Ja det är en liten tomt i stadskärnan av Vaxholm, men å andra sidan nära till vatten och en fin liten stad, så nej inga aktiviteter i trädgård mer än att njuta och inte ha för mycket jobb
 
  • Gilla
BjörnKraft och 1 till
  • Laddar…
F aderheim skrev:
Ja det är en liten tomt i stadskärnan av Vaxholm, men å andra sidan nära till vatten och en fin liten stad, så nej inga aktiviteter i trädgård mer än att njuta och inte ha för mycket jobb
en redskapsbod ingen ingen byggnad du ens behöver ha grannens tillåtelse för
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
en redskapsbod ingen ingen byggnad du ens behöver ha grannens tillåtelse för
Ok är det så även om den är två meter hög? Och vid tomtgränsen
 
F aderheim skrev:
Ok är det så även om den är två meter hög? Och vid tomtgränsen
Vid tomtgräns eller inte är skitsamma, så länge den är liten nog för att människor inte ska kunna uppehålla sig i den.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Här är lagens definition av en byggnad:

1 kap. 4 § PBL

Textutdrag ur Plan- och bygglagen definierar "byggnad" som en varaktig konstruktion avsedd för människor.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är lagens definition av en byggnad:

1 kap. 4 § PBL

[bild]

Japp, då är ju en redskapsbod ingen byggnad
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Förstår att det är en tråkig situation för er och jag hade själv givetvis gett min granne ett medgivande (om han/hon är vettig i övrigt så klart). Men tyvärr är det ju så att man inte måste ge grannmedgivande och ni har ju själva valt denna lilla tomt.

Detta är ingen kritik mot dig (eller andra), vi har väl helt olika prioriteringar helt enkelt, men jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill bo i villa på en tomt som är såpass liten. Man har ju nästan inga möjligheter till aktiviteter på tomten alls.

Tipset med en redskapsbod på hjul verkar ju fungera! Gör det så kan grannen inte säga någonting.

Kanske inte direkt den roligaste lösningen för TS skull och absolut inte ett bra sätt att skapa goda relationer med grannarna på men man kan ju alltid meddela att man istället kommer att bli tvungen köpa en ful risig gammal husvagn och ställa där eftersom de är så omedgörliga. Sen är bollen på deras planhalva så att säga...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
M MorpH skrev:
men man kan ju alltid meddela att man istället kommer att bli tvungen köpa en ful risig gammal husvagn och ställa där eftersom de är så omedgörliga. Sen är bollen på deras planhalva så att säga..
Nja. Du får bara säsångsförvara husvagnen på tomten. Annars kräver det bygglov. Dessutom behöver du grannens medgivande om det är närmare än 4.5m...

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns... bara göras på,som ett en-eller tvåbostadshus.
 
F aderheim skrev:
Ok är det så även om den är två meter hög? Och vid tomtgränsen
Om du gör den så grund att med platsbyggda hyllor går det inte mycket mer än att klämma in några cyklar på höjden så kan nog ingen säga annat än att det är en bod, trotts att den är i högsta laget. Men ser inte varför den behöver vara 2m hög? Bygg en bredare bod som följer planket längre om det på något sätt blir tveksamt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
H Henrik.S skrev:
Nja. Du får bara säsångsförvara husvagnen på tomten. Annars kräver det bygglov. Dessutom behöver du grannens medgivande om det är närmare än 4.5m...

[länk] får bara göras på,som ett en-eller tvåbostadshus.
Ah, där ser man. Jag har noll intresse av de där rullande depressionsbodarna som korkar igen vägnätet varje sommar, men det är ju egentligen rimligt.

Har nog tyvärr inga bra förslag om målet är att förbättra grannsämjan, förutom möjligen att följa deras tidigare medgivande och bygga nåt som är länge än staketet, kanske nåt i stil med såna små bodar folk brukar bygga åt sina soptunnor. De går omöjligen att påstå att någon skulle bo i, går lätt att göra längre än planket och om syftet är att förvara trädgårdsredskap och dylikt så borde det räcka. Gör den bredare än en kratta är lång och häng dem horisontellt på väggen, kanske på ett par hyllkonsoller.

Knepiga förutsättningar (eller grannar) kräver kluriga lösningar. :)
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Japp jag letar andra lösningar, orkar inte lägga energi på människor eller i det här fallet grannar som nekar vad jag än vänligen frågar om.
Det får bli ett förråd 4,5 meter från båda grannar så förrådet kommer att hamna mitt på min lilla tomt ‍♀️
 
  • Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
Skumpe
F aderheim skrev:
En annan fråga då grannen på andra sidan där vi har ett gemensamt plank som säkert stått sedan 1800 talet, den grannen säger att det är inte säkert att dom behöver vara med att betala för ett nytt, då reglarna är åt mitt håll, planket står på tomtgränsen till bådas tomter?
Amen lägg av! Du bor bredvid idioter! Beklagar verkligen, det är skitjobbigt.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
Lösningen: bygg en låg redskapsbod och sätt hjul på boden.

Vad är en byggnad?
I PBL definieras vad som menas med byggnad. I definitionen finns ett antal kriterier som ska uppfyllas för att en konstruktion ska vara en byggnad. Samtliga kriterier måste vara uppfyllda för att en konstruktion ska anses vara en byggnad. De kriterier som ska vara uppfyllda är följande:

  • Det ska vara en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar.
  • Den ska vara varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller vara varaktigt placerad på en viss plats i vatten.
  • Den ska vara avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.
Mkt bra idé!
 
Bygg redskapsbodar vid planket som flera föreslagit
 
F aderheim skrev:
Japp jag letar andra lösningar, orkar inte lägga energi på människor eller i det här fallet grannar som nekar vad jag än vänligen frågar om.
Det får bli ett förråd 4,5 meter från båda grannar så förrådet kommer att hamna mitt på min lilla tomt ‍♀️
Bygg boden vid tomtgränsen. Kommer grannen och har synpunkter kan du på ett vänligt sätt informera att du kollat upp reglerna och att det inte krävs samtycke. Jag är 100 % för att man ska söka efter en gyllene medelväg och vara lyhörda för varandras åsikter. Men någonstans måste man ju ändå dra en gräns och stå på sig. Du har rätten på din sida och behöver en bod, då ska det bli en bod också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.