D djungelkatt skrev:
Var inte löjlig. Det var du som skrev om misslyckad energipolitik och jag höll med.
Ibland måste man kunna tycka lika även om vi inte alltid gör det.

Du kan ju fråga TS vem som varit mest behjälplig av oss två om du inte förstår det jag visat att livsmiljön blir betydligt bättre om grannen helt slutar elda.
Läste du ens 1a inlägget? Grannen har ju gjort klart att han ska elda för uppvärmning, då gäller det att få till en förbränning som inte i onödan stör.
Mitt förslag är torr ved, vad har du @djungelkatt att komma med som kan minska rökproblemet för TS nu? Fossila bränslen och bergvärme har du skrivit om, men det är knappast aktuellt i detta nu då grannen redan har vedkamin och frånluftsvärmepump från 2018.
Torrt bränsle och en enkel genomgång med grannen hur man eldar i kamin bör kunna ordnas redan denna vecka om viljan verkligen finns att försöka avhjälpa problemet.
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Det behöver väl inte vara längre från skogen till ett verk än till bostadsområden? Snarare tvärtom om de placeras lite smart.
Många människor bor inte i bostadsområden men omfattas likväl av samma lagar.
Vi har till exempel ungefär 30 meter från skrivbordet där jag sitter nu till skogskanten. Jag vet inte om jag vill ha ett kraftvärmeverk halvvägs mellan huset och skogskanten.
Gällande bostadsområden har många vedtillgång inom 10-15 km

Sedan tillkommer problemen med småskalig respektive storskalig transport och produktion som du tydligen försöker undvika att svara på.
 
F fribygg skrev:
Läste du ens 1a inlägget? Grannen har ju gjort klart att han ska elda för uppvärmning, då gäller det att få till en förbränning som inte i onödan stör.
Mitt förslag är torr ved, vad har du @djungelkatt att komma med som kan minska rökproblemet för TS nu? Fossila bränslen och bergvärme har du skrivit om, men det är knappast aktuellt i detta nu då grannen redan har vedkamin och frånluftsvärmepump från 2018.
Torrt bränsle och en enkel genomgång med grannen hur man eldar i kamin bör kunna ordnas redan denna vecka om viljan verkligen finns att försöka avhjälpa problemet.
En kamin är inte lämplig för uppvärmning.
Vedeldning är inte lämpligt om man har nära / känsliga grannar.
Huset har värmts upp i flera år utan kamin. En frånluftsvärmepump klarar det.

Grannen skulle kunna få sopor mot betalning och elda dem o tjäna ännu några hundralappar, men nånstans måste man dra en gräns.

Man kan konstatera att vi som vuxit upp i hus och områden fria från konstant vedrök och eller tagit in storleken på utsläpp och dödsfall inte har samma syn på detta som vedaktivisterna.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
U
D djungelkatt skrev:
Okej, hur menar du nu?

Jag visar en källa, du minns fritt ur minnet.

Hur kan det visa att rökning är ofarligt?!! 😳

(Menar du att jag med min källa o ditt minne visat att en miljon cigg är lika med tre stycken eller vadå? Det är ett tankefel isf. )
Ni pratar om helt olika saker. Du pratar om utsläpp i atmosfären i antal cigg. Medans han pratar om påverkan på hälsan.

Blir lite förvirrad när du hela tiden trycker på att livsmiljön ska infattas i beaktningen till miljön. Men när det kom till cigg så är det inte alls lika farligt för hälsan som vedeldning. Men jag tror cigaretter tar bra många fler liv (eller minuter av liv)
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
I
Guzzi Guzzi skrev:
Jag tror att du precis gjort det ofarligt att röka.

Nja, jag vill minnas - fritt ur minnet - att den här livsfarliga vedeldningen skulle motsvara att röka typ 3 cigaretter om året. Då tappade debatten styrfart.
Är vi verkligen kvar i förnekelse? Kan ni inte ta o länka in iallafall något underlag som styrker att vedeldning är framtiden, att det är bättre för miljö och människa än övriga moderna alternativ. Allt jag lyckas hitta pekar åt helt andra hållet nämligen.

Det som lyfts fram här framstår vara sandslott, ingen som helst uppbackning, det handlar mer om traditioner och hörsegelser än något som är grundat i forskning och utveckling.

Att en skogshuggare får det att gå runt i sin lokala del av världen både ekonomiskt och miljömässigt är ju fint men det är en minoritet, inte minst i Sverige.
 
  • Gilla
Pelleplutt78 och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
En kamin är inte lämplig för uppvärmning.
Svenska Akademien håller inte med:

kam·in [‑i´n] substantiv ~en ~er
• fristående järnugn för uppvärmning av rum
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Strip och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Många människor bor inte i bostadsområden men omfattas likväl av samma lagar.
Vi har till exempel ungefär 30 meter från skrivbordet där jag sitter nu till skogskanten. Jag vet inte om jag vill ha ett kraftvärmeverk halvvägs mellan huset och skogskanten.
Gällande bostadsområden har många vedtillgång inom 10-15 km

Sedan tillkommer problemen med småskalig respektive storskalig transport och produktion som du tydligen försöker undvika att svara på.
För de som bor i ett bostadsområde så är det ju självklart att storskaliga transporter direkt från skogen till ett verk blir mer effektivt.
Tänk på tex Stockholm (170-400 dödsfall per år av vedrök), att distribuera ut ved till alla dem alternativt att inte ens köra in i staden till närmaste verk. Som sen släpper ut utsläppen på betydligt större avstånd och med mycket bättre rening.

Och man behöver inte alls ha samma lagar överallt. Det finns redan massa saker man ej kan / får göra i bostadsområden.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Svenska Akademien håller inte med:

kam·in [‑i´n] substantiv ~en ~er
• fristående järnugn för uppvärmning av rum
Slå upp om det är nån skillnad på ordet rum och hus?
 
D djungelkatt skrev:
Slå upp om det är nån skillnad på ordet rum och hus?
Varför då? Anser du att den passar bra för att värma ett rum men inte ett hus? Ja då får man väl skaffa flera kaminer helt enkelt!
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Om en veckas värme här i stugan skulle vara lika farligt som att jag skulle röka en miljon cigaretter så känns det lite överdrivet med A Non Smoking Generation.

Eller om du inte förstår: Kaminens utsläpp går ut genom skorstenen. Där uppe står ingen och drar halsbloss i pipan. Men en cigg andas man igenom.
Men jag skriver ju utsläpp. Det var ju utsläpp vi talade om. Alltså att grannen sitter på taket å röker en miljon cigg.

Rökning är mycket farligare än vedeldning.
Ca 12000 dödsfall bland rökare per år.

Men passiv rökning dödar ca 200 om året medan vedrök dödar 700-1000.

Det är ingen idag som röker bland barn tex. Rätt till rökfri arbetsplats är en självklarhet. Men okunskap gör att vedeldning fortfarande är mycket mer socialt accepterat.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Är vi verkligen kvar i förnekelse? Kan ni inte ta o länka in iallafall något underlag som styrker att vedeldning är framtiden, att det är bättre för miljö och människa än övriga moderna alternativ. Allt jag lyckas hitta pekar åt helt andra hållet nämligen.

Det som lyfts fram här framstår vara sandslott, ingen som helst uppbackning, det handlar mer om traditioner och hörsegelser än något som är grundat i forskning och utveckling.

Att en skogshuggare får det att gå runt i sin lokala del av världen både ekonomiskt och miljömässigt är ju fint men det är en minoritet, inte minst i Sverige.
Jag efterfrågar om han möjligtvis stött på uppgiften. Jag har den som sagt inte annat än i minnet, vilket jag också redogör för. Om det sedan motsvarade 3 eller 7 cigaretter per år eller 1 var 3:e år får jag lämna därhän. Men jämförelsen med 18 dieselbilar behöver ju faktiskt inte säga så mycket, annat än att avgasreningarna blivit fantastiskt effektiva.

Så om någon har koll på hur många årscigaretter kamineldandet motsvarar så skulle det vara inressant. Om inte annat än som omväxling till dieselbilarna som vi hört till leda nu.
 
Guzzi Guzzi skrev:
Jag efterfrågar om han möjligtvis stött på uppgiften. Jag har den som sagt inte annat än i minnet, vilket jag också redogör för. Om det sedan motsvarade 3 eller 7 cigaretter per år eller 1 var 3:e år får jag lämna därhän. Men jämförelsen med 18 dieselbilar behöver ju faktiskt inte säga så mycket, annat än att avgasreningarna blivit fantastiskt effektiva.

Så om någon har koll på hur många årscigaretter kamineldandet motsvarar så skulle det vara inressant. Om inte annat än som omväxling till dieselbilarna som vi hört till leda nu.
Minst sagt vag uppgift. Håller med dig att en källa skulle va bra.

I brist på det:

700-1000 dödsfall om året av vedrök som toppen på isberget och sen ohälsa och ej dödlig sjukdom på det. Kan vi anstränga oss lite att få ner det?

(Jag vill inte att mina barn ska röka några cigarretter alls, oavsett hur få du tydligt minns att det var. )
 
Redigerat:
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
För de som bor i ett bostadsområde så är det ju självklart att storskaliga transporter direkt från skogen till ett verk blir mer effektivt.
Tänk på tex Stockholm (170-400 dödsfall per år av vedrök), att distribuera ut ved till alla dem alternativt att inte ens köra in i staden till närmaste verk. Som sen släpper ut utsläppen på betydligt större avstånd och med mycket bättre rening.

Och man behöver inte alls ha samma lagar överallt. Det finns redan massa saker man ej kan / får göra i bostadsområden.
För att kunna ha storskaliga transporter krävs avverkningar på ett sätt som direkt förstör skogens förmåga att binda koldioxid...... så det är kanske effektivt men inte miljömässigt vettigt.
Vedeldning måste vara småskalig om den inte skall skövla skogen.

Gällande storstäder som Stockholm är veden så pass lång borta geografiskt att man kan ifrågasätta om vedeldning är miljömässigt vettigt i någon form stor- eller småskalig just där. Enda sättet att frakta sådana mängder ved miljövänligt är med galeas direkt från finländska kusten till Strandvägskajen så som det gick till på det förra 20-talet och det vill inte folk hålla på med nu för tiden.
Faktum är att de enorma vedmängderna som skeppades till Stockholm fördärvade skogen i skärgården ända bortemot Kimito och Pargas och Gustafs. Då som nu ledde storskalig vedeldning till skogsskövling.
https://digitaltmuseum.se/021015772...g-i-stockholm-1938-i-forgrunden/media?slide=0
https://digitaltmuseum.se/021015777495/vedskutor-vid-klarakajen


Problemet är när specifika problem gällande Stockholm skall presenteras som problem gällande hela Norden och sedan håller sådana som du på och försöker piska igenom en lagstiftning anpassad till Stockholm men gällande även i Sorsele.

Att elda med ved i ett bostadsområde i Delsbo eller Bygdeå med egen skog mindre än två mil bort är en helt annan sak än att göra det i Stockholm.

Det är väl som en kamrat i Ångermanland brukar säga. Stockholm skulle behöva så mycket speciallagstiftning att det skulle vara enklast om de förklarar sig självständiga och låter resten av Sverige sköta sig själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
P
Det finns självklart en del vedeldare som borde lära sig elda rätt och skaffa lämpligare utrustning om dom ska fortsätta och på andra sidan så har man en del folk som är övernitiska och retar sig på precis allt runt dom och med miljön som ständigt argument helst ska förbjuda allt som inte passar deras världsbild och helst ska dessa flytta in mitt bland husen där man eldat med ved sen länge och plötsligt ska det slutas elda för en stör sig på det.. Ja ibland finns det fog för gnället och ibland är det bara jäkla gnäll som mest baseras i en egen tro som förstärks av likasinnade...och man tror att man ska kunna påverka sin omgivning för man anser att alla som är emot det är bakåtsträvare. okunniga osv osv . men man har lite svårt att sätta det hela i lämpliga perspektiv och förstå helheter..

Går man över till vedeldaren med attityden att man har rätt och den andra har fel och går över och ältar om miljöbalken vaga röriga tolkningar så kommer man mest troligt inte gå därifrån med ett positivt besked utan kompromissviljan skiter sig i båda läger och mest troligt är det väl så både i ts fall och dom flesta ställen denna kamp utspelar sig..

Ts borde se över sin egen ventilation om den vill ha en snabb ändring vilket vi varit inne på sen trådens början men man vill i grunden inte lösa problemet med att själv åtgärda nåt utan man vill alltid att ens omgivning ska förändras till så som man önskar
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Det finns självklart en del vedeldare som borde lära sig elda rätt och skaffa lämpligare utrustning om dom ska fortsätta och på andra sidan så har man en del folk som är övernitiska och retar sig på precis allt runt dom och med miljön som ständigt argument helst ska förbjuda allt som inte passar deras världsbild och helst ska dessa flytta in mitt bland husen där man eldat med ved sen länge och plötsligt ska det slutas elda för en stör sig på det.. Ja ibland finns det fog för gnället och ibland är det bara jäkla gnäll som mest baseras i en egen tro som förstärks av likasinnade...och man tror att man ska kunna påverka sin omgivning för man anser att alla som är emot det är bakåtsträvare. okunniga osv osv . men man har lite svårt att sätta det hela i lämpliga perspektiv och förstå helheter..

Går man över till vedeldaren med attityden att man har rätt och den andra har fel och går över och ältar om miljöbalken vaga röriga tolkningar så kommer man mest troligt inte gå därifrån med ett positivt besked utan kompromissviljan skiter sig i båda läger och mest troligt är det väl så både i ts fall och dom flesta ställen denna kamp utspelar sig..

Ts borde se över sin egen ventilation om den vill ha en snabb ändring vilket vi varit inne på sen trådens början men man vill i grunden inte lösa problemet med att själv åtgärda nåt utan man vill alltid att ens omgivning ska förändras till så som man önskar
Att man ska bo på landet och vara tvungen att manipulera ventilationen för att få någorlunda ren luft in i huset låter helt sjukt i mina öron.

Har man koll på hur rök sprider sig så inser man att flytta insug inte är en fullständig lösning. Vissa dagar kan det bli mkt bättre andra sämre och många dagar vid inversion osv så blir det ingen skillnad alls. Röken hänger i luften i hela närområdet.
 
  • Gilla
Pelleplutt78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.