Mikael_L skrev:
hempularen, du som har en mycket mycket djupare inblick i BRF än mig, hur är det, kan det ingå bilplats, kanske under skärmtak eller så, i en bostadsrätt, alltså ingå i andelstalet?
Ja absolut, vi hade inga sådana i "min" förening, men det förekommer. Vi hade inga marklägenheter med tomtmark heller, så jag har aldrig sett hur bostadsrätten är formulerad för tomtmark. Men det är standard i marklägnheter att man har tillhörande "tomtmark".

Sedan finns det mer tveksam upplåtelse, föreningar där man egentligen inte har marklägenheter, utan där enskilda medlemmar på bottenvåningen fått tillstånd till (eller bara okuperat) mark i anslutning till lägenheten. I de fallen har lägenhetsinnehavaren oftast ingen rätt till marken. I bästa fall har man fått tillstånd från föreningen att ex. bygga en altan. Men ett sådant tillstånd är oftast inte formellt korrekt, utan kan upphävas när som helst.
 
Ni som säger att TS skulle kunna måla staketet rosa på sin sida om hen vill har nog fel: i allmänhet ska styrelsen alltid tillfrågas om allt sådant, inklusive uppsättandet av staketet, färgen på det, om det ska sitta på gränsen eller en bit in, hur det ska se ut, hur högt det ska vara osv.

Grannen får förståss inte klampa omkring i TS del av föreningens trädgård, marken står ju omnämnd som tillhörande bostadsrätten i kontraktet, och inte heller göra åverkan, men TS måste rätta sig efter styreslens regler om HUR trädgården ska skötas.

Om TS inte är nöjd med reglerna bär TS gå på årsmötet och se till att bli invald i styrelsen. det brukar oftast inte vara så svårt att bli om man inte gjort sig helt omöjlig med flera grannar och styrelsemedlemmar. Håll gräset klippt tills du är medlem i styreslen!
 
  • Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
I vår förening har våra marklägenheter större andelstal än motsvarande lägenhet som finns på högre nivå med endast loftbalkong.

I vår förening har vi däremot inte explicit uttalat om garagen ingår i andelstalet (eller så har jag missat den formuleringen) men varje lägenhet har en garageplats i länga, så där blir ingen skillnad för oss.
 
Så om TS granne skulle vilja måla om sitt staket - från vitt till rosa exvis - så skall han fråga styrelsen?

Det är möjligt att det är det formellt korrekta, men jag tror det sker mycket sällan.

Däremot kan det nog vara så att TS inte får måla staketet på sin sida om det är grannen som satt upp det mht äganderätten (åverkan), som en tidigare skribent var inne på.
 
Anna_H skrev:
Ni som säger att TS skulle kunna måla staketet rosa på sin sida om hen vill har nog fel: i allmänhet ska styrelsen alltid tillfrågas om allt sådant, inklusive uppsättandet av staketet, färgen på det, om det ska sitta på gränsen eller en bit in, hur det ska se ut, hur högt det ska vara osv.
Där jag bodde innan fanns det generella regler där bl.a. staket mot gångar fick sättas upp med en fri höjd av 80 cm. Staket mellan grannar fick endast sättas upp med medgivande mellan grannar.

Det fanns inget inskrivet i avtalet mellan föreningen och medlemmen om brukanderätten eller vilken ordning där skulle råda, på sin uteplats på både fram och baksida. Detta vållade en del huvudbry för föreningen och när frågan ställdes till HSB, blev svaret att det "hade man glömt " initialt när föreningen bildades.

Detta fick konsekvensen av att man inte kunde ställa krav på skötslen.
 
Som svar till TS och ursprungsfrågan:

Jag anser att grannen inte har någon som helst rätt att ens gå in på er tomt. Han borde tagit upp saken när
ni ses ute istället. Hade ni inte kommit överens borde han gått till styrelsen med frågan.

Jag hade en liknande upplevelse med vår förra parhus-granne som inte ville klippa ner en stor töja
trots att jag påtalade att den växte in på vår delade gång mellan husen. (bild: http://fixarfarsan.se/2012/06/staket-i-gangen-mellan-parhus-en.html)

Det är inte lätt att bo nära andra, man får acceptera en hel del men inte låta andra köra över en..
 
Nu skriver ju trådskaparen att "… enligt avtal så står det att tomtmark ingår i upplåtelsen …" och då har varken grannarna eller styrelsen rätt att gå in på den marken lika lite som de har tillträde till lägenheten.
 
Angående om att länstyrelsen inte har några åsikter om oklippt gräsmatta så kanske komunen har det.

I min komun finns det regler hur det inte får se ut i trädgårdar och dyligt. Man får brev hem om man inte sköter sig, vi planterade en häck där vi bodde innan en hörntomt ut med gatan, Gick inte lång tid innan vi fick brev om hur hög den fick vara osv plus då reglerna i stort för trädgårdar i stan och byarna.
Vi hjälper vår gamla granne med just att hålla tomten i välvårdat skick, det skick komunen kräver.

Sen är det ju inte så kul som annan tomtägare om en granne inte sköter sin tomt för skiten sprider sig till andras tomter, och jag vill ju inte ha mer jobb pga grannens trädgård sprider ogräs.
 
Mikael_L
fahlis skrev:
Nu skriver ju trådskaparen att "… enligt avtal så står det att tomtmark ingår i upplåtelsen …" och då har varken grannarna eller styrelsen rätt att gå in på den marken lika lite som de har tillträde till lägenheten.
Rätt och rätt... hmm ...

Vad ska man då göra om det sker?
 
Nenya skrev:
Angående om att länstyrelsen inte har några åsikter om oklippt gräsmatta så kanske komunen har det.

I min komun finns det regler hur det inte får se ut i trädgårdar och dyligt. Man får brev hem om man inte sköter sig, vi planterade en häck där vi bodde innan en hörntomt ut med gatan, Gick inte lång tid innan vi fick brev om hur hög den fick vara osv plus då reglerna i stort för trädgårdar i stan och byarna.
Vi hjälper vår gamla granne med just att hålla tomten i välvårdat skick, det skick komunen kräver.

Sen är det ju inte så kul som annan tomtägare om en granne inte sköter sin tomt för skiten sprider sig till andras tomter, och jag vill ju inte ha mer jobb pga grannens trädgård sprider ogräs.
Regler om häckar: Ja!
Regler om hur välskött gräsmattan/tomten ska vara: nja.

Du blandar ihop äpplen och päron här, de regler du pratar om är regler för trafiksäkerheten och de är ungefär desamma i alla kommuner. Som jag uppfattar TS lilla plätt finns varken cykelbanor, utfarter eller vägar i anslutning till den, varvid regeln om 80 cm höga häckar INTE är tillämpbar.

Reglerna om "vårdat skick" är väldigt godtyckliga och handlar egentligen mest om att det inte får finnas faror, tex skrotbilar som läcker olja, fallfärdiga hus, trasiga saker som man kan skada sig på osv.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S
K Kentarn skrev:
För att förtydliga lite, grannen har alltså varit på min sida och klippt ned gräs och buskar som typ lutar sig mot hans staket som sitter på tomtgräns. Och detta gräs och buskar har inte hängt över på hans sida utan ja bara gått emot staktet på min sida av hans staket om ni fattar hur jag menar, och då har han varit på min tomt och klippt i mitt gärs och mina buskar för att liksom ha fritt framför staketet.
Tomten ingår i brf köpet, enligt avtal så står det att tomtmark ingår i upplåtelsen så då är det väl min tomt på samma sätt som det är min lägenhet eller? Och alla har gjort egna grejjer på tomten som altaner, soldäck, förråd etc utan att be om lov från styrelsen för man ska få göra vad man vill typ.
Aber halt in der mangel. Lägenheten är inte din utan brf. Det du äger är en andel i denna förening som ger dig rätt att bo i din lägenhet. Du hyr av dig själv och alla andra medlemmar. Men det innebär inte att grannar kan springa hur som helst vare sig i din lägenhet eller tillhörande tomt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Reglerna om "vårdat skick" är väldigt godtyckliga och handlar egentligen mest om att det inte får finnas faror, tex skrotbilar som läcker olja, fallfärdiga hus, trasiga saker som man kan skada sig på osv.
I Mariestads kommun betyder det att gräsmattan måste klippas minst varannan vecka. En bidragande orsak till att vi sålde sommarstugan där.
 
Menar du att kommunen alltså gjorde ett föreläggande om att du skulle klippa gräset?
 
H hempularen skrev:
Menar du att kommunen alltså gjorde ett föreläggande om att du skulle klippa gräset?
Japp. Med hot om vite.

"Trädgården, buskar och träd måste ha ett löpande underhöll. Buskar och träd som är en del av en häck behöver klippas och beskäras minst en gång om året, så det blir lättare för dig att sköta dem i framtiden. Gräsmattan behöver klippas flera gånger om året."
 
Något sådant lär inte klara ett överklagande.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.