli att prata med granne av dumhet/okunskap eller bara chansar på att grannen inte klagar. Svårigheten är också att ett muntligt medgivande gäller, så om grannen bygger för nära och sedan påstår att de fått medgivande så blir det en (eller flera) rättegångar för att avgöra vem som har rätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.