Det beror ju på vad man tillför den. Det här känns inte motiverat.
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
T
F FGLIN skrev:
Jag ser inget fel i att fortsätta gamla trådar. De finns kvar för att de har ett allmänintresse.
Självklart inte. Men ditt ”råd” kändes lite överflödigt eftersom konflikten löstes för ett år sedan :).
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Jag ser inget fel i att fortsätta gamla trådar. De finns kvar för att de har ett allmänintresse.
De kan väl finnas kvar utan att man håller liv i dem? :thinking:
 
  • Älska
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Kaja123
Gamma
B Bosse12 skrev:

Hej. 42 år i svenska domstolar har lärt en del. En del kallar rättssystemets formella makt för dumstolar men det gör självfallet inte jag då det är orättvist och dessutom kränkande.

Plan och Bygglagen PBL föreskriver hur nära en tomtgräns man får bygga ett staket, hur högt och hur det får se ut. PBL föreskriver även hur nära en tomtgräns man får uppföra en byggnad. Altaner utan bygglov på egen mark kan tillåtas fast du inte godkänt bygget. Byggnadsnämnden i din kommun avgör om bygglov erfordras. Altaner utan bygglov o/e grannes medgivande får inte vara för stora, de får inte vara höga från mark räknat, de får inte vara fristående från huset och får inte nämnvärt förändra utseende av altanens intilliggande husintryck. Som du ser så är detta en sedvanlig gummmilagstiftning, som ger kommuner all makt med det godtycke de kan använda beroende på vad de tycker om dig eller grannen. Om de inte gillar dig, så är det näst intill fritt fram för grannen och vice versa. Sverige har mängder av gummiparagrafer sedan decennier i syfte att gynna det kollektiva på det individuellas bekostnad. Vidare har dessa suddiga rättskällor möjligen även ett annat syfte och det är att försvåra för varje enskild utan stora pengar att hävda rätt. Den vanlige Svensson A. som är utsatt för en tvist med en annan B. står inför det faktum att för att få ett rättsligt avgörande så måste A. ta en stor risk med ett ombudsarvode. Det inte ovanliga är då att A. på sitt ombuds inrådan stämmer B. Sedan följer en dyrbar brevväxling mellan parternas ombud och fakturorna tickar upp som en överraskning ingen kan ifrågasätta. Detta följt av en muntlig förhandling

”förberedelse” med domare i tingsrätten ( MUF), som syftar till att nå en förlikning så att samhället slipper bekosta en process med huvudförhandling (HUF). Vid MUF övertygas A. att förlikas med B. under indirekt skrämsel att det kan kosta A. 100,000-tals kronor mer än rättsskyddet i hemförsäkringen betalar. Förlikningen innebär att ingen utom samhället och ombuden vinner av att A. avstår till förmån för B. och var och ”bär egna kostnader” dvs betalar sina resp. ombudsfakturor. Inte sällan brukar dessa fakturor ramla upp till 10,000-30,000 kr + moms dvs det belopp man vet att alla som tvistar kan klara av av sina besparingar till barnens bästa. Det borde enligt min mening vara lag på att redan innan talan väcks ombudet ska meddela sin huvudman om att en förlikning vid MUF kan kosta skjortan till skada utan nytta för dig, men då skulle jurister förlora pengar på uteblivna arvoden och det vore ju trist, eller hur?

Jag berättar detta i syfte att du ska tänka dig för att stämma grannen. Sverige har ett rättssystem, som gynnar den som har pengar till att hävda sin rätt i tvist mot en annan. Staten saknar allt intresse att bistå den som är mindre bemedlad. Det statliga sk Rättshjälpen i Sundsvall är en Potemkinkuliss för att skryta internationellt utan reellt stöd till andra än misskötsamma medborgare. Rättssäkerheten i tvistemål är en ekonomisk fråga och ingenting annat. I ditt fall råder jag dig till följande:



1. Skaffa fotodokumentation som utvisar övergreppet.

2. Anskaffa alla kommunala beslut frågan. Offentlig handling på kommunen.

3. Maila till grannen att ni planerar en rättsprocess om han inte hör av sig för privat förlikning inom 7 dagar.

4. Om han inte kan nås eller håller sig undan, så lägg i grannens brevlåda tillsammans med en vän som vittne på brevet och dess innehåll 10 identiska brevförsändelser med 2 dagars mellanliggande postningstid. Notera varje datum och tidpunkt med vittnets signum. Distribuera alltså minst 10 brev. Då anser Högsta Domstolen att detta är lika med en korrekt delgivning då ”åtminstone ett av dessa brev anses ha nått den delgivne” . Det går idag inte att hålla sig undan en delgivning och få jurister känner till detta rättsfall om 8 brev i HD Mål Ö 643-06 i NJA 2007 s. 157. Lämplig text är:



”Till …… från ……… dagens datum…. Detta är en delgivning. Ni anmodas att senast fristdagen …..... ta kontakt med mig ang lösning av tvisten med byggnation av er altan. Ni ska ringa mig på nr…….... och vi ska senast utgången av tidsfristen på mitt tids- och platsförslag träffas för ett möte där saken ska klargöras, utredas och sämjefullt för framtiden lösas i ett avtal som vi båda ska underteckna. Jag kommer att ha mitt rättsombud närvarande i syfte att på plats formalisera åsyftat avtal.

Som ovan

Signerat av dig.



5. Anlita en jurist som äger rätt ta provision på resultatet av en rättsprocess. I det rättssäkra USA och i de flesta demokratier är man inriktad på att skydda individen och där får alla jurister oavsett vackra titlar träffa avtal med sin huvudman om provision vid vinst och ingen ersättning vid förlust: ”No Cure No Pay”. Det ger fler rättsprocesser men i rättssäkra stater anser man att skyddet för den enskilde kräver detta skattefinansierade stöd som medborgaren betalat skatt för att erhålla. I Sverige och i Nordkorea ser man på rättssäkerhet med annan policy.

6. Visa juristen att grannen är delgiven utan att ha svarat. Visa dina sakrättsliga grunder ovan 1-4

7. Diskutera hur ni ska göra.

8. Avtala om 25% på vinsten till ombudet. Eller 75% av hans arvode till denne och 25% till dig. Undersök möjligheterna att utfå skadestånd.

9. Strunta i rättsskyddet i din hemförsäkring för du åker på en fet självrisk och skyddet har en övre gräns. Använd ett bärande avtal med juristen.

10. Ge grannen en sista chans eller sätt igång med hårda tag. Gå inte med på en förlikning för den kostar utan nytta. Låt grannen betala ditt obehag fullt ut.



Lycka till //B.
Gammal men intressant tråd. Där jag tar upp följande kanske i tråden irrelevanta jeremiad över svartbyggen och kommuners godtyckliga tillämpade av lagar. Det Bosse12 beskriver är ungefär den uppfattning jag som lekman haft gällande ffa kommuner men även i viss mån domstolar i detta land. I länet jag sannolikt nästa beskattningsår inte längre är skattskriven i, struntar kommun och lst till och med i strandnära svartbyggen inom hemfridszon. Då är markägaren med svartbygget givetvis ett storbolag som i princip alltid har carte blanche ( och lägger några slantar på skatteupplägg)... och klaganden en vanlig skattebetalare...
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad blir det för höjd över marken tro? De får förstås inte bygga på din mark oavsett, men väl intill tomtgräns om det är marknära.
max 3,6 meter ut från fasad gäller även vid marknära som jag förstått det utan att det blir bygglovsplikt?
 
R
Stampen Stampen skrev:
max 3,6 meter ut från fasad gäller även vid marknära som jag förstått det utan att det blir bygglovsplikt?
Nej
 
Hm, lustigt - när jag slutbesiktigade sommarstugan här i augusti så framhöll de att altanen inte fick vara längre än 3,6 m från fasaden (min är 40-60 cm hög, dvs. långt under föreskrivna 1,8 meter).

Kollar jag på boverket så får jag fram samma uppgift?

Illustration av regler för altanbygge som inte kräver bygglov, med mått och placering angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om den är marknära finns ingen begränsning. Då får du täcka hela tomten om du vill. De kan möjligen hävda att din är för hög för det.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fast det står ju uttryckligen "altan som inte är högre än 1,8 meter" - står inget om marknära eller en definition av vad det skulle kunna handla om. Har du en källa för ditt påstående?

EDIT: Hittade en artikel på ett eminent forum som beskriver "marknära" och "altan" bra, fritt fram om det är "trall på backen" i princip:
https://www.byggahus.se/bygga/bygga-altan-tradack-regler
 
Är lite upp till kommunerna tror jag, här är tex från Landskrona.

https://www.landskrona.se/globalass...tadshus/riktlinje-for-tradack-och-altaner.pdf

"Trädäck och altaner med en höjd under 0,5
meter:
Trädäck och altaner under 0,5 meters höjd kräver inte bygglov.
Vid placering nära tomtgräns bör hänsyn tas till grannen så att
olägenheter inte uppkommer. Underhåll bör också kunna ske
från din sida tomtgränsen."

Dvs det är inte en altan, det är ett trädäck...
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
Stampen Stampen skrev:
EDIT: Hittade en artikel på ett eminent forum som beskriver "marknära" och "altan" bra, fritt fram om det är "trall på backen" i princip:
[länk]
Ja, det gäller att skilja på altan och trädäck, det misstaget gör många.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.