slaskman slaskman skrev:
Nä, den som har synpunkter hur andra (jag) har på tomten osv får gärna flytta, med den som är trevlig kan jag förlåta att de inte klipper gräset
Håller med fullständigt
 
Hemmakatten
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det bästa vore om ni 6 grannar skrev en gemensam klagelse till polisen där ni påpekade de otidiga, olagliga, störningar hon utser er alla 6 grannar regelbundet för.

OCH gjorde en gemensam orosanmälan till socialkontoret där ni påpekar att ni är oroliga för hennes psykiska mående och hur hon kan ta hand om själv med tanke hur okontrollerat och onormalt hon uppför sig mot er 6 grannar.
Det är viktigt att under lång tid påpeka och visa grannens onormala beteenden. Under åren samlas alla orosanmälningar och polisanmälningar "på hög" och när tillräckligt lång tid, år, gått så kan man/kanske få kommunen att ta orosanmälan på allvar och faktiskt göra något för att hjälpa den här människan.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är viktigt att under lång tid påpeka och visa grannens onormala beteenden. Under åren samlas alla orosanmälningar och polisanmälningar "på hög" och när tillräckligt lång tid, år, gått så kan man/kanske få kommunen att ta orosanmälan på allvar och faktiskt göra något för att hjälpa den här människan.
Vad skulle kommunen göra då, mer konkret? Det verkar ju inte som hon har svårt missbruk och även då blir det svårt att göra något. Inte heller är hon så psykiskt sjuk att hon riskerar arr skada sig själv.
 
Man har rätt så starkt skydd som person mot ingripande vid diverse oros- och andra anmälningar (vilket egentligen är bra), så jag vet inte om det är rätt väg att gå. Att anmäla hela tiden kan också leda till att det blir du, och inte grannen, som blir placerad i koko-lådan.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
L lordi skrev:
Gör en orosanmälan till socialen. Säg att grannen verkar vara psykiskt sjuk och är en potentiell fara för sig själv och andra.
Detta gjorde vi med våran granne i stan. Henne hämtade de. Hon hade i och för sig redan ett register på psyket. Hur som helst så är det det bästa ni kan göra till att börja med.
 
Hemmakatten
D Dr Jumping Jack skrev:
Vad skulle kommunen göra då, mer konkret? Det verkar ju inte som hon har svårt missbruk och även då blir det svårt att göra något. Inte heller är hon så psykiskt sjuk att hon riskerar arr skada sig själv.
Meningen är att om man under flera år gjort orosanmälningar (underbyggda, seriösa) och dessutom gjort polisanmälningar när personen varit otidig, aggresiv eller våldsam, så blir det under tid ett ärende man kan anmäla till socialnämnden eller polisen.

Naturligtvis extremt tråkigt för den person det berör. Men förhoppningsvis kan det bli en hjälp framöver.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att exempelvis filma in i någon annans trädgård är inte heller ok.
Det finns ingen lag som förbjuder sådant filmande.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Meningen är att om man under flera år gjort orosanmälningar (underbyggda, seriösa) och dessutom gjort polisanmälningar när personen varit otidig, aggresiv eller våldsam, så blir det under tid ett ärende man kan anmäla till socialnämnden eller polisen.

Naturligtvis extremt tråkigt för den person det berör. Men förhoppningsvis kan det bli en hjälp framöver.
Ja, jag förstår hur du tänker men det måste finnas någon konkret att hänga upp anmälan på annars hjälper det inte hur många gånger du anmäler. 1+1 blir nog inte 2 här. Det blir inte mer effektivt av att det är många anmälningar. Enl vad TS skrivit har grannen inte varit aggressiv eller våldsam och då faller olaga hot. Har TS svägerska annan etnisk bakgrund, annan hudfärg, eller är homosexuell kan man hävda hatbrott som orsak (vilket säkert kunde leda någonstans)
Som jag skrev tidigare är en möjlighet att väcka enskilt åtal om förtal. Att kalla någon för ”knarkare” skulle kunna betecknas som förtal men det är knappast grovt. Det kräver att andra personer hör det. Spridningen är ju heller inte spec stor, vilket har betydelse för bedömningen. Risk är väl att TS svägerska förlorar ett åtal, får betala och sen blir det ännu värre. Men ett tips kan vars att spela in otidigheterna och dokumentera tidpunkt och vilka vittnen som finns så kanske det går att få ihop ett åtal till slut. Men det leder väl i bästa fall till böter och det räcker kanske inte till att ändra på grannen
 
P pmd skrev:
Det finns ingen lag som förbjuder sådant filmande.
Inte generellt nej, men det kan räknas som ofredande. Likväl som grannens ofredande här är det dock något som i nio fall av tio skulle få passera då ofredande både är ett milt brott och svårbevisat. Det var därför jag nöjde mig med ett löfvenskt ”inte ok” som beskrivning.

Men det är som sagt en sidopoäng vi inte behöver fastna i här, då det hör till en annan tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.